Rząd chce pytać ekspertów o sens CPK. Ci wskazują, co na pewno powinno powstać

Tak zwana opozycja demokratyczna przed wyborami głośno krytykowała wielką inwestycję PiS, jaką jest budowa CPK. Po dojściu do władzy premier Donald Tusk zapowiedział, że projekt ocenią fachowcy. Eksperci już teraz mówią, co powinno powstać na pewno - tzw. igrek Kolei Dużych Prędkości.

kolej pociąg peron przystanek transport pendolino kolejeBudowa sieci Kolei Dużych Prędkości to element wielkiego projektu stworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski
oprac.  LOS

Rząd Donalda Tuska obiecał, że przeprowadzi audyt w spółce, której zadaniem jest stworzenie w gminie Baranów Centralnego Portu Komunikacyjnego. Temat CPK był jednym z najgorętszym w kampanii wyborczej. Opozycja wykorzystała emocje, jakie wywołuje kwestia wywłaszczeń pod realizację inwestycji.

Jak pisaliśmy w money.pl, nawet większe emocje wzbudza kwestia budowy ok. 2 tys. km linii Kolei Dużych Prędkości. Mają one skomunikować wielkie lotnisko między Łodzią a Warszawą z największymi miastami w kraju, dlatego również ich stworzeniem zajmuje się państwowa spółka CPK.

Fachowcy w audycie mają odpowiedzieć na pytania, czy i w jakim kształcie zrealizować ogromną inwestycję komunikacyjną w Polsce. Eksperci transportowi, których opinie zebrała "Gazeta Wyborcza", wskazują jasno, że z KDP nie powinno się rezygnować. Zwłaszcza z tzw. igreka, czyli trasy z Poznania i Wrocławia do Łodzi i Warszawy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak wyjść z kryzysu? Co dalej z rynkiem fotowoltaiki w Polsce? - Dawid Zieliński - Biznes Klasa #8

Eksperci wskazali najważniejszą linię Kolei Dużych Prędkości

- Jeśli chodzi o igreka, to analizy robione zarówno za czasów ministra (Sławomira - red.) Nowaka, jak i obecnie pokazują, że ma on uzasadnienie i ekonomiczne, i ruchowe. Dla tej linii CPK nie ma znaczenia, bo łączy ona największe miasta w Polsce. Jest ona czymś, z czym nikt nie dyskutuje, i jest potrzebna od wielu lat, jest tu konsensus ponadpolityczny. Jest istotna bez względu na to, czy CPK powstanie - ocenia Piotr Rachwalski, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu i były prezes Kolei Dolnośląskich.

Jakub Janas, działacz Akcji Miasto, jeden z liderów projektu "Tramwaje i kolej dla klimatu", dodaje, że Polska potrzebuje nie tylko modernizować istniejące trasy, zbudowane przez zaborców, ale konieczne są też nowe.

Zakładany przez CPK stan prac nad budową siatki KDP w Polsce w przyszłym roku
Zakładany przez CPK stan prac nad budową siatki KDP w Polsce w przyszłym roku © CPK | CPK

- Mamy w Polsce do czynienia z paradoksem remontu linii. Jak zaczniemy jeden kawałek, to trzeba zacząć kolejny, potem zaczynamy trzeci, ale za chwilę trzeba zacząć od tego pierwszego. Skoro bazujemy na tym, co dostaliśmy w spadku po zaborcach, to nigdy nie będzie dobrze. To będzie pudrowanie trupa, a nie działający system. Musimy budować nowe linie kolejowe, bo Polska zmieniła się przez ostatnie 150 lat - komentuje Janas.

Protesty lokalnych mieszkańców, których domy przeciąć może KDP, protestują głównie po to, by zmienić proponowane przebiegi. Tak jest również w przypadku odcinka Łódź - Warszawa, który - dodajmy - projektowany był jeszcze przed rządami Zjednoczonej Prawicy. Jak czytamy w "GW", eksperci twierdzą, że ten projekt trzeba jak najszybciej zrealizować. Dodajmy, że spółka CPK także uznała tę linię za priorytetową.

- Pewne rzeczy musimy zamknąć i trzeba budować. Rozmawiamy o tym od 10-15 lat. Jesteśmy na etapie proceduralnym, jest decyzja środowiskowa dla odcinka Warszawa–CPK i na ostatniej prostej, jeśli chodzi o odcinek do Łodzi. Procedowany jest odcinek do Sieradza. Jeśli zaczniemy grzebać przy przebiegu, mamy kolejne zmarnowane cztery lata. Pojedziemy nią wtedy nie w 2030 r., ale w 2035 r. Możemy dyskutować o programie CPK i KDP, ale jeśli chodzi o igreka, to po prostu go budujmy - twierdzi Jarosław Ogrodowski, ekspert ds. rozwoju lokalnego i były pracownik Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"