Pełnomocnik rządu ds. CPK podał wstępny koszt priorytetowej linii KDP. Zapowiedział "optymalizację"

Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, podczas czwartkowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury podał szacowany koszt budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Mowa o ok. 150 mln zł za kilometr.

kolej pociąg peron przystanek transport pendolino kolejePociąg Pendolino PKP Intercity
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski
oprac.  LOS

Spółka CPK zapowiedziała ponowną analizę programu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, który zakłada m.in. budowę setek kilometrów linii Kolei Dużych Prędkości. Niezagrożony ma być tzw. igrek, czyli planowana od co najmniej kilkunastu lat trasa między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

Długość linii to łącznie 480 km. Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek w czwartek (25 kwietnia) na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury powiedział, że szacowany koszt inwestycji to 72 mld zł.

- Bez zakupu taboru, to dla uproszczenia 150 mln zł za 1 km linii - powiedział Maciej Lasek i stwierdził, że to "bardzo wysoki koszt". Poinformował jednocześnie, że obecnie prowadzone są prace nad optymalizacją kosztową tego projektu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Fala zwolnień w Polsce. Dominują te branże. "Pęka bańka"

Pierwsza linia KDP w Polsce. Z czego zrezygnują nowe władze CPK?

Nie są na razie znane szczegóły ani założenia wspomnianej "optymalizacji". Z reguły oznacza to jednak ograniczenia. Przykładowo podczas podobnego procesu ws. budowy zachodniej obwodnicy Łodzi (drogi ekspresowej S14) usunięto z realizacji część węzłów.

Lasek wyjaśnił, że w koszty priorytetowej linii KDP wchodzą takie fragmenty, które są bardzo drogie, jak choćby tunel wyjściowy z Warszawy pod Odolanami, który ma mieć niespełna 10 km długości, a koszt jego budowy szacowany jest na 5,5 mld zł.

Innym kosztownym elementem jest tunel ze stacją kolejową pod lotniskiem w Baranowie, tunel przed wlotem do Łodzi, czy tunel dużych prędkości między stacją Łódź Fabryczna a przystankiem Retkinia. Lasek nie podał jednak szacunkowych wartości tych projektów.

Zgodnie z pierwotnym planem linia Warszawa - CPK - Łódź - Poznań/Wrocław miała być uruchomiona mniej więcej w 2028 r. W stolicy woj. łódzkiego rozpoczęły się już prace przygotowawcze do budowy tunelu KDP, czym zajmuje się m.in. firma Budimex.

Maciej Lasek jeszcze w grudniu 2023 r. zapewniał, że budowa "igreka" to pewniak, jeśli chodzi o realizację programu kolejowego CPK.

Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"