Polacy rzucają wyzwanie Niemcom. Chcą odzyskać rynek na Bałtyku

Szefowie trzech przedsiębiorstw armatorskich podpisali w piątek list intencyjny w sprawie współpracy przy powołaniu nowego operatora polskich promów na Bałtyku. Polska Żegluga Morska, Polska Żegluga Bałtycka i EuroAfrica utworzą spółkę Polsca, która ma oferować najgęstszą siatkę połączeń promowych do Skandynawii.

Nową spółkę będzie współtworzyć Polska Żegluga Bałtycka, której promy pływają pod marką PolferriesNową spółkę będzie współtworzyć Polska Żegluga Bałtycka, której promy pływają pod marką Polferries
Źródło zdjęć: © East News | Wojciech Strozyk/REPORTER
Tomasz Sąsiada
16

Powołanie spółki Polsca Baltic Ferries, która będzie dysponować promami pływającymi teraz pod znakami Unity Line i Polferries, ogłosił w piątek Szczecinie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. List intencyjny w sprawie współpracy przy powołaniu nowego operatora polskich promów na Bałtyku podpisali szefowie trzech przedsiębiorstw armatorskich: Dariusz Doskocz (Polska Żegluga Morska), Piotr Redmerski (Polska Żegluga Bałtycka) i Jacek Wiśniewski (EuroAfrica). Polsca ma na starcie mieć 10 promów i oferować najgęstszą siatkę połączeń promowych do Skandynawii.

- Stawiamy na zbudowanie mocnej polskiej marki na Bałtyku. Żegluga promowa jest filarem programu "Polskie morze" – powiedział wiceminister Marchewka, nawiązując do ogłoszonego w czwartek w Szczecinie przez premiera Donalda Tuska programu polonizacji gospodarki morskiej. Marchewka zaznaczył, że od 30 lat polscy armatorzy są "liderami na Bałtyku", ale konkurencja na rynku przewozów promowych jest coraz większa. Obok polskich Unity Line (PŻM i EuroAfrica) i Polferries (PŻB), działają armatorzy z Niemiec i Skandynawii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Co najmniej 5 mld zł z dywidend ze spółek Skarbu Państwa. Minister ujawnia

- Mamy ambitny plan odzyskania rynku. Żeby to zrobić, potrzebne są inwestycje i dobra współpraca – podkreślił Marchewka. Poinformował, że w ubiegły piątek została podpisana nowa umowa inwestycyjna, która zabezpieczy finansowanie budowy promów dla polskich armatorów w stoczni w Gdańsku. Przekazano na ten cel 1,3 mld zł (pod koniec 2021 r. spółka Polskie Promy odpowiedzialna za budowę nowych jednostek otrzymała 1 mld zł). Trzy nowe promy zasilą flotę Unity Line. Pierwszy ma być gotowy jesienią tego roku. Następne – w roku 2026 i 2027 r.

"Jedyna droga do sukcesu"

- Będą one miały już nowe malowanie – zapowiedział Dariusz Doskocz, dyrektor generalny PŻM, wskazując nowe logo, które tworzą białe litery "pol" i żółte "sca". - Musimy łączyć siły i zacieśniać współpracę. Nasze doświadczenia wskazują, że jest to jedyna droga do sukcesu – stwierdził Doskocz. Przypomniał, że 30 lat temu powstała spółka Unity Line, rozwijana dzięki dobrej współpracy PŻM i EuroAfrica.

Unity Line tworzył Paweł Porzycki, który dziś jest przewodniczącym rady nadzorczej spółki Polskie Promy i ma przeprowadzić kolejną, większą konsolidację polskich armatorów promowych. Prezentując w piątek idę powołania Polsca Baltic Ferries, Porzycki podkreślał, że sytuacja na rynku przewozów promowych jest trudniejsza niż w latach 90. XX w. Podkreślił, że wtedy rynek był stabilny, przewozy rosły z roku na rok. Teraz, po pandemii COVID i wybuchu wojny w Ukrainie, armatorzy mierzą się wielkimi wyzwaniami.

- Sytuacja międzynarodowa jest trudna. Dziś mamy czterech konkurentów na Bałtyku – zauważył Porzycki. Do przedstawicieli TT Line i FinnLines, obecnych na piątkowej uroczystości, powiedział, że są oni "inspiracją, motorem napędowym" dla polskich operatorów promowych. Zapowiedział, że Polsca będzie oferować usługi na najwyższym poziomie i walczyć o nowych klientów.

- W 1995 roku nie mieliśmy 30 lat doświadczeń. Ta cała wiedza, doświadczenie, innowacje technologiczne, to wszystko jest kapitał, który będziemy wykorzystywać – powiedział Porzycki. - To nie będzie kopia Unity Line. To będzie nowy podmiot, w pozytywnym znaczeniu tego słowa, agresywny. Będziemy oferować największą siatkę połączeń – dodał.

Wyjaśnił, że armatorzy pozostaną przy swoich znakach towarowych Polferries i Unity Line. Będą właścicielami swoich statków, a nowa spółka będzie nimi zarządzać. - Nowa spółka na pewno będzie wykorzystywała marki dobrze znane na rynku. Przynajmniej na początku – doprecyzował Doskocz.

