Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MAG
|

Rekordowo droga Wigilia. "Jeden z najwyższych wzrostów w historii"

26
Podziel się:

Koszt podstawowych produktów do przygotowania kolacji dla czterech osób jest o 12,4 proc. wyższy niż rok temu. To najwyższy skok od kilkunastu lat - pisze "Rzeczpospolita".

Rekordowo droga Wigilia. "Jeden z najwyższych wzrostów w historii"
Wigilijny koszyk jest w tym roku droższy aż o kilkanaście procent (Adobe Stock, gpointstudio)

Jak czytamy, w tym roku także po zakupach na wigilijną kolację widać, jak mocno w ciągu roku wzrosły ceny. "Z naszych wyliczeń, prowadzonych już od kilkunastu lat, wynika, że koszt podstawowych produktów do przygotowania kolacji dla czterech osób jest o ok. 12,4 proc. wyższy niż przed rokiem, co oznacza wydatek większy o kilkanaście złotych. To jeden z najwyższych wzrostów w historii zestawienia, w podobnej skali ceny wzrosły dotąd jedynie w 2008 r. To efekt głównie droższych warzyw, ale i wielu innych produktów" - informuje gazeta.

Z danych zbieranych przez Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy Bronisze wynika, że średnio ceny monitorowanego koszyka owoców i warzyw poszły w górę o 17 proc. w stosunku do grudnia 2020 r. Staniały w stosunku do roku ubiegłego jedynie krajowe owoce (o 15,6 proc.). Za to krajowe warzywa podrożały niemal o 14 proc. Z kolei, jeśli chodzi o importowane warzywa i owoce, to na dzień 22 grudnia średnio są droższe ponad 20 proc. niż przed rokiem.

Zobacz także: Rekordowo droga Wigilia. Seniorzy o świątecznych zakupach i konieczności zaciskania pasa

Inflacja. Rekordowo droga Wigilia

Dziennik wskazuje, że o kilka procent podrożała też mąka, podobnie ryby, z kolei oleje roślinne o ponad 20 proc. Cena samych buraków przez rok się podwoiła, cebula w zależności od rodzaju jest droższa o 70–80 proc. Kapusta kiszona z kolei jest droższa o ponad 30 proc.

Aż 87,9 proc. osób przyznało, że podwyżki będą miały wpływ na to, jak w tym roku będą wyglądały święta w ich domach – wynika z badania aplikacji Moja Gazetka, agregującej oferty promocyjne z sieci handlowych. Najwięcej z nich, bo 75,4 proc., będzie szukać promocji, 51,1 proc. chce kupować tańsze produkty

- podaje "Rz".

- Wielu kupi mniej jedzenia i mniej prezentów – wskazuje tak po 44,1 proc. – mówi Tomasz Machniak, współzałożyciel aplikacji. - Z naszego badania wynika, że aż 64,1 proc. osób w tym roku stresuje się świątecznymi zakupami bardziej niż rok temu – dodaje.

"Rz" podkreśla, że sieci handlowe w tak trudnych realiach przygotowują się drobiazgowo, aby zaproponować klientom jak najatrakcyjniejsze oferty. Dzięki konsekwentnym działaniom sieci w mijającym roku klienci zaoszczędzili co najmniej 8,8 mld zł, kupując produkty w promocjach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(26)
Konrad555
2 lata temu
Klasyka socjalizmu: 1 etap rozdawnictwo 2etap dodruk pieniedzy+ nowe podatki 3etap inflacja 4etap bieda wywpolana inflacja
Inflacia za p...
2 lata temu
PIS dał Ci 500 plus, a Ty ze zdziwieniem stwierdzasz, żę otrzymałaś 1000 minus
Końsument
2 lata temu
Rżyjmy wobec tego mniej.
Do kogo prete...
2 lata temu
Sami sobie ludzie winni jesteście. Głosowaliście to macie
Wciąż młody
2 lata temu
Bardzo dobrze. Wigilia ma być postna - tak mówi tradycja
...
Następna strona