Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Mateusz Madejski
Mateusz Madejski
|

"Niech pan mnie nie obraża, nie jestem botem". To usłyszymy, gdy rozmawiamy... z botem

29
Podziel się:

"To koniec z namolnymi telemarketerami" - brzmiały komentarze, gdy dwa lata temu wchodziło rozporządzenie RODO. Telemarketerów jest może i mniej - ale tylko dlatego, że zastępują ich boty. Jak z nimi walczyć? Prawnicy rozkładają ręce, ale internauci potrafią "oszukać system".

"Niech pan mnie nie obraża, nie jestem botem". To usłyszymy, gdy rozmawiamy... z botem
Telemarketerów zastępują boty. Mają wgranych tysiące odpowiedzi, ale nie powiedzą, skąd mają nasze dane (Unsplash.com, Arlington Research)

"Gratulujemy. Wygrał pan darmowy weekend w hotelu. Osobiście polecam Karpacz" - słyszę w słuchawce. Proszę o usunięcie mojego numeru z bazy i się rozłączam.

Kilka godzin później znów dzwoni nieznany telefon. Telemarketer się przedstawia, a jego głos brzmi zupełnie inaczej niż ten, który dzwonił wcześniej. "Osobiście polecam Karpacz" - sugeruje mój rozmówca. A mnie wydaje się to dziwne. Dwaj telemarketerzy polecają Karpacz, używając tych samych słów?

Nie decyduję się skorzystać z wyjątkowej promocji, znów proszę o usunięcie danych z bazy. Niewiele to daje. Telefony znów się urywają.

Zobacz także: Spis rolny trwa do 30 listopada. Tajemnica statystyczna jest bardziej restrykcyjna niż RODO

Gdy kolejny raz dzwoni telemarketerka i znów mówi "osobiście polecam Karpacz", postawiam zapytać wprost: "czy jest pani botem"?

"Proszę mnie nie obrażać. Nazywam się Agnieszka Kowalska i nie jestem żadnym botem" - słyszę. Proszę panią Agnieszkę o usunięcie danych z bazy, ale to niewiele daje.

Telefony znów dzwonią. Za każdym razem pytam się, czy mam do czynienia z botem. I za każdym razem dostaję taką samą odpowiedź "Proszę mnie nie obrażać. Nazywam się...". I tylko nazwiska się zmieniają.

Bot czy nie bot? Oto jest pytanie

Sprawa botów dominuje ostatnio moje, rzadkie przecież z powodu koronawirusa, spotkania towarzyskie. Znajomi nie są pewni, czy to boty, czy jednak nie. Niektórzy uważają, że to niemożliwe, by maszyny wchodziły w tak zaawansowane rozmowy. Szybko jednak okazuje się, że zwroty, które usłyszałem od "telemarketerów" są identyczne jak te, które słyszą znajomi.

Od maja 2018 roku obowiązuje RODO. A to oznacza, że każda firma, która dysponuje moimi danymi, musi powiedzieć, skąd je ma. Musi też je usunąć, jeśli mam takie życzenie.

Praktyka pokazuje jednak, że trudno wymusić takie działania u telemarketerów. Ale przynajmniej można spróbować. A jak zrobić to, gdy rozmawia się z botem?

Rozmawiałem z kilkoma prawnikami, którzy specjalizują się w RODO. - Przedsiębiorca nie powinien wprowadzać rozmówcy w błąd i po pytaniu "czy jesteś botem", powinna paść odpowiedź zgodna z prawdą - uważa Zofia Babicka-Klecor z kancelarii Legal Geek.

- Przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie call-center bez względu na formę realizowanych rozmów są administratorami danych osobowych. Czyli są zobowiązani wywiązać się ze wszystkich obowiązków wynikających z RODO - dodaje aplikant radcowski Łukasz Rykowski.

Zofia Babicka-Klecor sugeruje, że gdy bot nie chce z nami "współpracować" - na przykład usuwając nasze dane, można zainterweniować w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych. Postanowiłem pójść tym tropem.

