PKP Intercity odniosło się do "pomówień", że przetarg na pociągi piętrowe "wygrali Niemcy"
Postępowanie jest na etapie oceny i badania wniosków o dopuszczenie do udziału w dialogu konkurencyjnym. Ocena wniosków nie została jeszcze formalnie zakończona - informuje zarząd PKP Intercity, podając, kiedy można się spodziewać przetargu na 42 pojazdy piętrowe.
Nie milkną echa interpelacji posłów PiS, w której zarzucają zarządowi PKP Intercity, iż ustaliło warunki przetargu na dostawę i utrzymanie 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w taki sposób, aby wykluczyć "wiodących polskich producentów taboru", jak Pesa, Newag oraz FPS Cegielski". Umowa zezwalać będzie na zamówienie dodatkowych 30 - mówiąc potocznie - pociągów, a jej wartość w ten sposób może wzrosnąć do kilkunastu miliardów złotych.
Jak wyjaśnialiśmy w money.pl, sprawa dotyczy wymogu, który trzeba spełnić, aby wziąć udział w postępowaniu (o jego zasadach dalej). W skrócie - należy wykazać, że ma się w portfolio kilka wyprodukowanych tego typu pojazdów, a zatem, iż oferowany pojazd został sprawdzony w regularnym ruchu.
W przestrzeni publicznej pojawiły się jednak - jak pisze PKP Intercity - "pomówienia i nieprawdziwe informacje", że przetarg na pojazdy "wygrali Niemcy". Przewoźnik w swoim stanowisku przede wszystkim podkreśla, iż rozstrzygnięcia nie ma.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Auta sprzedają się po średnio 42 dniach. Szefowa serwisu ujawnia
Ocena wniosków dopiero się zaczęła
"Postępowanie jest na etapie oceny i badania wniosków o dopuszczenie do udziału w dialogu konkurencyjnym. Ocena wniosków nie została jeszcze formalnie zakończona. Wnioski złożyły trzy podmioty" - czytamy w stanowisku.
Szacujemy, że dialog z wykonawcami zostanie przeprowadzony w pierwszym kwartale 2025 r., oferty w przedmiotowym postępowaniu zostaną złożone najprawdopodobniej w drugim kwartale 2025 r. W związku z tym spółka zakłada, że wybór wykonawcy nastąpi prawdopodobnie w trzecim kwartale 2025 r." - dodano.
Do pierwszego etapu postępowania się zgłosiły:
- Stadler Polska (Siedlce);
- konsorcjum: Siemens Mobility Sp. z o.o. (Warszawa) - lider, Siemens Mobility GmbH oraz Otto-Hahn-Ring (Monachium) - członkowie konsorcjum;
- Alstom Polska S.A. (Warszawa).
Warto zauważyć, że pierwszy podmiot to polski oddział szwajcarskiej grupy, a ostatni - polski oddział międzynarodowego koncernu z główną siedzibą we Francji. Sugestie o wyłonionym zwycięzcy przed kolejnymi etapami postępowania PKP Intercity uznaje za "nieuprawnioną ingerencję w proces przedmiotowego zamówienia publicznego".
"Zarząd Spółki PKP Intercity S.A. informuje, że próby nieuprawnionej ingerencji w przebieg każdego zamówienia publicznego będą podlegały zgłoszeniu właściwym służbom państwowym" - zapowiada spółka.
Sprawa CBA
Posłowie PiS w interpelacji pytali też, dlaczego od etapu konstruowania warunków ww. przetargu nie uruchomiono tarczy antykorupcyjnej CBA? "Jest to kluczowy i najbardziej podatny na zachowania korupcyjne moment tworzenia zamówienia na zakup taboru" - wskazali.
"Minister Infrastruktury, zgodnie z dokumentem pn. 'Wytyczne Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 marca 2024 r. w sprawie funkcjonowania osłony antykorupcyjnej', złożył do koordynatora służb specjalnych stosowny wniosek w zakresie wskazanym przez pana posła" - odpowiedział im wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Zarząd PKP Intercity informuje, że postępowanie zostało zgłoszone pismem sygn. BBZ/070/33/2024 z dnia 15.10. 2024 r. do Centralnego Biura Antykorupcyjnego celem objęcia ochroną tzw. "Tarczy Antykorupcyjnej". I zaznaczyło, że zamówienie nie jest finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy.