PKP PLK szczere do bólu. Informują o "rekordowej" stracie za 2023 r. 

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w piątek, że audytor zakończył badanie sprawozdania finansowego spółki za 2023 r. Prezes zarządcy infrastruktury kolejowej w Polsce przekazał, że jest zaskoczony poziomem straty, która wynosi 937 mln zł netto.

Budowa tunelu średnicowego w ŁodziBudowa tunelu średnicowego w Łodzi
Źródło zdjęć: © PKP PLK | PKP PLK
oprac.  LOS
23

"Spółka wykazała stratę netto w wysokości 937 mln zł, co stanowi znaczący spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy to osiągnięto zysk netto w wysokości 173 mln zł" - czytamy w komunikacie PKP PLK.

Polskie Linie Kolejowe podały, że głównym powodem pogorszenia wyniku była konieczność uwzględnienia kosztów związanych z roszczeniami inwestycyjnymi. Wynoszą obecnie, jak podano, ponad 7 mld zł.

Mowa m.in. o żądaniach waloryzacji podpisanych umów na inwestycje. Spółka podała, że w 2023 r. musiała rozpoznać koszty w wysokości około 1 mld zł, głównie z tytułu roszczeń zgłoszonych przez wykonawców w 2022 roku i wcześniej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Odcinek 6 - Analizuj, nie zgaduj - wykorzystanie danych w strategii marketingowej.

"Zaskakujący" poziom straty PKP PLK

"Te koszty nie były dotąd uwzględniane w wynikach finansowych w latach poprzednich" - zaznaczyła spółka w komunikacie.

- Jestem zaskoczony poziomem straty w 2023 roku. Ujawniona wartość roszczeń wykonawców robót inwestycyjnych i ryzyko ich zapłaty spowodowały najgorszy wynik Spółki od 2005 r. Skarb Państwa oczekuje od PKP Polskich Linii Kolejowych SA wyniku finansowego w okolicach zera, a w poprzednim roku została wypracowana ogromna strata - stwierdził cytowany w komunikacie Piotr Wyborski, nowy prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Jedną z największych inwestycji spółki jest budowa tunelu średnicowego pod Łodzią. Jak pisał money.pl, wykonawca już kilka lat temu przekazał, że ze względu m.in. na wzrost cen stali i betonu nie jest w stanie dokończyć prac za zakontraktowaną kwotę.

PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. Przedsiębiorstwo odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizacją ruchu. Spółka odpowiada również za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju.

Źródło artykułu: money.pl

Wybrane dla Ciebie

"Usuwamy rosyjski złom z Polski". Porzucony zbiornikowiec opuszcza Gdynię
"Usuwamy rosyjski złom z Polski". Porzucony zbiornikowiec opuszcza Gdynię
USA włączą się w wojnę z Iranem? Biały Dom przekazał, kiedy Trump ogłosi decyzję
USA włączą się w wojnę z Iranem? Biały Dom przekazał, kiedy Trump ogłosi decyzję
Grecja wprowadza nowy podatek. Zapłacą go pasażerowie wycieczkowców
Grecja wprowadza nowy podatek. Zapłacą go pasażerowie wycieczkowców
Pierwsza taka decyzja w Australii. Nałożyli sankcje na rosyjską "flotę cieni"
Pierwsza taka decyzja w Australii. Nałożyli sankcje na rosyjską "flotę cieni"
Łatwiejsze rozwody to spadek dzietności? PSL blokuje pomysł. "Musimy się przyzwyczaić" [OPINIA]
Łatwiejsze rozwody to spadek dzietności? PSL blokuje pomysł. "Musimy się przyzwyczaić" [OPINIA]
5 proc. PKB na obronność. Kraj na zachodzie Europy mówi stanowcze "nie"
5 proc. PKB na obronność. Kraj na zachodzie Europy mówi stanowcze "nie"
Gospodarcza opcja atomowa Iranu. "Jedna z opcji w odpowiedzi na ataki Izraela"
Gospodarcza opcja atomowa Iranu. "Jedna z opcji w odpowiedzi na ataki Izraela"
Berlin bije rekordy. "Eksplozja czynszów" w niemieckich miastach
Berlin bije rekordy. "Eksplozja czynszów" w niemieckich miastach
Kryzys antymonowy uderza w Zachód. Chiny grają twardo
Kryzys antymonowy uderza w Zachód. Chiny grają twardo
Wizz Air zawiesza loty z Krakowa do Abu Dhabi
Wizz Air zawiesza loty z Krakowa do Abu Dhabi
Gigantyczna kara dla Google. TSUE nie zmieni zdania?
Gigantyczna kara dla Google. TSUE nie zmieni zdania?
Frankowicze wygrywają, banki... trochę też. TSUE zmienia zasady gry. Nowy wyrok
Frankowicze wygrywają, banki... trochę też. TSUE zmienia zasady gry. Nowy wyrok