PKP Cargo z umową na ważną inwestycję. Ma zrobić różnicę na Nowym Jedwabnym Szlaku

Spółka zależna PKP Cargo podpisała umowę na budowę i uruchomienie multimodalnego terminala przeładunkowego w Zduńskiej Woli. Stacja Karsznice, gdzie ma powstać, znajduje się w obrębie kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku, który łączy Europę z Chinami. Zmienić się ma w jedno z największych centrów logistycznych w Polsce.

Ukraina znosi zakaz tranzytu kolejowego W miejscu stacji Zduńska Wola-Karsznice powstać ma Centralny Terminal Multimodalny PKP Cargo, zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
oprac.  LOS

PKP Cargo od dłuższego czasu nosiło się z zamiarem budowy terminala na terenie po zlikwidowanej grupie torów odstawczo-manewrowej stacji Zduńska Wola Karsznice. Przeszkód było sporo, m.in. odmowa udzielenia unijnego dofinansowania dla inwestycji. Dopiero pod koniec 2021 r. udało się uzyskać dotację w trybie pozakonkursowym.

Do kolejnego przełomu doszło w wakacje. Pod koniec czerwca PKP Cargo wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę Centralnego Terminala Multimodalnego. W piątek (29 lipca) podpisał natomiast umowę z wykonawcą.

Inwestycję zrealizuje spółka ZUE. Wartość kontraktu opiewa na 124,5 mln zł brutto (101,2 mln zł netto). Zgodnie z zapisami umowy budowa powinna się zakończyć do października 2023 r., czyli relatywnie niedługo. Co się zmieni po jej zakończeniu?

PKP Cargo rozwija swoje możliwości na Nowym Jedwabnym Szlaku

Inwestycja w Zduńskiej Woli-Karsznicach ma wzmocnić pozycję grupy PKP Cargo w segmencie usług terminalowych, zapewniając spółce większe możliwości obsługi ładunków na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku, który łączy Unię Europejską z Chinami.

PKP Cargo podaje, że moce przeładunkowe w Zduńskiej Woli-Karsznicach docelowo sięgną 220 tys. TEU (odpowiedników standardowego kontenera 20-stopowego) rocznie, natomiast pojemność składowa wyniesie 4500 TEU. Będzie to największy tego typu obiekt w centralnej części Polski.

Terminal znajduje się w bardzo korzystnej lokalizacji, bo nie tylko w obrębie arcyważnego szlaku kolejowego, ale też w pobliżu drogi ekspresowej S8. To oznacza, że towary będą w Zduńskiej Woli mogły być przeładowywane na ciężarówki, a następnie np. do polskich portów morskich.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują