Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Andrzej Zwoliński
|

Załamanie sprzedaży aut. Sprawdź czy właśnie teraz warto je kupić

0
Podziel się:

W porównaniu z końcem 2010 r. sprzedaż spadła o połowę. Możemy liczyć na rabaty.

Załamanie sprzedaży aut. Sprawdź czy właśnie teraz warto je kupić
(PAP/Mirosław Trembecki)

Do końca roku z polskich salonów wyjdzie około 250 tysięcy aut. To o blisko 20 procent mniej niż w 2010 roku. Zdaniem ekspertów, by nie dopuścić do dalszego dramatycznego spadku sprzedaży, producenci, importerzy oraz dilerzy muszą wprowadzać promocje i rabaty. Będzie można na nich zaoszczędzić od około półtora tysiąca do 15 tys. złotych.

Ostatnie miesiące ubiegłego roku były bardzo udane jeżeli chodzi o sprzedaż samochodów. Tylko w grudniu z polskich salonów wyjechało 41,5 tysiąca aut. To wynik, którego dilerom nie udało się uzyskać od blisko dekady.

W całym 2010 roku salony opuściło ponad 333,5 tysiąca aut osobowych i dostawczych. Zdecydowanie najwięcej sprzedano tych pierwszych - 314 tysięcy.

To jest o ponad 4 procent więcej niż w 2009 roku. Zdaniem analityków na ten wynik wpłynęła zapowiedź ograniczenia możliwości odliczenia VAT od samochodów z kratką kupowanych przez firmy, oraz wyprzedaże w związku z wejściem w życie wymogów normy emisji spalin Euro V.

źródło: SAMAR, *prognoza

Jak widać ten rok zapowiada się znacznie gorzej od poprzedniego. Szczególnie ograniczenie odliczeń podatku VAT niekorzystnie odbije się na sprzedaży nowych samochodów osobowych. Według prognoz do końca grudnia z salonów wyjedzie ich co najwyżej 250 tysięcy. To o ponad 60 tysięcy mniej niż przed rokiem. Oznacza to uszczuplenie wpływów producentów importerów oraz dilerów o około 3 mld złotych.

Chcą sprzedawać - muszą iść na ustępstwa. Najwięcej zależy od producentów

Tak gwałtownego spadku sprzedaży - porównując styczeń z grudniem - w tej dekadzie jeszcze nie było. W grudniu 2010 r. nowego właściciela znalazło ponad 40 tysięcy pojazdów, a w styczniu niespełna połowa tej liczby. Porównując tegoroczny początek roku ze styczniem 2010, a więc kryzysowym okresem - spadek sięga 8 procent.* *

_ - Początek roku jest fatalny dla sprzedawców i producentów - mówi **Money.pl **Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. - _ Na pewno będzie zdecydowanie gorszy od poprzedniego. I tak liczbę rejestrowanych nowych samochodów zawyżyli ci, którzy podpisali umowy na kupno czterech kółek jeszcze w grudniu, a odbierali je dopiero w styczniu czy w lutym. Gdyby nie to, załamanie byłoby jeszcze wyraźniejsze _- ocenia . _

Jego zdaniem część sprzedawców zdecyduje się na rabaty lub promocje by przyciągnąć [ ( http://static1.money.pl/i/h/101/t124005.jpg ) ] (http://www.money.pl/archiwum/felieton/artykul/zwolinski;kolejne;rzady;psuja;rynek;motoryzacyjny,207,0,788175.html) Zwoliński: Kolejne rządy psują rynek motoryzacyjny
klientów. Na jakie zniżki możemy liczyć?

