WAŻNE
TERAZ

NFZ na krawędzi. Rząd chce zmienić prawo

Rosja łamie porozumienie z Ukrainą. Statki ze zbożem nie mogą wypłynąć w świat

Rosja zablokowała inspekcje statków z ukraińskim zbożem na wodach terytorialnych Turcji - poinformował w poniedziałek resort infrastruktury Ukrainy. I przekazał, że Rosjanie tworzą swój własny plan inspekcji, wybierając statki z kolejki według własnego uznania.

Statek z ukraińską kukurydzą w cieśninie Bosfor, sierpień 2022 rokuStatek z ukraińską kukurydzą w cieśninie Bosfor, sierpień 2022 roku
Źródło zdjęć: © Getty Images | Cem Tekkesinoglu, dia images
oprac.  TOS

"Dziś, 17 kwietnia, strona rosyjska po raz drugi zablokowała inspekcje statków na wodach terytorialnych Turcji" - podało ukraińskie ministerstwo infrastruktury w komunikacie na Facebooku. Jak wyjaśniło, we Wspólnym Centrum Koordynacyjnym, prowadzącym w ramach umowy zbożowej kontrole w Bosforze, strona rosyjska "w trybie jednostronnym wstrzymała rejestrację statków" zgłaszanych przez porty ukraińskie do planowanych inspekcji.

"Rosjanie tworzą swój własny plan inspekcji wybierając statki z kolejki według własnego uznania. Jest to całkowicie sprzeczne z warunkami inicjatywy zbożowej" - dodał resort. Zaznaczył, że stanowisko takie jest nie do zaakceptowania dla strony ukraińskiej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kryzys na rynku zbóż. "Będziemy po nim sprzątać przez kilka lat"

Przypomnijmy, że jednym z elementów rosyjskiej inwazji na Ukrainę była blokada ukraińskich portów przez flotę Rosji. Ukraina straciła możliwość eksportu drogą morską. A właśnie przede wszystkim w ten sposób przez lata wysyłała w świat m.in. ogromne ilości zboża. Po kilku miesiącach udało się wynegocjować umowę zbożową, w ramach której Rosja zaczęła przepuszczać ukraińskie transporty. Zgodnie z umowami statki są kontrolowane przez służby Ukrainy, Rosji, Turcji i ONZ - po to, by nie dochodziło do nieautoryzowanych przewozów towarów, ludzi czy sprzętu.

Rosjanie robią problemy

W poniedziałek resort infrastruktury Ukrainy podał, że Rosja od 14 kwietnia odmówiła zarejestrowania trzech statków czekających z ładunkiem w ukraińskim porcie Piwdennyj. "Jest to kolejna próba dyktowania całemu światu swojej polityki i stwarzania zagrożenia dla bezpieczeństwa żywnościowego" - podkreśliło ministerstwo. I zarzuciło przedstawicielom Rosji w centrum koordynacyjnym, że "usiłują ingerować w działalność portów ukraińskich i eksporterów" poprzez "narzucanie własnych kryteriów wyznaczania konkretnych statków, które będą brać udział w inicjatywie" zbożowej.

"W rezultacie już po raz drugi w ciągu dziewięciu miesięcy działalności inicjatywy zbożowej nie ustalono planu inspekcji, co doprowadziło do zmniejszenia, o 15-18 mln ton, wielkości eksportu ukraińskiej produkcji rolnej na rynki światowe" - ostrzegło ministerstwo.

Już w styczniu 2023 r. pojawiły się doniesienia o problemach z kontrolami. Liczba statków odprawianych przez Bosfor spadła do najniższego poziomu od pięciu miesięcy. Kupcy, nie tylko z Ukrainy, przyczyny upatrywali wówczas w tempie przeprowadzania rosyjskich kontroli. Bloomberg podawał, że Rosjanie swoje kontrole przeprowadzają bardzo powoli - wręcz jak w "strajku włoskim" - i wyszukują preteksty, by je przedłużać.

Rosyjskie służby drobiazgowo sprawdzały m.in. poziom paliwa w statkach czy rzeczy osobiste załogi. Niektóre okręty czekały na odprawę kilka tygodni. Dla kupców oznaczało to dodatkowe koszty ze względu na przestój armatorów. W połowie stycznia Organizacja Narodów Zjednoczonych zaapelowała o usprawnienie eksportu zboża. Rosja odpowiedziała, że zatorom winna jest Ukraina, ponieważ statki nie spełniają uzgodnionych zasad.

Rosja chce poluzowania sankcji

Kilka dni temu "Rzeczpospolita" podawała, że Kreml może nie zezwolić na eksport zboża z Ukrainy drogą morską, jeśli ONZ nie wymusi na państwach Zachodu ustępstw wobec Rosji. Moskwa żąda m.in. ponownego podłączenia banku rolniczego "Rosselkhozbank" do systemu SWIFT. Ponadto Kreml chce zniesienia sankcji, jakie nałożono na eksport do Rosji maszyn rolniczych oraz części zamiennych. W dodatku reżim Putina chce ponownego otwarcia portów, które są obecnie zamknięte dla statków pływających pod rosyjską banderą.

Umowa zbożowa została wynegocjowana z Rosją i Ukrainą przez ONZTurcję w lipcu 2022 r. W listopadzie została odnowiona na kolejne 120 dni, a w marcu tego roku - na kolejne cztery miesiące. Jej celem jest złagodzenie kryzysu żywnościowego wywołanego inwazją rosyjską na Ukrainie i związanym z tym wzrostem cen żywności. Od czasu podpisania umowy wyeksportowano ponad 24 milionów ton zbóż z Ukrainy.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują