Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Zielone światło dla tunelu szybkiej kolei pod centrum Łodzi. CPK przygotowuje przetarg

14
Podziel się:

Wojewoda łódzki wydał pozwolenie na budowę tunelu pod Łodzią dla Kolei Dużych Prędkości. To element priorytetowej linii KDP w ramach programu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK po uzyskaniu zgody może ogłaszać przetarg na drążenie.

Zielone światło dla tunelu szybkiej kolei pod centrum Łodzi. CPK przygotowuje przetarg
W Łodzi jest już drążony jeden tunel kolejowy (PAP, Grzegorz Michałowski)

Linia Kolei Dużych Prędkości: Warszawa - CPK - Łódź - Poznań/Wrocław, czyli tzw. igrek, jest pierwszą, jaką zbudować ma Centralny Port Komunikacyjny. Nawet sceptycy budowy superlotniska nie mają wątpliwości, że ta trasa powinna być uruchomiona jak najprędzej. Jej projekt, zaznaczmy, jest dużo starszy niż pomysł na inwestycję w gminie Baranów.

Jednym z kluczowych elementów linii jest tunel KDP pod centrum Łodzi. Częściowo będzie równoległy do budowanego obecnie przez PKP PLK tunelu dla (docelowo) połączeń regionalnych.

CPK poinformowało, że wojewoda łódzki wydał zgodę na drążenie nitki dla Kolei Dużych Prędkości. Dzięki temu spółka może ogłaszać przetarg. Ostatni, jeśli chodzi o tunel pod Łodzią, ponieważ inwestycję w ramach budowy "igreka" podzielono na trzy etapy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Szczera rozmowa z restauratorem. Zdradza ile zarabia - Jakub Tepper - Biznes Klasa #13

Rozkręca się budowa tunelu KDP pod centrum Łodzi

Od września 2023 r. trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK) i budowie sieci elektroenergetycznej, podziemnej infrastruktury technicznej potrzebnej do zasilania podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej, a także przebudowie przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych.

Tę inwestycję za ponad 93 mln zł realizuje firma Keller Polska. Dodajmy, że to bezpośrednio pod ŁDK, czyli po zachodniej stronie podziemnego i nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna, będzie rozpoczynał się tunel.

Etap drugi to budowa komór, z których tunelownica wystartuje (na osiedlu Retkinia) oraz skończy bieg (przy ŁDK). Kontrakt na realizację tych prac CPK zawarł z Budimeksem. Opiewa na prawie 147 mln zł. Na Retkini roboty mają rozpocząć się w ciągu najbliższych tygodni. Natomiast te w okolicach dworca fabrycznego - po zakończeniu wzmacniania fundamentów domu kultury.

Tunel KDP pod Łodzią ma mieć długość 4,6 km i średnicę ok. 14 m. Według zapowiedzi inwestora będzie to największy podziemny tunel kolejowy w Polsce realizowany metodą automatycznej tarczy TBM.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(14)
POLAK
3 miesiące temu
Co wy ludzie to planujecie ? Gaulajter to zniszczy w najlepszym przypadku wstrzyma !
J24
3 miesiące temu
Z Warszawy do Poznania to najszybciej przez Berlin ,samolotem Lufthansy.
Victor
3 miesiące temu
…mając więc namiary na siostry mojej matki w Essen…mamy rodzice zostali zabici a siostry wraz z mamą będąc dziećmi zostały uprowadzone do niemca tu mamie dano nazwisko nie znała już własnego gdy wróciła do Polski jako jedyna z sióstr…jednak wybrałem własną drogę.
Victor
3 miesiące temu
Hans na Mazurach uprawiał kłusownictwo ale harmoni nigdy nie brał, następnie dostał się do DDR tam jeździł na traktorze lecz gdy kręgosłup siadł dostał się do RFN i od tego czasu zaczął pomagać Polakom świezakom u Niemca…nakarmił, przenocował, szkrzynka piwa zawsze była, salami - żona pracowała w sklepie a na dodatek miał Forda oraz pracował w budynku - duże mieszkanie, prąd, wodę i gaz miał za darmo wliczona w pracę oraz miał dużo czasu dla siebie. To u niego zobaczyłem jak wygląda niemiecki śmietnik: winogrona i inne owoce, mięsa i sery.
Victor
3 miesiące temu
…tyle to jako młodzieniec bujałem się u Niemca Fordem Hansa z Mazur w Lubeck.