Gdy więc kolejny raz ktoś polecił mi Karpacz, zacząłem stanowczo żądać podania źródła danych. Rozmowa nie należała do przyjemnych. Pani telemarketerka prosiła mnie o spokój i tłumaczyła, że Karpacz jest wyjątkową ofertą. - Ale mnie nie interesuje Karpacz. Interesuje mnie, skąd ma pani moje dane. Proszę to potraktować poważnie, bo zgłoszę sprawę do UODO - powiedziałem najbardziej zdecydowanie, jak tylko umiałem.

Zadziałało. Telemarketerka-bot się rozłączyła. Od tego czasu już nigdy nie miałem podobnego telefonu. Może użycie nazwy "UODO" tak zadziałało?

Tak mogło być, bo w samym UODO słyszę, że skarg na telemarketerów jest mnóstwo. A co ze skargami na telemarketigowe boty? - W tym roku była tylko jedna skarga tego rodzaju - odpowiada Adam Sanocki, rzecznik prasowy UODO. Choć może być też tak, że skarżąc telemarketerów, część osób nie zdaje sobie sprawy, że rozmawiała z botem.

Temat botów coraz częściej pojawia się w wiadomościach, które dostajemy na dziejesie.wp.pl. Okazuje się, że wielu internautów próbuje zmierzyć się z problemem.

- Jakaś pani próbowała mi coś sprzedać. Niby miała sensowne odpowiedzi, ale ja wiedziałem, że to bot. Zapytałem więc: "a co ma pani na sobie?". I chyba oszukałem system! Bo zaczął się od nowa odtwarzać komunikat: "Gratuluję! Wygrał pan garnek!" - opowiada pan Maciej z Gorzowa Wlkp.

I może to właśnie jest najlepszy sposób?

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(29)
WynikCynik696...
2 miesiące temu
O święta naiwności... Jeśli ktokolwiek myśli, że call center (obojętnie ludzkie czy zbotowane obsługiwane przez operatorów) coś sobie robi z RODO... W końcu po to dzwonią, żeby wydębić dane osobowe. Najlepiej w ogóle nie podejmować rozmowy, a w podzięce za stracone sekundy życia zablokować takie numery. I nie dać się złapać na tzw. litość - w przeciwnym razie polecam zadbać o utwardzenie czterech liter😁
Ex Pery Menta...
4 miesiące temu
A ja sprawdzę, co się stanie, gdy puszczę w takiej sytuacji do słuchawki bąka. Przy okazji ciekawostka - zapytałem mój modem Android Vectra, czy może puścić bąka, a ten centralnie pierdnął przez głośnik telewizora. Jak go zwyzywałem od głąbów, gdy się zawiesił, to on cyber-urażonym tonem mi na to: "nie mów do mnie w ten sposób". Ojojoj, bot, a taki wrażliwy.
zabierać czas...
6 miesięcy temu
Ja ostatnio jak do mnie kolejny już raz zadzwonił bot, przystawiłem do telefonu drugiego smartfona z odpaloną Aleksą no i sobie trochę pogadały boty :) Minęło dobrze ponad pół godziny nim operator bota rozłączył połączenie, widać nie kontrolują na bieżąco tych botów, działających w oparciu o sztuczną głupotę bo ze sztuczną inteligencją one nie maja zbyt wiele wspólnego. Dobrym sposobem na boty jeśli ktoś ma czas jest powtarzanie za botem jego wypowiedzi, często przy czymś takim bot się zapętla i zaczyna w koło odtwarzać tą samą frazę póki operator bota nie zakończy połączenia.
filut
6 miesięcy temu
a ja zawsze chce z nimi świntuszyć i zawszee się potem rozłącczają, a wiem że przy słuchawce siedzi jakaś dama
baś
12 miesięcy temu
Ja robię inaczej . Nie przerywam i odkładam słuchawkę a potem wychodzę na papierosa. Gdy przychodzę w słuchawce jest cisza wtedy odkładam słuchawkę. Szkoda nerwów.
...
Następna strona