Polski przewoźnik na krawędzi. Prawie 740 mln zł straty w tym roku

738,7 mln straty netto po 9 miesiącach 2024 r. zanotował największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce PKP Cargo. Strata netto za III kwartał wyniosła 336 mln zł - wynika z opublikowanych w czwartek wyników finansowych spółki.

PKP Cargo: 738,7 mln zł straty netto po 9 miesiącach 2024 r.PKP Cargo: 738,7 mln zł straty netto po 9 miesiącach 2024 r.
Źródło zdjęć: © East News | Wojciech Strozyk/REPORTER
Paweł Gospodarczyk

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 r. przychody PKP Cargo spadły do 2,58 mld zł z 3,2 mld zł w analogicznym okresie roku ubiegłego. W III kwartale przychody wyniosły 815 mln zł, co stanowi spadek z 988 mln zł w tym samym czasie 2023 r. Ponadto koszty świadczeń pracowniczych od stycznia do września 2024 r. zmniejszyły się do 1,022 mld zł w porównaniu do 1,080 mld zł rok wcześniej.

PKP Cargo ujawnia wyniki

Jak wynika z informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego, osłabienie popytu rynkowego w Unii Europejskiej negatywnie wpłynęło na PKP Cargo, prowadząc do zmniejszenia skali usług transportu towarowego w Polsce. Wojna na Ukrainie, dekoniunktura w Europie oraz wysokie ceny energii dodatkowo redukują przewozy towarowe.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zmiany w PKP i na dworcach. W Białymstoku o kolei: Niebo a ziemia

Grupa PKP Cargo, lider kolejowych przewozów towarowych w Polsce, po trzech kwartałach miała 28,7 proc. udziału w rynku pod względem masy towarowej, co oznacza spadek o 4,7 pkt proc. rok do roku. W III kwartale 2024 r. zaobserwowano negatywne tendencje w przewozach towarowych, które przyczyniły się do dalszych spadków na rynku.

Redukcja zatrudnienia i restrukturyzacja

Proces zwolnień grupowych, zakończony 31 października, objął 2515 pracowników. Dodatkowo 1150 osób zakończyło zatrudnienie z innych przyczyn, co skutkowało ogólnym zmniejszeniem zatrudnienia o 3665 osób. Sąd w lipcu otworzył postępowanie restrukturyzacyjne dla PKP Cargo.

PKP Cargo oferuje różnorodne usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy i morski na terenie Polski oraz kilku krajów europejskich. PKP SA, największy akcjonariusz, posiada 33,01 proc. akcji. Spółka planuje dalsze działania restrukturyzacyjne, obejmujące do 30 proc. zatrudnionych w różnych grupach zawodowych.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta