Oto największy "elektryk" na świecie. Jego baterie ważą 250 ton
Hull 096 to największy w pełni elektryczny statek na świecie. Prom pomieści na pokładzie do 2,1 tys. pasażerów i nawet 225 pojazdów. Same akumulatory ważą 250 ton. Po ukończeniu wszystkich prac i przejściu prób morskich, ma pływać między Buenos Aires i Urugwajem.
- To historyczny dzień. Nie tylko dla Incat, ale także dla przyszłości transportu morskiego - powiedział Robert Clifford, prezes Incat, cytowany w komunikacie. Dodał, że Hull 096 jest "najbardziej ambitnym, najbardziej złożonym i najważniejszym projektem", jaki kiedykolwiek zrealizowała firma z Tasmanii. - Ten statek zmienia zasady gry - stwierdził.
Pierwotnie statek miał być napędzany gazem LNG. Firma w trakcie zmieniła jednak koncepcję i postanowiła dokonać rekonfiguracji jednostki tak, aby korzystała wyłącznie z energii elektrycznej. Dziś statek wyposażony jest w akumulatory o łącznej masie 250 ton, a moc systemu magazynowania energii to 40 MWh. Za napęd odpowiada osiem silników.
- Hull 096 udowadnia, że wielkoskalowe, niskoemisyjne rozwiązania transportowe są nie tylko możliwe, ale są już gotowe - podkreślił Clifford.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jest jak pływający hotel. Na pokładzie wielu Polaków
Hull 096. Elektryczny prom bije rekordy
Jak poinformowała firma, teraz będą kontynuowane prace nad wykończeniem wnętrza Hull 096. Znajdzie się tam pokład Duty Free o powierzchni 2,3 tys. mkw. Incat podkreśla, że będzie to "największą przestrzeń handlowa na jakimkolwiek promie na świecie". Hull 096 ma pływać między Buenos Aires i Urugwajem w barwach armatora Buquebus.
Teraz kontynuowane będą prace nad wykończeniem wnętrza statku, które obejmuje bezcłowy pokład handlowy o powierzchni 2300 metrów kwadratowych. Końcowe prace wykończeniowe, instalacja baterii i integracja systemu energetycznego będą miały miejsce przed próbami morskimi na rzece Derwent, uchodzącej do zatoki na Oceanie Spokojnym, które odbędą się jeszcze w tym roku.
Przy długości 130 metrów, Hull 096 jest nie tylko największym statkiem elektrycznym na świecie, ale także największym pojazdem elektrycznym tego rodzaju, jaki kiedykolwiek zbudowano - i jednym z najważniejszych pojedynczych produktów eksportowych w historii australijskiej produkcji - podkreślono w komunikacie.