Ruszyła pierwsza polska platforma e-commerce "Polska@w sieci"

Dwadzieścia cztery serwisy informacyjno-usługowe w ramach sześciu obszarów to polska odpowiedź na szok podażowo-popytowy Covid-19 w nurcie kampanii "Przenieś swoją firmę do Internetu. Zarabiaj na e-handlu".

Ruszyła pierwsza polska platforma e-commerce "Polska@w sieci"
Źródło zdjęć: © Shutterstock

Materiał powstał przy współpracy z Polmarket.pl

Słusznie jesteśmy dumni z naszej rodaczki Marii Składowskiej-Curie, która jako jedyna kobieta na świecie otrzymała dwukrotnie nagrodę Nobla za badania naukowe. Dziś jesteśmy dumni z wielu rzeczy, osób, firm czy inicjatyw, które mają szansę skutecznie zmieniać oblicze polskiego społeczeństwa i gospodarki, ale nie zawsze potrafimy to docenić. Pandemia koronawirusa otworzyła szeroko drzwi na handel internetowy, a wszystko wskazuje na to, że jeżeli tego nie zmarnujemy, to jesteśmy świadkami narodzin polskiej specjalizacji e-commerce, w ramach unikatowego w skali kraju projektu "Polska@w sieci". Pierwszy bowiem raz w pełni polska firma rodzinna Anny i Waldemara Fiałkowskich o 40 letniej historii biznesu motoryzacyjnego odpowiada na szerokie zapotrzebowanie przedsiębiorców, handlowców, klientów indywidualnych oraz społeczeństwa obywatelskiego, proponując nową jakość usług e-commerce. To oni dostrzegając przez wiele lat brak elastyczności platform e-commerce, postanowili odpowiedzieć na realne zapotrzebowanie najpierw branży samochodowej, a następnie pozostałych konsumentów. Stworzyli w Zielonej Górze projekt "Polska@w sieci" obsługiwany przez Polmarket.pl, który podlegał instytucjonalnym konsultacjom w Warszawie i zyskał aprobatę. Na razie prym wiodą takie serwisy, jak samochody.pl, dostawczaki.pl oraz okazja.pl. Pełna użyteczność wszystkich 24 serwisów informacyjno-usługowych ma zostać osiągnięta w drugiej połowie 2021 roku, jednak już dziś są one uzupełniane przez nowych użytkowników i subskrybentów. Właściciele projektu zapewniają, że jest tam miejsce dla każdego, a docelowo architektura portali będzie otwarta na wszelkie pomysły i inicjatywy, które po prostu będą użyteczne i dopasowywane do większościowych preferencji użytkowników. Wszystko w jednym miejscu "Polska@w sieci", gdzie jest realne wsparcie polskich firm i polskiej gospodarki, a kod kreskowy polskich produktów 590 posiada swoją wartość.

Obraz
© materiały partnera

Polski i globalny rynek e-commerce

Polski rynek handlu internetowego był wart w ubiegłym roku 13 mld dolarów. Na tle takich państw, jak Chiny (672 mld dolarów), czy USA (340 mld dolarów) jest mikrusem, jednak w najbliższych latach może notować systematyczne wzrosty od 20 do 40 proc. rocznie. Katalizatorem popularności sprzedaży internetowej stał się Covid-19, który z konieczności i dbałości o bezpieczeństwo już zmienił zachowania konsumentów. W początkowym okresie pandemii w Polsce sprzedaż internetowa (r/r) tylko w serwisie Allegro wzrosła 6 krotnie w przypadku płynów i emulsji, 18 krotnie w przypadku kasków rowerowych i motocyklowych, 24 krotnie w przypadku mydła, czy 27 krotnie w przypadku kamer internetowych. Niepewność jutra zwiększyła również 3 krotnie sprzedaż książek ekonomicznych i książek z podstaw biznesu. We Francji, USA czy Hiszpanii łączna sprzedaż internetowa wzrosła ok. 30 proc., a we Włoszech aż 81proc. Szacuje się, że w związku z taką zmianą rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczek osiągnie do 2026 r. wartość 400 mld dolarów, a handel stanie się bardziej skonsolidowany. Jest to ogromna szansa dla Polski, która już dziś obsługuje logistycznie jedną czwartą całego rynku UE, posiadając największą w Europie flotę ciężarówek i autobusów. Ktoś musi przecież przewozić zamawiane towary i paczki, które w dowolnej części Europy mogą być zamawiane w kanale e-commerce i obsługiwane przez realną flotę dostawczą krajowych operatorów. Zyskamy na tym wszyscy, a podatki zasilą budżet państwa i jednostek samorządu terytorialnego. Dlatego właśnie w tym momencie bardziej, niż kiedykolwiek jest potrzebne wsparcie rządu polskim przedsiębiorcom i nie chodzi tu o pożyczki, czy bezzwrotne subwencje. Chodzi raczej o realne, a nie jedynie deklaratywne promowanie polskich inicjatyw, w ramach świadomej budowy horyzontalnej krajowych inteligentnych specjalizacji, w obszarze innowacyjnych technologii.