_ - To zależy głównie od importerów i producentów, a mniej od dilerów _ - uważa Wojciech Drzewiecki. _ - To oni mają większe pole manewru _. _ Podczas gdy zyski producentów sięgają kilkudziesięciu procent, właściciel salonu samochodowego zarabia na aucie od 4 do 7 procent jego wartości. Część zapewne postanowi ratować sprzedaż rabatami i promocjami czy też ekstra dodatkami do aut. Część przynajmniej nie podniesie cen mimo wzrostu VAT i kosztów utrzymania. _

Podobnego zdania jest Marek Konieczny, prezes Związku Dilerów Samochodów. _ - To importerów stać na duże promocje . _ Tym bardziej, że zdecydowanie zmniejszyła się ich skala jeżeli chodzi o wyprzedaż aut minionego rocznika _. _ Pod koniec roku w związku ze zmianami w rozliczaniu VAT, nowe auta szły jak ciepłe bułeczki i producenci oraz importerzy praktycznie opróżnili swoje magazyny. Wyprzedaży aut z 2010 roku jest teraz o kilkadziesiąt procent mniej niż w poprzednich latach - _mówi . _

[ ( http://static1.money.pl/i/h/92/t91228.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/auto;firmowe;bardziej;oplacalne;od;prywatnego,19,0,787219.html) Auto firmowe bardziej opłacalne od prywatnego
Jak podkreśla możliwości dilerów są znacznie skromniejsze. _ - Nie jesteśmy Stanami Zjednoczonymi Ameryki, gdzie właściciel salonu zarabia na aucie nawet 30 procent _. _ Na takie zniżki mogą u nas liczyć tylko duzi kupcy, czyli na przykład firmy wymieniające flotę transportową i kupujące jednorazowo od kilkudziesięciu aut w górę _. Jego zdaniem zwykli klienci oraz właściciele małych firm, kupujący jedno, dwa czy trzy auta mogą negocjować jedynie kilkuprocentowe rabaty, ale i one mogą oznaczać kilka tysięcy złotych oszczędności.

Ponadto sprzedawcy mogą zejść z marżą rekompensując sobie to czym innym. _ - Klienci decydują się zazwyczaj na pakiety pełnej obsługi technicznej auta - _ mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Producentów Motoryzacyjnych. _ - Sprzedawcy zarabiają wtedy na kompleksowej obsłudze auta przez kilka lat od podpisania umowy. W ramach gwarancji, klienci muszą serwisować auto właśnie u sprzedawcy, a to pokaźna część zysku sprzedających _- wyjaśnia.

Wskazuje na jeszcze jeden czynnik decydujący o ewentualnej skłonności sprzedawców do obniżek._ - Nasz rynek motoryzacyjny jest uzależniony od relacji wartości złotego do euro. Jeżeli nasza waluta będzie się umacniać, to kupujący będą mogli liczyć na większe ustępstwa sprzedawców, bo wtedy ich marże będą większe. Będą więc mieli z czego spuszczać - _ argumentuje Faryś.

Ceny najchętniej kupowanych aut w Polsce i wysokość rabatów na jakie mogą liczyć klienci
*Najpopularniejsze marki * *średnia cena aut w salonach * *Liczba sprzedanych aut w styczniu 2011 roku * *Kwota, którą może wytargować przeciętny klient, przy rabacie sięgającym 3 procent wartości auta * *Kwota, którą mogą zyskać klienci przy dużych upustach, sięgających 20 procent wartości auta *
1.Skoda 54000 zł 2465 1620 zł 10800 zł
2.Opel 66000 zł 1861 2000 zł 13200 zł
3.Fiat 55000 zł 1754 1650 zł 11000 zł
4.Toyota 75000 zł 1696 2250 zł 15000 zł
5.Renault 55000 zł 1468 1650 zł 11000 zł
6.Hyundai 65000 zł 1236 2000 zł 13000 zł
7.Ford 70000 zł 1198 2100 zł 14000 zł
8.Volkswagen 65000 zł 1060 2000 zł 13000 zł
9.Peugeot 55000 zł 952 1650 zł 11000 zł
10.Citroen 60000 zł 872 1800 zł 12000 zł

