Oto co się stało z cenami masła. "Sieci testują promocje"
W nadchodzących miesiącach dynamika wzrostu cen masła ma dalej wyhamowywać - prognozują eksperci w raporcie UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito. Według analizy wzrost rok do roku może spaść poniżej 10 proc.
W maju tego roku cena masła w sklepach była średnio o 18,8 proc. wyższa niż rok wcześniej i wyniosła 7,62 zł za kostkę - wynika z analizy Grupy BLIX i Hiper-Com Poland, opartej na danych UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito.
Był to najniższy roczny wzrost w 2025 roku. W kwietniu cena masła wzrosła o 27,2 proc., w marcu o 27,4 proc. Z kolei w lutym ceny poszły w górę rok do roku o 32,5 proc., a w styczniu - o 29,2 proc.
Zdaniem ekspertów ceny promocyjne mogą sięgnąć teraz poziomu 6,50-6,80 zł za kostkę masła, a regularne pozostaną w przedziale 7,80-8,20 zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pożyczaliśmy pieniądze od pracowników - oto historia Oshee -Dariusz Gałęzewski w Biznes Klasie
Analitycy wskazują na kilka przyczyn spowolnienia dynamiki wzrostów: stabilizację kosztów surowców mleczarskich, spadek cen energii i pasz, poprawę warunków produkcji oraz ogólne wyhamowanie inflacji.
Masło w promocji. Czy to się zmieni?
Eksperci podkreślają, że masło pozostaje jednym z najważniejszych produktów w strategiach promocyjnych sklepów. Jednak o tym, jak długo te ceny z nami zostaną, zdecydują m.in. koszty ponoszone przez sektor mleczarski i polityka cenowa dużych producentów.
"W naszych systemach już teraz widzimy, że niektóre sieci testują intensywniejsze promocje masła marek własnych, co może sygnalizować zbliżającą się korektę rynku. Jednak to, czy spadki okażą się trwałe, zależeć będzie również od sytuacji kosztowej w sektorze mleczarskim oraz ewentualnych decyzji dużych producentów co do polityki cenowej w drugiej połowie roku" - tłumaczy współautorka analizy z Hiper-Com Poland Julita Pryzmont.