Ryanair ogłasza nowe trasy z Polski na lato. I apeluje do rządu Donalda Tuska
Ryanair ogłasza kolejny rekordowy letni rozkład lotów. Z Polski zaoferuje łącznie 304 trasy, w tym 24 nowe. Wzywa też polski rząd do obniżenia opłat za kontrolę ruchu lotniczego. - Ten rok musi się stać rokiem konkurencyjności i wzrostu w Polsce - zaapelował Michael O'Leary w Warszawie.
Ryanair, największa tania linia lotnicza w Europie, zaoferuje w sezonie letnim 304 trasy. Na już obsługiwanych 90 z nich przewoźnik zwiększy częstotliwość połączeń. Na liście nowych tras Ryanaira z Polski w sezonie letnim 2025 r. będą 24 kierunki:
- Bydgoszcz-Alicante,
- Gdańsk-Bratysława,
- Katowice-Bruksela,
- Katowice-Dubrownik,
- Katowice-Reggio,
- Kraków-Aberdeen,
- Kraków-Castellon,
- Kraków-Mediolan Malpensa,
- Kraków-Marrakesz,
- Kraków-Tel Aviv,
- Łódź-Birmingham,
- Lublin-Girona,
- Olsztyn-Dusseldorf,
- Poznań-Amman,
- Poznań-Tel Aviv,
- Poznań-Walencja,
- Rzeszów-Malta,
- Rzeszów-Mediolan Malpensa,
- Warszawa-Malaga,
- Warszawa-Piza,
- Warszawa-Tirana,
- Wrocław-Pescara,
- Wrocław-Rijeka,
- Wrocław-Lamezia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Lotniska nie mogą na nich zarabiać". Ekspert o filozofii tanich linii lotniczych
Ryanair apeluje do rządu. "Polska niechlubnym liderem"
Na poziomie całej grupy Ryanaira liczba pasażerów wzrosła ze 148 mln do 200 mln rocznie, co daje wzrost o 35 proc. rdr. Przewoźnik oczekuje na dostawy 340 samolotów Boeing 737-8200, które mają obniżyć koszty jego działalności za sprawą mniejszego zużycia paliwa i mniejszej emisji CO2.
W Polsce Ryanair ma sześć baz operacyjnych, lata w sumie z 13 lotnisk. Liczba pasażerów w 2024 r. przekroczyła 18,5 mln. W Polsce zbazowane są 44 samoloty, co Ryanair wylicza jako inwestycję wartą 4,4 mld dol.
Wzrost Ryanaira jest szczególnie istotny dla regionalnej Polski, gdzie od czasów sprzed pandemii ruch wzrósł o ponad 60 proc., napędzając dostępność tanich połączeń i tworząc miejsca pracy - podkreślił O'Leary na konferencji prasowej w Warszawie.
Ryanair narzeka na koszty ATC w Polsce
Ryanair skarży się jednak na wysokie koszty kontroli ruchu lotniczego (ATC) - szacuje je na 60 proc. rok do roku. I mówi, że "Polska jest niechlubnym liderem wzrostu" tych opłat w UE.
- Rok 2025 r. musi stać się rokiem konkurencyjności i wzrostu gospodarczego w Polsce. Podczas gdy główne gospodarki europejskie, takie jak Francja, Niemcy i Wielka Brytania, borykają się z wysokimi podatkami i niewłaściwym zarządzaniem, Polska ma szansę dać przykład, obniżając koszty dostępu i promując deregulację oraz politykę prowzrostową. Teraz jest czas na podejmowanie działań - podkreślił O'Leary.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl