"Samochód jest jak wizytówka". Z szefem Mercedesa w regionie rozmawiamy o mobilności klasy premium

W segmencie premium i luksusowym, samochód to coś więcej niż środek transportu. To sposób wyrażania siebie. Porównuję to do wizytówki, którą wręczamy swojemu otoczeniu - mówi Wolfgang Bremm von Kleinsorgen, CEO Mercedes-Benz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w rozmowie z money.pl. Rozmawiamy o tym, czy skórzana tapicerka stanie się passé i jaka przyszłość czeka hybrydy plug-in.

Wolfgang Bremm von Kleinsorgen
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Edyta Bartkiewicz, Mercedes-Benz
Marcin Walków

Aktualizacja: Rozmowa odbyła się przed wybuchem wojny w Ukrainie. Po 24 lutego 2022 r. Mercedes-Benz zawiesił eksport samochodów osobowych i dostawczych do Rosji. Wstrzymał również produkcję sedana klasy E w rosyjskiej fabryce otwartej w 2019 r. Wywiad jest częścią nowej sekcji tematycznej money.pl "Mobility. Wszystko o transporcie w jednym miejscu"

Marcin Walków, money.pl: Czy czeka nas przyszłość bez samochodu na własność? 

Wolfgang Bremm von Kleinsorgen, CEO Mercedes-Benz CEE: Już dziś w dużych miastach można spotkać młodych ludzi, którzy nawet nie myślą o uzyskaniu prawa jazdy, bo uważają, że nie potrzebują samochodu. To się jednak zmienia, gdy w życiu pojawia się rodzina i dzieci. 

Uważam, że mobilność rozumiana jako swoboda przemieszczania się własnym samochodem cały czas jest silna i taka pozostanie. Jednak to doświadczenie będzie uzupełniane innymi środkami transportu oraz usługami, takimi jak car-sharing, przewóz osób, najem okazjonalny. 

Po drugie, w segmencie premium i luksusowym, samochód to coś więcej niż środek transportu. To sposób wyrażania siebie. Porównuję to do wizytówki, którą wręczamy swojemu otoczeniu. Marka, którą wybieramy, wiele mówi o naszym stylu życia, osobowości i upodobaniach. 

Po trzecie, wielu klientów mówi wprost, że czas za kierownicą to ich prywatna chwila w ciągu dnia. Sam też tak uważam. I z tej perspektywy patrząc, w takich chwilach chcę być w środowisku, gdzie czuję się dobrze i komfortowo.

Jak zmienia się definicja tego, co luksusowe?

Często podaję przykład klasy S. Jej najnowsza generacja ma zdecydowanie mniej chromu niż poprzednie. Tymczasem w niższych segmentach rynku jest wręcz odwrotnie - można zobaczyć więcej tych elementów, które kiedyś kojarzyły się z prestiżem. 

Skórzana tapicerka też stanie się passé?

W koncepcyjnym modelu EQXX pokazaliśmy, jak to może wyglądać już w niedalekiej przyszłości. Pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, innowacjami, które wprowadzą pożądaną zmianę. Jej zapowiedzią może być skóra pochodzenia wegańskiego, wyprodukowana z grzybni, włókna imitujące jedwab, wykładziny z bambusa. 

W elektrycznym Mercedesie EQS materiały pochodzące z recyklingu ważą 90 kg. Ten udział będzie się tylko zwiększać.

Mercedes EQXX
© materiały prasowe | Mercedes-Benz

Podobnie jak zwiększać ma się udział samochodów elektrycznych. Czy kierunek, w którym za kilkanaście lat dozwolona ma być sprzedaż już tylko "elektryków" jest słuszny? Oznacza on, że hybrydy plug-in musiałyby zniknąć z rynku pierwotnego. 

Samochody z napędem hybrydowym plug-in odniosły sukces. Modele zelektryfikowane Mercedesa w Poslce stanowią ponad 10 proc. naszej sprzedaży, z czego większość to właśnie hybrydy plug-in. Do końca tego roku w ofercie mamy mieć już 10 modeli w pełni elektrycznych i 25 hybryd plug-in. Najbardziej dumny jestem z tych, które oferują spory zasięg. Deklarowany zasięg modelu GLE to 100 km, co oznacza realny zasięg zeroemisyjny na poziomie 70-80 km. Po naładowaniu samochódu w garażu, można cały dzień jeździć bez spalania paliwa. To tylko potwierdza, że hybrydy plug-in są bardzo dobrym rozwiązaniem. Dziś. 

Bo jeśli popatrzymy w przyszłość, to już za kilkanaście lat będziemy dysponować nowymi technologiami baterii, o większych pojemnościach, a przy tym tańszych i lżejszych. Nasz koncepcyjny model EQXX zakłada zasięg na poziomie 1000 km na jednym ładowaniu. Jeśli więc nie będzie różnicy w cenie zakupu, a koszty podróży będą takie same lub niższe jak w przypadku benzyny, to trzeba będzie podjąć biznesową decyzję. Może się okazać, że hybrydy plug-in nie będą już potrzebne. 

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują