Rusza proces wytoczony przez Newag. Istotna zmiana zarzutów

Ruszył proces w sprawie, którą polski producent pociągów, firma Newag założyła grupie hakerów z grupy Dragon Sector oraz firmie Serwis Pojazdów Szynowych. Chodzi o głośną sprawę zainstalowania oprogramowania wywołującego rzekomo blokowanie pociągów Impuls.

pociąg impuls newagpociąg impuls newag
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Robert Kędzierski

28 sierpnia rozpoczął się proces, w którym Newag pozywa firmę Serwis Pojazdów Szynowych oraz hakerów z grupy Dragon Sector. Eksperci ujawnili, że w pociągach Impuls występowały podejrzane awarie, często po serwisie wykonanym przez niezależne warsztaty. Analiza oprogramowania wykazała - zdaniem SPS - że blokady były celowo zaimplementowane i włączały się przy spełnieniu określonych warunków.

Newag początkowo zaprzeczał istnieniu blokad i sugerował, że to hakerzy mogli je wprowadzić. Jednak w złożonym pozwie spółka przyznała, że "w ramach podjętych (przez ekspertów z Dragon Sector) działań nie doszło do zainstalowania zmienionego Oprogramowania". To znacząca zmiana stanowiska producenta - podkreśla Oko.press, które opisuje sprawę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nawet 50 proc. marży brutto na sprzedaży farb - Piotr Mikrut, prezes Grupy Śnieżka w Biznes Klasie

Kontrowersje wokół praw autorskich

Newag twierdzi, że eksperci naruszyli prawa autorskie do oprogramowania zainstalowanego w pociągach. Jednak prawo autorskie dopuszcza inżynierię wsteczną oprogramowania w określonych sytuacjach, co potwierdza wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie Top System przeciwko État belge.

Producent argumentuje, że działania hakerów nie były "naprawą" oprogramowania, a jedynie zmianą parametrów w pamięci sterowników. Taka interpretacja budzi wątpliwości, gdyż z punktu widzenia przewoźników uruchomienie zablokowanych pociągów było de facto naprawą awarii.

Pytania bez odpowiedzi

Kluczowe pytanie pozostaje bez jednoznacznej odpowiedzi ze strony Newagu - dlaczego Impulsy się blokowały? Eksperci z Dragon Sector przedstawili spójne wyjaśnienie, wskazując na funkcje blokujące w oprogramowaniu, które załączały się przy spełnieniu konkretnych warunków.

Zdaniem Oko.press producent pociągów lawiruje w swoich wyjaśnieniach. Z jednej strony twierdzi, że nie wie nic o blokadach, z drugiej insynuuje, że mogli je zaimplementować sami hakerzy. Takie niespójne stanowisko budzi wątpliwości co do rzeczywistych przyczyn awarii Impulsów - twierdzi serwis.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta