PKP PLK szczere do bólu. Informują o "rekordowej" stracie za 2023 r. 

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w piątek, że audytor zakończył badanie sprawozdania finansowego spółki za 2023 r. Prezes zarządcy infrastruktury kolejowej w Polsce przekazał, że jest zaskoczony poziomem straty, która wynosi 937 mln zł netto.

Budowa tunelu średnicowego w ŁodziBudowa tunelu średnicowego w Łodzi
Źródło zdjęć: © PKP PLK | PKP PLK
oprac.  LOS

"Spółka wykazała stratę netto w wysokości 937 mln zł, co stanowi znaczący spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy to osiągnięto zysk netto w wysokości 173 mln zł" - czytamy w komunikacie PKP PLK.

Polskie Linie Kolejowe podały, że głównym powodem pogorszenia wyniku była konieczność uwzględnienia kosztów związanych z roszczeniami inwestycyjnymi. Wynoszą obecnie, jak podano, ponad 7 mld zł.

Mowa m.in. o żądaniach waloryzacji podpisanych umów na inwestycje. Spółka podała, że w 2023 r. musiała rozpoznać koszty w wysokości około 1 mld zł, głównie z tytułu roszczeń zgłoszonych przez wykonawców w 2022 roku i wcześniej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Fala zwolnień w Polsce. Dominują te branże. "Pęka bańka"

"Zaskakujący" poziom straty PKP PLK

"Te koszty nie były dotąd uwzględniane w wynikach finansowych w latach poprzednich" - zaznaczyła spółka w komunikacie.

- Jestem zaskoczony poziomem straty w 2023 roku. Ujawniona wartość roszczeń wykonawców robót inwestycyjnych i ryzyko ich zapłaty spowodowały najgorszy wynik Spółki od 2005 r. Skarb Państwa oczekuje od PKP Polskich Linii Kolejowych SA wyniku finansowego w okolicach zera, a w poprzednim roku została wypracowana ogromna strata - stwierdził cytowany w komunikacie Piotr Wyborski, nowy prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Jedną z największych inwestycji spółki jest budowa tunelu średnicowego pod Łodzią. Jak pisał money.pl, wykonawca już kilka lat temu przekazał, że ze względu m.in. na wzrost cen stali i betonu nie jest w stanie dokończyć prac za zakontraktowaną kwotę.

PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. Przedsiębiorstwo odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizacją ruchu. Spółka odpowiada również za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 4.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 4.12.2025