Płonący kontenerowiec firmy Maersk zmienił kurs. Płynie ku wybrzeżu Liberii
Ogromny kontenerowiec Marie Maersk, na pokładzie, którego w środę wybuchł pożar, zmienił kurs i kieruje się w stronę najbliższego portu - liberyjskiego Freeport w Monrovii. Duńska firma zapewnia, że załoga jest bezpieczna, a ze statkiem utrzymywana jest stała łączność i komunikacja.
Płynący pod duńską banderą kontenerowiec wyruszył 4 sierpnia z Rotterdamu w Holandii i zmierzał do Tanjung Pelepas w Malezji, gdzie miał dotrzeć około 6 września. Z powodu gróźb jemeńskich bojowników Huti, którzy ostrzegli przed kilkoma dniami największych światowych armatorów, że będą atakować ich statki w odwecie za współpracę z Izraelem, Marie Maersk zrezygnował z trasy przez Kanał Sueski i Morze Czerwone, wybierając dłuższą drogę wokół Afryki.
Gdy wpłynął na zatłoczony szlak przecinający Zatokę Gwinejską, załoga dostrzegła dym wydobywający się z kontenerów. W stronę statku popłynęły dwa holowniki ze sprzętem gaśniczym.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pojechaliśmy nad morze. "Na plaży się nie poleży"
"W czwartek kontenerowiec, który wciąż znajdował się na pełnym morzu, z prędkością 1,3 węzła, czyli niecałych 2,5 km na godzinę, popłynął w kierunku najbliższego portu, liberyjskiej Monrovii, od której w chwili wykrycia pożaru dzieliło go ponad 250 mil morskich, czyli około 460 km" - poinformował PAP zarząd liberyjskiego portu, podkreślając, że załoga kontenerowca jest bezpieczna, na statku działają wszystkie silniki i systemy, a ogień jest pod kontrolą.
Maersk: ścisła komunikacja ze statkiem
Firma Maersk w wydanym w czwartek oświadczeniu poinformowała, że utrzymuje ścisłą komunikację ze statkiem. "Pozostajemy w stałym kontakcie z załogą i zapewniamy wszelkie możliwe wsparcie. Nie możemy jeszcze potwierdzić skali pożaru i jego wpływu na ładunek" – napisała duńska firma, podkreślając, że na kontenerowcu nie zgłoszono żadnych eksplozji.
Zbudowany w 2013 r. Marie Maersk jest jednym z największych kontenerowców należących do Gemini Cooperation, korporacji żeglugowej utworzonej w 2025 r. przez Maersk i Hapag-Lloyd, której głównym celem jest punktualność dostarczania zamówionych towarów. Marie Maersk prawdopodobnie będzie pierwszym kontenerowcem grupy, który nie sprosta zadaniu postawionemu przez armatora.