Pendolino pojedzie do Zakopanego. Branża turystyczna wspomina o Luxtorpedzie
W grudniu Pendolino zacznie kursować między Morzem Bałtyckim a Tatrami, jak poinformowało PKP Intercity. - Nareszcie Zakopane wraca do standardu komunikacyjnego znanego z okresu międzywojennego, kiedy to pod Giewont kursowała Luxtorpeda - ocenia Karol Wagner z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej.
Nowe połączenie Express InterCity Premium między Gdynią a Zakopanem zostanie uruchomione 14 grudnia. Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Intercity, informuje, że podróż ze stolicy Tatr do Gdańska Głównego potrwa dokładnie 7 godzin i 1 minutę, a z Krakowa do Zakopanego 1 godzinę i 57 minut. Skład zatrzyma się po drodze m.in. w Warszawie.
Więcej zmian na tej turystycznej trasie będzie latem. W wakacje relacja Pendolino zostanie wydłużona aż do Kołobrzegu, co – jak zaznacza Dutkiewicz – ma jeszcze bardziej ułatwić podróżowanie koleją na letni wypoczynek.
- Bezwzględnie jest to połączenie oczekiwane od dawna w Zakopanem. Pierwsze Pendolino już testowo wjechało na dworzec zakopiański i zrobiło wszystkim apetyt na podróżowanie komfortowym pociągiem - powiedział PAP Karol Wagner z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pomysł podpatrzył na stołówce. Dziś ma 35 lat i 220 mln zł przychodów - Mateusz Tałpasz
Przedstawiciel TIG zaznaczył, że Pendolino nie tylko przewiezie pasażerów szybciej, ale i bardziej komfortowo. - To wzmoże nastroje konsumenckie w portfolio z zamożniejszego gościa, który oczekuje tego rozwiązania.
Marketingowy ruch
Wagner dodał, że znaczenie ma nie tylko sam komfort i czas podróży, ale również marketingowy wymiar uruchomienia prestiżowego połączenia.
- Nareszcie Zakopane wraca do standardu komunikacyjnego znanego z okresu międzywojennego, kiedy to pod Giewont kursowała Luxtorpeda wożąc turystów prestiżowo, szybko i komfortowo - zaznaczył przedstawiciel tatrzańskiej branży turystycznej.
Słynna przedwojenna Luxtorpeda, czyli pociąg SAx 90080, była aerodynamicznym spalinowym składem, który kursował m.in. pod Tatry. W 1936 r. ustanowił rekord szybkości na trasie Kraków – Zakopane, pokonując ją w 2 godziny i 18 minut. Luksusowy pociąg spalinowy jeździł także na trasie Lwów – Zakopane, którą pokonywał w 11 godzin i 15 minut.
Zanim PKP Intercity uruchomi na stałe kursy Pendolino pod Tatry, pasażerowie będą mogli skorzystać ze specjalnego przejazdu promocyjnego. Na 18 października zaplanowano promocyjny przejazd nowoczesnym pociągiem, który wyruszy o godz. 7.29 z Warszawy Wschodniej, zatrzyma się m.in. w Krakowie i Nowym Targu, a do Zakopanego dotrze o godz. 12.14.
W drogę powrotną pociąg wyruszy o godz. 15.50, docierając do Warszawy Zachodniej o godz. 20.14. Cena biletu w drugiej klasie wyniesie symboliczną złotówkę.
Zgodnie z regulaminem promocji "Promocyjne Pendo do Zakopanego" bilety za 1 zł przysługują wszystkim pasażerom, a przejazd będzie obowiązywał wyłącznie w dniu 18 października w pociągu EIP na trasach Warszawa – Zakopane, Warszawa – Nowy Targ, Kraków – Zakopane, Kraków – Nowy Targ oraz w relacjach powrotnych.
Nowa połączenie Pendolino jest możliwa dzięki zmodernizowanej pod koniec grudnia 2023 r. linii kolejowej na Podhale. W ramach inwestycji PKP PLK o wartości ponad 1,4 mld zł netto odnowiono i zmodernizowano ponad 100 km torów, 130 rozjazdów i 300 obiektów inżynieryjnych.