Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|

Czy w samolotach wymienia się opony na zimowe? Rynek opon lotniczych to 1,5 mld dol.

9
Podziel się:

Wymiana opon na zimowe to stały punkt w kalendarzach kierowców w listopadzie. Opony wymienia się również w samolotach, choć nie ze względu na porę roku. Nie jest to tania operacja. Jak wyliczają specjaliści LOTAMS, jeden komplet 10 kół do samolotu Boeing 787 Dreamliner to koszt około 54 tys. zł.

Czy w samolotach wymienia się opony na zimowe? Rynek opon lotniczych to 1,5 mld dol.
W podwoziu Boeinga 787 Dreamliner jest łącznie 10 opon. (East News, BARTOSZ KRUPA)

W czasie startu samolotu opony rozpędzają się od 0 do ponad 250 km/h. - W tym czasie nagrzewają się do około 100 stopni Celsjusza, a w czasie lotu stygną do temperatury panującej na zewnątrz samolotu, czyli około -50 stopni Celsjusza. Podczas lądowania znów rozpędzają się do około 200 km/h i błyskawicznie nagrzewają, aby przejąć siłę hamowania samolotu, w przypadku Boeinga 787-9 Dreamliner ważącego nawet 193 tony. Dlatego nie mają łatwego zadania - tłumaczy Dariusz Gieroń, główny specjalista ds. Technicznych w LOTAMS, w odpowiedzi na pytania money.pl.

Opony lotnicze są bezdętkowe, radialne i napompowane azotem, który jest niepalny i niewrażliwy na różnice temperatury. Muszą za to wytrzymywać chwilowe obciążenie do 80 ton, prędkość nawet 640 km/h i przyspieszenie do 12,5 m/s2.

Zobacz także: Boeing 787 Dreamliner. Przegląd techniczny samolotu

Wymiana opon w samolocie. Ile kosztuje komplet opon do Boeinga 787 Dreamliner?

Boeingi 787-9 Dreamliner to największe samoloty we flocie Polskich Linii Lotniczych LOT. Dariusz Gieroń wylicza, że każdy z nich ma po dwie opony w podwoziu przednim i łącznie osiem opon w podwoziu głównym (po cztery z każdej strony).

Każda z ośmiu opon w podwoziu głównym ma średnicę 125 cm, waży 130 kg i kosztuje około 6 000 zł, te w podwoziu przednim kosztują około 3 000 zł. - Opony do mniejszych samolotów, typu B737 czy Embraer, są relatywnie tańsze - podkreśla ekspert LOTAMS.

Jak wymienia się opony w samolocie? Wyjaśnia ekspert

Opona, będąca częścią składową koła, ulega najszybszemu zużyciu i podlega okresowej wymianie.

Różnica polega na tym, że na samolocie opon (kół) nie wymienia się kompletami, stronami czy wszystkich razem, tylko ze względu na ocenę jej stanu technicznego. Decyzje o wymianie uzależnione od wielu czynników takich jak m.in. liczba lądowań, zużycie bieżnika, czas ich użytkowania lub uszkodzenie opony, a nie od pory roku. Opony takich samolotów jak B787 średnio zmienia się co cztery do sześciu miesięcy lub co 150-200 lądowań - wyjaśnia Dariusz Gieroń z LOTAMS.

Allied Market Research wylicza, że wartość światowego rynku opon lotniczych w 2020 r. wyceniana była 1,52 mld dol. Prognozuje się, że w 2030 r. niemal podwoi się do 2,85 mld dol.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(9)
Jacek
6 miesięcy temu
Koszt kompletu opon do cat 772 tzw Damper 30 tys euro
Fenol
6 miesięcy temu
Komplet opon do centa 40 tys.
obserwator
6 miesięcy temu
A jakie opony zakładają jak np lot jest z Sztokholmu do Rio De Janeiro ? Słyszałem że przednie koło jest letnie a pozostałe zimowe i wychodzi komplet raz tyle
victor
6 miesięcy temu
Opony Stomil sa tansze...a raczej byly tansze, bo Stomil wlasnie upada bez tak szumie wszem i wobec oglaszanej tarczy.
Hymmm
6 miesięcy temu
Tyły kosztuje opona do Bugatti