Źródło: Samar, obliczenia własne

Kupujący na kredyt nie wywindują sprzedaży

Potentatem jeżeli chodzi o kredyty samochodowe na naszym rynku jest Getin Bank. Co trzecia pożyczka zaciągana jest właśnie w nim. Drugie miejsce - poniżej 20 procent - zajmuje Santander Consumer. Dalej są pozostali jak BNP Paribas Fortis, Lukas Bank i MultiBank, ale też banki tworzone przez koncerny motoryzacyjne: Volkswagen Bank, Fiat Bank, Banque PSA czy Toyota Bank. Ich udział w rynku waha się od kilku do 10 procent.

Banki te w większości specjalizują się w kredytach na nowe auta - to od 80 do 97 procent wartości udzielanych przez nie pożyczek. Z kolei Getin Bank czy BNP Paribas Fortis w większym stopniu kredytują kupno używanych samochodów.

Średnia wartość kredytu na nowy samochód wynosi 46 tys. złotych, a na używany pojazd - 30 tys. Udzielane są na część wartości auta, ale też banki decydują się na kredytowanie w 100 procentach. Oprocentowanie rzeczywiste kredytów samochodowych waha się od 6 do 17 procent.

Eksperci są jednak sceptyczni czy sprzedaż ratalna ożywi rynek. _ - Polacy mają zdecydowanie niższą zdolność kredytową od klientów w krajach zachodnich Unii Europejskiej - _mówi Wojciech Drzewiecki z SAMAR-u. _ - Samochody kupowane na raty to zaledwie 30 procent całości sprzedaży, na Zachodzie to 60 procent, a nawet więcej _.

_ - Zdecydowanie wolimy pożyczać na mieszkania, domy czy nawet sprzęt AGD, znacznie mniej skłonni jesteśmy kupować auta na raty - _dodaje Marek Konieczny. Ponadto ostatnie ograniczenia narzucone bankom przez KNF zdecyduje o tym, że rzesza kupujących na kredyt najpewniej nie wzrośnie.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/187/t123835.jpg ) ] (http://www.money.pl/podatki/wiadomosci/artykul/skasowanie;aut;z;kratka;to;pustki;w;salonach;samochodowych,50,0,727602.html) Skasowanie aut z kratką to pustki w salonach samochodowych W tym roku Polacy kupią w sumie około 300 tys. nowych aut. Ograniczenie możliwości odliczania VAT od aut z kratką może ograniczyć sprzedaż aż o 50 tys. aut.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/153/t32921.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/auta;z;kratka;wroca;za;dwa;lata,45,0,686381.html) Auta z kratką wrócą za dwa lata UE zgodziła się na ograniczenia w odliczaniu VAT od aut z kratką i kupowanego do nich paliwa, ale tylko przez dwa lata.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/166/t97958.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/przedsiebiorcy;przeciw;obcinaniu;ulg;na;auta;z;kratka,106,0,731498.html) Przedsiębiorcy przeciw obcinaniu ulg na auta z kratką Pracodawcy RP krytykują projekt rządu dotyczący ograniczenia ulgi podatkowej dla firm.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/7/t40455.jpg ) ] (http://www.money.pl/podatki/wiadomosci/artykul/rzad;siega;do;kieszeni;przedsiebiorcow;auta;z;kratka;znikna,178,0,727218.html) Rząd sięga do kieszeni przedsiębiorców. Auta z kratką znikną Ekipa Donalda Tuska chce łatać budżet sięgając do kieszeni kupujących samochody do swoich firm. Na ograniczeniu możliwości odliczania VAT za auto z kratką przedsiębiorca straci nawet 8 tysięcy złotych.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/11/t127243.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/prezydent;podpisal;to;koniec;ulg;na;paliwo,43,0,742699.html) Prezydent podpisał. To koniec ulg na paliwo Ograniczono też podatkową ulgę przy zakupie aut z kratką. Przedsiębiorcy stracą 1,8 miliarda złotych.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)