Kilka miesięcy na kwestie formalne

Polsca ma działać jako spółka akcyjna, której równorzędnymi akcjonariuszami będą trzy podmioty: PŻM, EuroAfrica i PŻB. Siedziba spółki ma znajdować się w Świnoujściu. Na pytania, kto będzie prezesem Polsca, kiedy formalnie zacznie ona działać – dziennikarze nie uzyskali odpowiedzi. Doskocz powiedział, że to jeszcze nie jest moment na ogłoszenie decyzji personalnych. Zastrzegł, że kwestie formalne związane z rejestracją nowego podmiotu oraz zgodami instytucji państwowych i międzynarodowych potrwają kilka miesięcy.

- W radzie nadzorczej zasiądą przedstawiciele inwestorów. Natomiast jeśli chodzi o zarząd, mamy kilka żelaznych kandydatur – dodał Porzycki.

Z nieoficjalnych informacji uzyskanych przez PAP wynika, że szefem Polsca ma być Piotr Redmerski, obecnie prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W piątek, po podpisaniu porozumienia między armatorami, Redmerski podkreślał, że nowa spółka będzie zarządzała 10 promami. - Będzie jedna sprzedaż biletów. Wspólna sprzedaż dla pasażerów i świadczenie usług dla rynku transportowego, dla spedytorów – to jest główne założenie – wyjaśnił.

Przypomniał, że PŻB utworzono w 1976 r. i niedługo będzie świętować 50-lecie. - To chyba będzie prezent dla naszego podmiotu, że w końcu kończy się rywalizacja, a zaczyna się współpraca. Oferta 10 promów na Morzu Bałtyckim będzie najlepszą dla naszych klientów. Ambitne plany, dziesiątki milionów oszczędności, co na pewno przełoży się na wzmocnienie tej grupy – wskazał.

Zapowiedział, że pod koniec tego roku lub na początku 2026 r. Polsca "zaskoczy informacjami" o uruchomieniu nowych kierunków promowych.

Szczegółowe dane dot. przewozów promowych na Bałtyku są tajemnicą handlową, ale szacuje się, że Unity Line i Polferries obsługują ok. jedną trzecią rynku. Unity Line dysponuje 6 promami (3 należą do PŻM, 3 do EuroAfrica), które w ubiegłym roku przetransportowały z Polski (Świnoujście) do Skandynawii ok. 215 tys. samochodów ciężarowych. Polferries ma pięć promów, w tym cztery na Bałtyku, które operują ze Świnoujścia i Trójmiasta. W 2024 r. obsłużyły ok. 200 tys. ciężarówek.

W lipcu 2024 r. kursowanie ze Świnoujscia do Ystad rozpoczęła "Varsovia", nowy prom Polferries, z napędem LNG, największy Ro-Pax (samochodowo-pasażerski) na tej trasie. Ma ponad 216 metrów długości, 28 szerokości i 3775 m linii ładunkowej. Może zabrać na pokład 920 pasażerów, 160 ciężarówek i 200 aut osobowych.

Przez Terminal Promowy Świnoujście w 2024 r. przeszło 5 865 779 ton ładunków drobnicowych, nieco więcej niż w 2023 r. Wznowiono przeładunki intermodalne i transport wagonów kolejowych. Na promy wjechały ponad 433 tysiące ciężarówek. Na TPŚ zarejestrowano 609 187 pasażerów (plus ponad 375 tys. kierowców).

Połączenie promowe z Polski do Szwecji zostały uruchomione w połowie lat 60. XX w.

Wybrane dla Ciebie

Kryzys w Iranie grozi wzrostem cen ropy naftowej
Kryzys w Iranie grozi wzrostem cen ropy naftowej
Szef KPRM: MSZ szykuje ewakuację Polaków z Bliskiego Wschodu. Loty będą bezpłatne
Szef KPRM: MSZ szykuje ewakuację Polaków z Bliskiego Wschodu. Loty będą bezpłatne
Za 20 lat nie zobaczymy 80 proc. dziś latających samolotów. Jest nowa prognoza Boeinga
Za 20 lat nie zobaczymy 80 proc. dziś latających samolotów. Jest nowa prognoza Boeinga
200 km w zaledwie 9 minut. Chińczycy zaczęli budowę swojego Hyperloopa
200 km w zaledwie 9 minut. Chińczycy zaczęli budowę swojego Hyperloopa
Macron i premierka Danii z wizytą na Grenlandii. Wysyłają jasny sygnał dla Trumpa
Macron i premierka Danii z wizytą na Grenlandii. Wysyłają jasny sygnał dla Trumpa
Unia Europejska zakazuje plastikowych opakowań na owoce i warzywa od 2026 roku
Unia Europejska zakazuje plastikowych opakowań na owoce i warzywa od 2026 roku
Francja wprowadza kary i zakaz? Polski serwis wyjaśnia manipulację
Francja wprowadza kary i zakaz? Polski serwis wyjaśnia manipulację
Inflacja w USA. Co nowe dane zmienią w planach Trumpa?
Inflacja w USA. Co nowe dane zmienią w planach Trumpa?
Drożejąca ropa naftowa może uderzyć w portfele kredytobiorców. Duży bank zabrał głos
Drożejąca ropa naftowa może uderzyć w portfele kredytobiorców. Duży bank zabrał głos
Polacy przeprosili się z Bałtykiem i Tatrami? Nowe prognozy hotelarzy
Polacy przeprosili się z Bałtykiem i Tatrami? Nowe prognozy hotelarzy
Oto co daje legitymacja. Nie każdy senior o tym wie
Oto co daje legitymacja. Nie każdy senior o tym wie
Tania linia lotnicza upada. Przegrała z rosnącymi kosztami i konkurencją w Azji
Tania linia lotnicza upada. Przegrała z rosnącymi kosztami i konkurencją w Azji