Obraz
© materiały partnera

Od matematyki do e-commerce

Niewielu z nas wie, że polska matematyka stanowiła w przeszłości elitę światową i tak jest do dziś, a jej podwaliny pozwoliły zbudować znakomite polskie firmy informatyczne, a następnie usługi e-commerce. Założone w 1919 r. na Uniwersytecie Jagiellońskim Polskie Towarzystwo Matematyczne skupiało geniuszy światowej matematyki, jak Steinhaus, Banach, czy Rajewski – który wraz z zespołem złamał kod niemieckiej maszyny szyfrującej "Enigma". To matematyka stworzyła fundamenty pod obecną polską informatykę. Tylko w programowaniu zespołowym 25 razy z rządu zespół Uniwersytetu Warszawskiego zdobywał złote medale akademickich mistrzów świata, rywalizując na równi z MIT, Uniwersytetem Moskiewskim, czy Uniwersytetem Tokijskim. Nie zawsze jednak potrafiliśmy skutecznie przenosić naukę do praktycznej użyteczności. Rządowa strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju oraz kampania "Przenieś swoją firmę do Internetu. Zarabiaj na e-handlu" stworzyły dopiero realne mechanizmy wsparcia wszelkich rozwiązań innowacyjnych, przyczyniając się do wzrostu i rozwoju gospodarczego. Z kolei kampania 590, czy "Kupuj świadomie – produkt polski" uświadomiły, jak ważne są nasze decyzje konsumenckie w wyborze produktów, usługodawców, czy polskich producentów. Okazuje się bowiem, że z jednej złotówki wydanej na produkt polski, blisko 80 proc. zostaje w naszej gospodarce. W przypadku produktu zagranicznego i zagranicznej jurysdykcji podatkowej, tylko 25 proc. zostaje w krajowej gospodarce, a pozostała część jest w różnej formie transferowana za granicę. W dodatku platformy handlowe generują całą historię i analitykę branż, segmentów gospodarki, czy preferencji konsumenckich, które w naturalny sposób mogą zostać użyte do innych celów analitycznych, a nawet wrogich przejęć firm rodzinnych w Polsce. Covid-19 jeszcze bardziej uświadomił nam, że kapitał ma narodowość i warto wspierać krajowe podmioty, które w wielu przypadkach po prostu oferują lepszą jakość i niższą cenę oferowanych towarów i usług, nawet w zestawieniu z dumpingiem cenowym.

Inicjatywa samochody.pl wpisuje się w szerszy kontekst inicjatyw spoleczno-gospodarczych ujętych w unikatowe ramy www.polskawsieci.pl. Inicjatywa ma na celu ożywienie polskiej gospodarki i polskich lokalnych społeczności.

Obraz
© materiały partnera

Czy pójdziemy drogą wybitnych polskich matematyków, genialnych informatyków i zbudujemy prawdziwą światową elitę handlu e-commerce w Polsce. Czy może to być polska przewaga konkurencyjna i wizytówka światowa, wymieniana w pierwszej piątce obok AliExpress, eBay, czy Zalando. Czy samochody.pl mogą być tak samo rozpoznawalne, jak olx.pl, czy otomoto.pl i razem stawiać na potrzebną synergię współpracy, gdzie każdy znajdzie miejsce dla siebie. Z pewnością tak, jeżeli na końcu nie powiemy staraliśmy się bardzo, a przegraliśmy, jak zwykle.

Materiał powstał przy współpracy z Polmarket.pl

Wybrane dla Ciebie
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda wielkiego odszkodowania od Skarbu Państwa. Oto szczegóły
PKP Cargo żąda wielkiego odszkodowania od Skarbu Państwa. Oto szczegóły
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Walka o giganta. Konkurent Netflixa ogłosił próbę wrogiego przejęcia
Walka o giganta. Konkurent Netflixa ogłosił próbę wrogiego przejęcia
Prezes PGE odwołany. Oto następca
Prezes PGE odwołany. Oto następca
Media: Francja ukrywa szczegóły ws. rosyjskich aktywów o wartości 18 mld euro
Media: Francja ukrywa szczegóły ws. rosyjskich aktywów o wartości 18 mld euro