Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Śmiertelny wypadek w Amazonie. Związkowcy piszą do Jeffa Bezosa

Po śmiertelnym wypadku w Amazonie pod Poznaniem związkowcy z Inicjatywy Pracowniczej wysłali do Jeffa Bezosa list. Żądają, aby spółka zadbała o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników.

Podziel się
Dodaj komentarz
W maju w jednym z magazynów doszło do śmiertelnego wypadku

Przed kilkoma dniami w centrum logistycznym Amazona pod Poznaniem doszło do śmiertelnego wypadku. 40-letnia pracownica straciła przytomność po pierwszej połowie nocnej zmiany. Mimo prób reanimacji nie udało się jej uratować.

Tragiczne zdarzenie kazało Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Inicjatywa Pracownicza, który reprezentuje część pracowników, zadać pytanie, czy tej tragedii można było uniknąć.

Jak czytamy w opisie zdarzenia, zmarła kobieta pracowała głównie na wieży zwanej Pick Tower. W 2017 r. biegły sądowy z zakresu BHP odwiedził tę samą wieżę – i wykrył wiele nieprawidłowości. Ekspert zauważył, że pracodawca w ogóle nie dostosowuje warunków pracy do możliwości pracownika. A przecież inne normy powinny dotyczyć 20 i 50– latka, kobiety i mężczyzny. Biegły dowodził też, czas pracy na wieży powinien być krótszy, a przerwy – częstsze. Według eksperta organizowanie obowiązujące zasady BHP pozostawiały wiele do życzenia.

Obejrzyj: Szwecja. Poszli inną drogą niż większość. Polski lekarz zdradza kulisy walki z koronawirusem

- Być może do tragedii, która wydarzyła się w magazynie Amazon, by nie doszło, gdyby spółka zaczęła w końcu poważnie traktować pracowników i głos strony społecznej – pisze w oświadczeniu związek zawodowy.

O zastrzeżeniach, jakie wysunęli pracownicy wobec Amazona, pisaliśmy kilkakrotnie w ostatnich tygodniach.

Podstawowy zarzut wobec spółki niezmiennie dotyczy tego, że stawia pracownikom zbyt wysokie, często niemożliwe do wykonania cele.

– Spółka traktuje nas jak roboty. Automatyzuje nasze ruchy, organizuje naszą pracę w sposób jak najbardziej rutynowy i monotonny, kontroluje i oblicza wszystkie nasze czynności, ustala z góry tempo pracy – powiedział Krzysztof Jackowski z komisji Inicjatywy Pracowniczej przy Amazon, cytowany przez serwis "Wiadomości Handlowe".

Zakłady Amazona działają niezależnie od epidemii. Obsługują przede wszystkim rynek niemiecki
Magazyny Amazona działają jak gdyby nigdy nic. Związkowcy apelują do wojewodów o ich zamknięcie

Niepokój związkowców budzi nie tylko narzucanie norm, ale również brak stabilności zatrudniania. 70 procent załogi zatrudniona jest na umowach śmieciowych. Coraz więcej magazynów zatrudnia przez agencję pracy tymczasowej.

Związek zapewnia, że nie ograniczy się tylko do słów.

- 30 kwietnia razem z naszymi kolegami i koleżankami z Niemiec, Francji, Hiszpanii, USA, Słowacji wysłaliśmy list do Jeffa Bezosa domagając się, aby spółka organizowała pracę w sposób umożliwiający pracownikom dbanie o własne zdrowie przez cały rok, a nie tylko w czasie pandemii i zmieniła na stałe politykę dotyczącą norm i przerw - czytamy w oświadczeniu.

Stanowisko Amazona

"W Amazon bezpieczeństwo pracowników jest najwyższym priorytetem" pisze w przesłanym nam stanowisku Amazon. "Jesteśmy dumni z tego, że ponad 16 000 osób w Polsce wybrało Amazon jako swojego pracodawcę i poleca nas jako miejsce pracy swojej rodzinie i przyjaciołom. Niestety globalny kryzys związany z koronawirusem stał się dla naszych krytyków okazją do promocji własnych postulatów. Jest nam bardzo przykro z powodu sposobu, w jaki tragedia rodziny naszej zmarłej koleżanki z poznańskiego zespołu jest aktualnie wykorzystywana do rozpowszechniania nieprawdziwych informacji na temat naszej firmy

Pragniemy podkreślić, że z ogromnym smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci naszej koleżanki z poznańskiego zespołu. Łączymy się w bólu z członkami jej rodziny i bliskimi oraz otaczamy wsparciem jej współpracowników.

