Niemieccy giganci zwalniają na potęgę. Koszty idą w miliardy euro

Volkswagen, Bayer i Mercedes - giganci niemieckiej giełdy, głównie z sektora motoryzacyjnego przeznaczają ogromne kwoty na restrukturyzacje. Tamtejszy dziennik "Handelsblatt" podał, że tylko od początku 2024 r. rachunek sięgnął ok. 16 mld euro.

Miliardy euro kosztuje restrukturyzacja niemieckich gigantówMiliardy euro kosztuje restrukturyzacja niemieckich gigantów
Źródło zdjęć: © Getty Images | JENS SCHLUETER
Bartłomiej Chudy
Dźwięk został wygenerowany automatycznie i może zawierać błędy

Mercedes w 2025 r. wydał na restrukturyzację ok. 1,4 mld euro, a Volkswagen 900 mln euro. Po ok. 0,5 mld euro przeznaczyły Siemens i Commerzbank. Jak podał "Berliner Zeitung", tylko w ubiegłym roku Volkswagen wydał na restrukturyzację 2,5 mld euro, a do 2030 r. planuje zwolnić w niemieckich zakładach ok. 35 tys. pracowników. Największe pieniądze idą na odprawy i programy przedemerytalne.

Jak podawał "Financial Times", tempo dobrowolnych odejść w Volkswagenie wyraźnie spadło. Z wewnętrznej notatki wynika, że od początku 2024 r. zawarto 25 tys. porozumień, z czego w trzecim kwartale 2025 r. ok. tysiąca. Dowodzi to tego, że programy zachęcające do dobrowolnych odejść wyczerpują swój potencjał.

Według Patricka Widmaiera z Alix Partners najbardziej narażone na redukcje etatów w Niemczech są branże motoryzacyjna, maszynowa i chemiczna. Sektor moto przeżywa prawdziwy armagedon, co znajduje odzwierciedlenie w twardych danych. Niemiecki urząd statystyczny (Destatis) podał, że w trzecim kwartale 2025 roku pracowało tam o 48,7 tys. osób mniej niż rok wcześniej.

Tańsze, ale gorsze? Ekspert wprost o chińskich autach

Dobrowolne odejścia przy bardzo wysokich odprawach (Volkswagen proponuje do 400 tys. euro dla kadry zarządzającej, Mercedes wypłaca części pracowników premie ponad 100 tys. euro) oznaczają gigantyczne koszty z tytułu samej restrukturyzacji. Media zwracają uwagę, że nie jest to gwarancją szybkiej poprawy wyników.

"Bayer, pomimo znacznych redukcji etatów i wysiłków restrukturyzacyjnych, nie zdołał znacząco poprawić swoich wyników" - wskazał "Berliner Zeitung". Efekt finansowy zwykle pojawia się dopiero po roku od wdrożenia programów. Przyczyny zwolnień w Niemczech wynikają przede wszystkim z kosztów energii, pracy i transformacji.

Wybrane dla Ciebie
Koniec Santandera, początek Erste. Co to oznacza dla klientów?
Koniec Santandera, początek Erste. Co to oznacza dla klientów?
"Rajd świętego Mikołaja" i koniec roku z przytupem? "Przewaga po stronie byków"
"Rajd świętego Mikołaja" i koniec roku z przytupem? "Przewaga po stronie byków"
Słowacy płacą cenę za reformę emerytalną. Konsekwencje błyskawiczne
Słowacy płacą cenę za reformę emerytalną. Konsekwencje błyskawiczne
Amerykańska broń dla Tajwanu. Stanowcza reakcja Chin
Amerykańska broń dla Tajwanu. Stanowcza reakcja Chin
Co się dzieje z metalami szlachetnymi? Ceny biją historyczne rekordy
Co się dzieje z metalami szlachetnymi? Ceny biją historyczne rekordy
Awantura o "podatek od ogrodzeń" i weta. Burzliwy rok w podatkach
Awantura o "podatek od ogrodzeń" i weta. Burzliwy rok w podatkach
Wyjątkowy tydzień dla ropy. Drożeje najmocniej od października
Wyjątkowy tydzień dla ropy. Drożeje najmocniej od października
Koniec wydobycia w Polu Bełchatów. Co dalej z kopalnią?
Koniec wydobycia w Polu Bełchatów. Co dalej z kopalnią?
Ceny miedzi znów biją rekordy. Oto czego spodziewają się inwestorzy
Ceny miedzi znów biją rekordy. Oto czego spodziewają się inwestorzy
Nagły ruch USA wobec pięciu Europejczyków. Są reakcje. "Chcą uciszyć"
Nagły ruch USA wobec pięciu Europejczyków. Są reakcje. "Chcą uciszyć"
Co będzie się działo ze złotym, gdy skończy się wojna? Strateg prognozuje
Co będzie się działo ze złotym, gdy skończy się wojna? Strateg prognozuje
Są elitą polskiego wojska. Zajmą się produkcją dronów. "Będziemy przecierać szlak"
Są elitą polskiego wojska. Zajmą się produkcją dronów. "Będziemy przecierać szlak"