O tym, jak ważne są zdolności komunikacyjne, można przeczytać w niejednym poradniku biznesowym. Według niektórych jest to podstawowa umiejętność, w której należy być dobrym, aby odnieść sukces w prawie wszystkich przedsięwzięciach.
Sam Altman, przedsiębiorca i milioner z Doliny Krzemowej, podkreśla, że odpowiednia komunikacja pomaga "sprzedawać" pomysły i przekonywać innych do swoich racji. Podobnego zdania jest Marc Benioff, prezes Salesforce, który mówi, że to kluczowa umiejętność, której jednak nie uczą w szkołach biznesu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mark Cuban, mówiąc o błędach, które popełniał na początku swojej drogi biznesowej, wymienił właśnie kłopoty komunikacyjne. Warren Buffett uważa natomiast, że najlepszą radą, jaką można dać absolwentom szkół i uniwersytetów, jest to, by skupili się na rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, które - jak twierdzi miliarder - "sprawią, że staniesz się warty o co najmniej połowę więcej niż obecnie".
Według Buffetta bez umiejętności klarownego przekazania własnych myśli trudno będzie nam w życiu cokolwiek osiągnąć. Chodzi tu o efektywną komunikację zarówno w formie pisemnej, jak i werbalnej. Buffett przyznaje, że on sam miał w młodości problemy w tym zakresie i dlatego zdecydował się na udział w szkoleniu z wystąpień publicznych Dale Carnegie Training.
W swoim biurze nie mam dyplomu z college’u czy ukończenia szkoły, ale mam ten z Dale Carnegie Traning, ponieważ właśnie to zmieniło moje życie - przyznał w jednej z rozmów.
"Tajna broń" introwertyków
Jak pisze w serwisie CNBC Make It Juliette Han, ekspertka w zakresie neuronauki z Uniwersytetu Harvarda, umiejętność pisania w prosty i zrozumiały sposób zwiększa twoją pewność siebie - niezależnie od branży, w której pracujesz. Ta niedoceniana cecha ludzi sukcesu przydaje się m.in. przy pisaniu służbowych e-maili, przygotowywaniu wystąpień publicznych, a nawet podczas prowadzenia tzw. small talków.
Co ciekawe, ekspertka uważa, że ta ważna umiejętność rozwinięta jest zwłaszcza wśród introwertyków. Jak przyznaje w swoim artykule, sama jest osobą o skłonnościach introwertycznych i na początku swojej ścieżki zawodowej martwiła się o to, czy będzie w stanie skutecznie komunikować się w pracy. Okazało się, że jej obawy nie znalazły potwierdzenia w rzeczywistości.
Jak komunikować się efektywnie? Oto wybrane rady ekspertki
1. Dobierz odpowiednią formę do przekazywanej wiadomości. Jeśli dzielisz się badaniami zawierającymi skomplikowane dane, najlepiej będzie przygotować prezentację PowerPoint, a gdy ogłaszasz decyzję zarządu, wyślij szczegółowego e-maila - podpowiada Juliette Han.
2. Unikaj branżowego żargonu. Staraj się unikać terminologii lub skrótów branżowych, nawet jeśli wydają ci się powszechne. Rozważ użycie grafik i znajduj analogie - radzi Han.
3. Pomagaj swojemu odbiorcy. Upewnij się, że wiadomość, którą wysyłasz, jest łatwa w odbiorze. Wyjaśnij, w jakim celu się kontaktujesz, dostarcz informacji wprowadzających i wymień następne kroki działania. Formatuj swoje e-maile tak, aby były łatwe do odczytania, np. na ekranie telefonu. Jeśli wiadomość przekracza jedną stronę, przygotuj i załącz osobny dokument, a w treści e-maila wynotuj tylko najważniejsze informacje.
4. Pisz precyzyjnie. Zanim klikniesz "wyślij", upewnij się, że twoja wiadomość jest poprawna ortograficznie i gramatycznie, a zawarte w niej informacje są spójne i zrozumiałe. Kierując wiadomości do osób, których nie znasz, unikaj niepotrzebnych żartów - radzi ekspertka.
Powinieneś traktować słowa jako swoją walutę - puentuje Juliette Han.