Polska dostanie 6,2 mld euro z KPO. Rząd Tuska nie chce podatku od aut
Komisja Europejska zatwierdziła trzeci wniosek Polski o płatność. Polska otrzyma z KPO 6,2 mld euro czyli ponad 26 mld zł. Pieniądze te trafią na edukację, rozwój cyfrowy, czystą energię i transport. Jednocześnie rząd, w ramach rewizji planu, zapowiada rezygnację z kontrowersyjnego podatku od aut spalinowych.
Po dokonaniu oceny wniosku o płatność Komisja stwierdziła, że Polska w sposób zadowalający zrealizowała 30 kamieni milowych i 14 wartości docelowych (związanych z częścią inwestycyjną KPO) - poinformowała KE w komunikacie.
Łącznie polski KPO liczy 54 reformy (zwane właśnie kamieniami milowymi) oraz 54 inwestycje. Warunkiem wypłaty pieniędzy są postępy w realizowaniu zapisanych w KPO zobowiązań.
Co grozi Polsce ze strony Rosji? Ekspert: Są dwa scenariusze
"Reformy i inwestycje związane z tym wnioskiem o płatność będą motorem pozytywnych zmian dla obywateli i przedsiębiorstw w Polsce, w szczególności w obszarze edukacji, rozwoju cyfrowego, czystej energii i transportu" - informuje KE.
Bruksela będzie mogła przelać pieniądze do Warszawy po tym, jak opinię na temat polskiego wniosku wyda działający przy KE komitet złożony z przedstawicieli państw członkowskich. Ma na to miesiąc.
Środki z trzeciej transzy KPO zostaną przeznaczone na:
- modernizację systemów grzewczych w budynkach mieszkalnych,
- promowanie inwestycji w morską energetykę wiatrową i technologie wodorowe,
- ustanowienie stref niskoemisyjnych w miastach o wysokim zanieczyszczeniu,
- modernizację dróg w celu zwiększenia bezpieczeństwa,
- usprawnienie wdrażania technologii 5G,
- wdrożenie standardów opieki nad dziećmi do lat trzech.
Z poprzednich trzech wniosków o płatność z KPO Polska otrzymała 67 mld zł: 27 mld zł z pierwszego wpłynęło do Polski w kwietniu 2024 r., 40 mld zł - w grudniu 2024 r.
By polski rząd mógł złożyć czwarty wniosek o płatność z KPO, zakończyć się musi proces zmian w polskim planie, zainicjowany przez rząd pod koniec września. Kraje członkowskie mogą występować z wnioskiem o płatność dwa razy w roku.
Zmiany w KPO. Tego chce polski rząd
Jednocześnie rząd, w ramach rewizji planu, zapowiada rezygnację z kontrowersyjnego podatku od aut spalinowych oraz zmniejszenie puli pożyczek o 21,5 mld zł (5,1 mld euro).
Opłata rejestracyjna od samochodów spalinowych osób prywatnych oraz cykliczna opłata środowiskowa dotycząca przedsiębiorców miały wejść w życie w przyszłym roku, ale rząd chce je usunąć. W zamian proponuje w rozmowach z KE ułatwienia dla produkcji biometanu i przesyłu biogazu, a także rozwiązania z zakresu kogeneracji oraz dołączenie do unijnych systemów tworzących wspólny rynek bilansowania energii.
Polska chce zmniejszyć pulę pożyczek, które mogłyby zostać niewykorzystane do czasu zakończenia KPO w sierpniu 2026 r., a które mogłyby stanowić koszt dla państwa ze względu na zwiększenie jego potrzeb pożyczkowych.
Polskie KPO zmieniane było dotąd trzy razy. Pierwsza rewizja została zaakceptowana przez KE w listopadzie 2023 r., druga w lipcu 2024 r., a trzecia w czerwcu br. Ta ostatnia zakładała przede wszystkim utworzenie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności, a także wzmocnienie Państwowej Inspekcji Pracy (w miejsce oskładkowania umów zlecenia).