Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jakub Ceglarz
|

PKP chce oszczędzać energię. Będzie stawiać farmy fotowoltaiczne

8
Podziel się:

O 1,2 terawatogodziny chce zmniejszyć zużycie prądu sektor kolejowy do 2030 roku. To oznaczałoby spadek o około 9 proc. PKP ma kilka sposobów na osiągnięcie celu. Wśród nich m.in. fotowoltaika.

Spółki kolejowe stawiają na oszczędzanie energii
Spółki kolejowe stawiają na oszczędzanie energii (East News, MAREK LASYK/REPORTER)

Jak pisze środowy "Dziennik Gazeta Prawna", rosnące ceny energii elektrycznej dają się we znaki spółkom kolejowym. Na przykład Przewozy Regionalne muszą z tego powodu podnieść ceny biletów dla pasażerów.

Przykład? Bilet z Białegostoku do Ełku ma zdrożeć o 2 zł i kosztować już 24 złote. Takich sytuacji jest jednak więcej.

By walczyć z rosnącymi kosztami spółki kolejowe zamierzają być bardziej efektywne energetyczne. Nawiązały nawet współpracę w tej sprawie z Politechniką Warszawską i Instytutem Kolejnictwa. Mają wspólnie szukać oszczędności energii w ramach Centrum Efektywności Energetycznej.

Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej

- Najwięcej zyskamy dzięki rekuperacji, czyli odzyskiwaniu energii w czasie hamowania. Jest to możliwe w nowszych pociągach, więc trzeba stawiać na wymianę taboru - mówi Janusz Malinowski, przewodniczący rady programowej Centrum Efektywności Energetycznej.

Kolejna oszczędność to ekologiczna jazda. Jeśli maszynista nie będzie ostro przyspieszał i hamował, to może zaoszczędzić nawet 5-7 proc. energii.

Z kolei na terenach należących do PKP (na przykład dworcach kolejowych, ale nie tylko) mają powstać farmy fotowoltaiczne. To efekt współpracy z Polską Grupą Energetyczną.

Instalacje mają powstać na przełomie 2021 i 2022 roku, a umowy dzierżawy w tej sprawie powinny zostać podpisane do końca pierwszego kwartału 2020 roku. W grę wchodzą m.in. Katowice, Medyka, Gliwice i Dąbrowa Górnicza. W przyszłości dołączyć mogą Łapy, Łowicz czy Skarżysko-Kamienna.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

energetyka
energia
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(8)
Mexicano paro...
4 lata temu
Solarne okna / szyby Polskie Koleje slonce swieci Lot Sloneczny/-W krotce tez bedzie W stock profit/ slonce zadarmo swieci dzieci...
Grinpis
4 lata temu
Najlepszym rozwiazaniem jest budowa paneli slonecznych na dachu kazdego pociagu oraz budowanie foteli z kanalami zbiorczymi ktore odzyskiwalyby metan z bzdziny podroznych .
Co za bzdury
4 lata temu
Zarząd PKP to chyba po znacznym spożyciu takie bzdury zaproponował. Tak to jest że nie doświadczenie a chęć szczera itd....... dobrze ze dywersyfikacja działalności nie idzie w stronę uprawy pietruszki lub bananów.
lol
4 lata temu
Powolne rozpędzanie pociągu elektrycznego jest bardziej energochłonne, ponieważ oznacza wydłużoną fazę jazdy na opornikach, na których energia jest tracona bezpowrotnie.
Przemek
4 lata temu
zamiast jeździć do górników i obiecywać im że są polskim złotem i przez 200 lat wungiel będzie naszym głównym paliwem trzeba dołożyć legislacyjnych praw, dopłaty i zaangażowania aby odnawialne źródła energi stanowiły w Polsce grubo ponad 50% a docelowo 100%. Jakie to będą gigantyczne oszczędności w kosztach bezpośrednich, a przede wszystkim w pośrednich - zdrowsza Polska, jej powietrze, ludzie - ileż mniej chorób itp. Tylko trzeba chcieć... Panie Prezydencie, Panie Premierze, Panie Prezesie, czas się obudzić i wymienić kartę pamięci "średniowiecze" na "przyszłość". Zacznijcie sobie nawet od fotowoltaika, wiatrak w każdej parafii, na każdym kościele... też dobrze na start.