Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. WS
|

Pracodawcy zaskoczeni zmianą prawa. Sześć miesięcy na dostosowanie się

15
Podziel się:

Pracodawcy mają tylko pół roku na dostosowanie się do minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w przypadku stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe – donosi serwis Prawo.pl. Pracodawcy mają wiele wątpliwości związanych z nowymi przepisami.

Pracodawcy zaskoczeni zmianą prawa. Sześć miesięcy na dostosowanie się
Pracodawca będzie musiał udostępnić drugi monitor lub podkładkę pod laptopa, klawiaturę oraz myszkę dla pracowników (Getty Images, Reza Estakhrian)

Jak informuje Prawo.pl, 17 listopada wejdzie w życie rozporządzenie ministra rodziny i polityki społecznej, które zmienia treść aktu dotyczącego zasad BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Nowe przepisy dotyczą również zatrudnionych w ramach pracy zdalnej.

W myśl nowych zasad stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.

Drugą zmianą jest obowiązek pracodawcy zapewnienia pracownikowi okularów lub szkieł kontaktowych, o ile lekarz zaleci ich stosowanie przy obsłudze monitora ekranowego.

Firmy mają wątpliwości

Dla pracodawców oznacza to już dziś konieczność weryfikacji wyposażenia posiadanych stanowisk pracy w biurze. Natomiast po 17 listopada każda firma, tworząc nowe stanowiska pracy, powinna mieć przygotowane uregulowania w zakresie BHP i od razu posiadać dostosowane do nowych przepisów stanowiska pracy – mówi serwisowi Prawo.pl Robert Lisicki, radca prawny, dyrektor departamentu pracy Konfederacji Lewiatan.

Lisicki dodaje, że wśród firm pojawiły się wątpliwości.

Skoro monitor stanowi wymagane narzędzie pracy, to pracodawca powinien wypłacać ekwiwalent za korzystanie z urządzenia pracownika. W każdym przypadku można zapewnić pracownikom odpowiednią podstawkę – zauważa rozmówca.

Nie wiadomo również, czy to pracodawca będzie decydował o tym, czy pracownik ma prawo do okularów, czy do szkieł kontaktowych.

– Prace nad projektem rozpoczęły się na przełomie maja i czerwca, i bardzo długo na stronie Rządowego Centrum Legislacji nie było żadnej aktualizacji etapu prac, aż 18 października okazało się, że wydane zostało rozporządzenie zmieniające obecne przepisy – wskazuje przedstawiciel Konfederacji Lewiatan.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
prawo
praca
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(15)
co wy bredzic...
2 tyg. temu
przecież to nie jest nic nowego!
Monia
6 miesięcy temu
Warunki jak za peerelu PRL np.w takich gastro a i pracodawcy oszuści. Nie płacą składek ZUS itp. itd.Nie traktują ludzi dobrze. Aby im się dobrze żyło i było. Jak tak można. Człowieka , pracownika to należy szanować jak matkę swoją. Dzięki takim ludziom możemy mieć szacunek dla tej firmy jak i pracownika, pracodawcy. Wszystko w tym temacie. Bez oszustw i kłamstw. Pozdrawiam MONIA 😆
Monia
6 miesięcy temu
Najlepiej to pracodawcy niektórzy to by Nie wydawali, nie płacili ludziom godnej im pensji. W brali i się dorabiali na tych ludziach w jakich warunkach pracują i też są oszukiwani. Taka prawda. Coś wiem na ten temat. Dajmy ludziom prace ale i pieniądze godne tej pracy. Nie tylko dla siebie pracodawco! Godny zarobek to i godne życie. Pozdrawiam serdecznie. Monia 😕
Zen
6 miesięcy temu
Przepraszam, ale kto to skontroluje? Większość pracodawców nie płaci ZUS, PPK i nikt tego nie kontroluje. A ktoś ma się przejąć monitorem?
Pisak
6 miesięcy temu
Co to jest monitor ekranowy ?