PKP Cargo walczy o przetrwanie. Spółka ogranicza straty
PKP Cargo zmniejszyło stratę netto w pierwszym półroczu 2025 r. do 17,9 mln zł wobec ponad 453 mln zł rok wcześniej – wynika z raportu giełdowego. Spółka nadal boryka się z problemami finansowymi i planuje dalsze redukcje zatrudnienia.
Grupa Kapitałowa PKP Cargo przedstawiła we wtorek wyniki za pierwsze półrocze 2025 roku. Z raportu wynika, że spółka odnotowała stratę netto na poziomie 17,9 mln zł. To wyraźna poprawa w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku, kiedy strata wyniosła aż 453,1 mln zł.
Przychody przewoźnika spadły jednak znacząco. W pierwszym półroczu 2025 r. wyniosły 1,82 mld zł wobec 2,3 mld zł rok wcześniej. Również wynik EBITDA okazał się słabszy – 140,2 mln zł wobec 237 mln zł w analogicznym okresie 2024 roku.
PKP Cargo od dłuższego czasu mierzy się z trudną sytuacją finansową. Za cały 2024 r. spółka wykazała 2,41 mld zł straty netto, przy EBITDA niecałych 300 mln zł. W lipcu 2024 r. sąd otworzył wobec niej postępowanie restrukturyzacyjne.
200 mln zł na kwiatach – biznes, który kwitnie. Karol Pawlak w Biznes Klasie
Jeszcze w tym samym miesiącu zarząd ogłosił konieczność przeprowadzenia zwolnień grupowych, które objęły zakłady i centralę. W efekcie zatrudnienie spadło o 3665 osób. Obecnie spółka zatrudnia około 10 tys. pracowników.
W 2025 roku temat zwolnień grupowych powrócił. Na początku czerwca PKP Cargo poinformowało o planach redukcji do 1041 pracowników w 2025 r. oraz do 1388 osób w 2026 r. Ostatecznie, jak podała spółka 18 września, liczba zwolnień w 2025 r. ma wynieść maksymalnie 500 etatów. Proces wypowiadania umów o pracę ma zostać zakończony do końca września.
PKP Cargo to spółka notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych. Jej największym akcjonariuszem jest PKP SA, posiadające 33,01 proc. udziałów w kapitale. Drugim co do wielkości udziałowcem są fundusze zarządzane przez Nationale-Nederlanden PTE SA z 12,08 proc., a pozostałe 54,91 proc. należy do inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych.