Nawrocki zapowiedział powrót do korzeni ws. CPK. Co się za tym kryje?
W czwartek złożę projekt ustawy w sprawie CPK. Polska potrzebuje nowych inwestycji - stwierdził prezydent Karol Nawrocki podczas wystąpienia w Sejmie w dniu zaprzysiężenia. Dodał, że jego projekt będzie powrotem do "tradycyjnego" wariantu.
Prezydent Nawrocki, wygłaszając pierwsze orędzie, wskazał, że 1 czerwca Polacy dali wyraźny sygnał, że "chcą wypełniania obietnic wyborczych, chcą wybierać swojego prezydenta w poczuciu wolności i nie ulegną propagandzie politycznej".
Karol Nawrocki: W czwartek złożę projekt ustawy w sprawie CPK
Stwierdził też, że 1 czerwca wszyscy jeszcze raz przekonali się, że "prezydent musi być tylko i aż głosem obywateli i obywatelek RP, nikim więcej". - Ja jako prezydent będę głosem narodu polskiego i takie mam przed sobą zadanie - oświadczył.
Dodał, że Polacy oczekują tego, aby politycy wypełniali swoje obietnice wyborcze, które - jak przypomniał - zawarł w "Planie 21". Zadeklarował, że będzie konsekwentny i zdeterminowany w realizacji Planu 21. Zapewnił, że będzie dążył do tego, aby polskie państwo było miejscem rozwoju, wielkich przełomowych projektów takich, jak CPK, polskie drogi i polskie porty.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Biję na alarm". Morawiecki grzmi ws. planów rządu
Jak pisaliśmy w money.pl, dzień po zaprzysiężeniu, w czwartek 7 sierpnia o godz. 17, prezydent Karol Nawrocki ma przedstawić swoją pierwszą inicjatywę ustawodawczą. Szczegółów dotychczas nie ujawniono, ale według wcześniejszych zapowiedzi ma to być projekt ustawy, która ma przyspieszyć budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego i wrócić do realizacji przedsięwzięcia według koncepcji z czasów rządów PiS. Dotyczy to zwłaszcza wpięcia mniejszych miast w sieć tzw. szprych Kolei Dużych Prędkości.
W koncepcji Prawa i Sprawiedliwości inwestycja CPK składała się z części lotniskowej oraz części kolejowej, obejmującej przede wszystkim tzw. szprychy prowadzące do i przez Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie, a także przebudowę sieci kolejowej w całym kraju poprzez budowę nowych oraz modernizację istniejących linii kolejowych.
W 2024 r. rząd Tuska ogłosił, że rezygnuje z koncepcji "szprych", zamiast tego ogłaszając program "Polska w 100 minut". Nie wyklucza przy tym, że większość planowanych za czasów PiS nowych linii kolejowych zostanie zrealizowana. Zerwano jednak z narracją, która w centrum sieci kolejowej w Polsce stawiałaby Centralny Port Komunikacyjny.
Pierwszym realizowanym elementem sieci KDP ma być odcinek linii kolejowej "Y" z Warszawy przez CPK do Łodzi, oddany wraz z lotniskiem w 2032 r. Do 2035 r. miałyby być gotowe także "ramiona" z Łodzi do Wrocławia i z Sieradza do Poznania.