Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Przekop Mierzei Wiślanej niemal gotowy. Symboliczna data otwarcia

26
Podziel się:

Wielkimi krokami zbliża się zakończenie przekopu Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni - inwestor nowej drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - przekazał, że zaawansowanie prac jest już na poziomie 98 proc. Prawie wszystko gotowe jest w części lądowej inwestycji. Obecnie trwają tam głównie testy i odbiory techniczne.

Przekop Mierzei Wiślanej niemal gotowy. Symboliczna data otwarcia
Przekop Mierzei Wiślanej - lipiec 2022 r. (NDI, Besix, NDI, Besix)

- Oficjalna inauguracja działalności kanału żeglugowego nastąpi 17 września. Docelowe parametry uzyska on w przyszłym roku - deklaruje Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.

Kończy się pierwszy etap inwestycji

Dobiegające końca prace to pierwszy etap budowy drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, który pochłonie ok. 2 mld zł. Dodajmy, że drugim będzie przebudowa toru wodnego nad rzeką Elbląg, a trzecim - roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i wspomnianej rzece do 5 m głębokości.

Pierwszy etap zakładał m.in. budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej oraz kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania, nowego układu drogowego z obrotowymi stalowymi mostami, a także sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

- Jesteśmy przed odbiorem końcowym. Natomiast wiele obiektów ma już pozwolenie na użytkowanie. Są to oba mosty – południowy i północny, śluza, budynek Kapitanatu, który Urząd Morski już przejął oraz część toru wodnego w kierunku Zalewu Wiślanego o długości około dwóch kilometrów - informuje Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji w UM w Gdyni.

Przekop Mierzei Wiślanej - trwają prace wykończeniowe

Zaawansowanie inwestycji, jak przekazał Marcin Janczewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix, zbliża się do 98 proc. - Na części lądowej w większości pozostały prace wykończeniowe, nasadzenia, zieleń, jak również zakończenie testów oraz prób związanych z obrotem mostów i ruchem śluzy - informuje.

Jeśli chodzi o prace wykończeniowe, trwa m.in. uruchamianie nadrzędnego systemu sterowania, montaż kamer, głośników ostrzegania w rejonie mostów, oświetlenia drogowego czy tablic zmiennej treści toru wodnego.

- Na falochronie zachodnim pozostały ostatnie prace przy odwodnieniu linowym, kanalizacji deszczowej, wykonaniu nawierzchni z kostki oraz zakończeniu części głowicy w zakresie robót żelbetowych i ułożenia prefabrykowanych elementów. Na falochronie wschodnim również pozostały do zrobienia jedynie części nadwodne - przekazał Janczewski.

Zobacz także: NDI/BESIX - Przelot nad terenem budowy - Przekop Mierzei Wiślanej - Lipiec 2022
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(26)
Ona
2 lata temu
Tak pojmować należy zrównoważony rozwój Polski. takie inwestycje są Polsce potrzebne. Brawo PiS. Macie mój kolejny głos
Leszek
2 lata temu
1,94 mld to łączny koszt inwestycji czyli wszystkich 3 etapów. Sam przekop to koszt ok. 1,3 mld czyli 66% więcej niż pierwotny kosztorys. Można mieć różne zdanie na temat tej inwestycji ale trzeba trzymać się faktów Panie Redaktorze.
Ted
2 lata temu
Bandyckie postępowanie pisowskie nie dla ludzi lecz dla wodzą pisu polityka najważniejsza nawet jak nie zostanie inwestycja do końca zrealizowana byle to pisowi służyło wg ich mniemania
dder
2 lata temu
Przekop kończy się w krzakach. Głebokość zlewu na torze wodnym do Szkarpawy czy Nogatu to nawet 60cm. Kolejne wydane pieniądze tego rządu
ewka
2 lata temu
Co się stało z tymi setkami ton bursztynu z przekopu ???
...
Następna strona