Chcemy równocześnie zaznaczyć, że akcja ratunkowa została przeprowadzona w prawidłowy sposób. W naszych centrach logistycznych posiadamy defibrylatory (chociaż nie są one wymagane przez prawo) do wykorzystania w takich sytuacjach. Aktualnie czekamy na raport służb badających przyczyny zdarzenia.

Wszystkie zmiany w regulacjach dotyczących funkcjonowania polskich centrów logistycznych – w tym dotyczące wdrożenia środków bezpieczeństwa, zmian organizacyjnych oraz w szczególności tymczasowych podwyżek stawki godzinowej dla wszystkich pracowników, w tym pracowników tymczasowych, zostały wprowadzone z inicjatywy Amazon i wdrożono je w ramach globalnej strategii Amazon we wszystkich krajach. W zakresie, w jakim było to wymagane prawnie, pracodawca dokonywał uprzednich konsultacji z działającymi u pracodawcy związkami zawodowymi.

Zdrowie pracowników jest naszym najwyższym priorytetem, dlatego zawsze prosimy pracowników, żeby pozostali w domu, jeśli są chorzy. Dbamy o bezpieczeństwo wszystkich zatrudnionych przez nas osób i nie jest prawdą, że zmuszamy naszych pracowników do noszenia maseczek ochronnych jeśli mają problemy zdrowotne – w takich przypadkach umożliwiamy korzystanie z innych środków ochrony.

Wprowadziliśmy ok. 150 rozwiązań, aby zwiększyć bezpieczeństwo podczas pandemii – m.in. mierzenie temperatury każdej osoby wchodzącej do budynku czy zasadę odstępu 2 m od współpracowników.

Zgodnie z pomiarami, które zostały przeprowadzone w centrum w Sadach przez zewnętrzne, niezależne laboratorium nie posiadamy stanowisk, na których przekroczony został wydatek energetyczny pracowników.

Kontrole przeprowadzone przez Państwową Inspekcję Sanitarną nie wykazały żadnych nieprawidłowości w użytkowaniu i wyposażeniu wież składowania towarów, dotyczy to również toalet, jak i oświetlenia. Ponadto, na każdym piętrze znajduje się wiele dystrybutorów wody pitnej, z których pracownicy mogą korzystać bez ograniczeń. Liczba i rozstawienie krzeseł w każdym centrum logistycznym Amazon w Polsce są zawsze zatwierdzane na spotkaniach komisji BHP wspólnie ze związkami zawodowymi.

Jak wielokrotnie wskazywaliśmy, kwestionujemy także błędne założenia i, wynikające z nich, błędne ustalenia zawarte w powołanej przez związek zawodowy opinii biegłego. Opinia ta jest częścią materiału dowodowego w toczącym się wciąż postępowaniu sądowym, w którym nie zapadł jeszcze żaden wyrok.

Amazon działa zgodnie z obowiązującym prawem i ściśle przestrzega prawa pracy. Dotychczas stworzyliśmy w Polsce ponad 16 000 stałych miejsc pracy i wciąż rekrutujemy. Podobnie jak w wielu innych firmach, wyznaczamy cele naszym pracownikom niezależnie od tego, czy pracują w naszych biurach korporacyjnych czy centrach logistyki e-commerce. Ustalane są one obiektywnie, w oparciu o analizę wyników członków naszego zespołu. Stosowany przez nas system oceny pracowników został oceniony przez sąd jako obiektywny i sprawiedliwy. Natomiast do każdej osoby, która ma problem z osiągnięciem celu, podchodzimy indywidualnie i oferujemy wsparcie, aby pomóc jej poprawić wyniki i odnieść sukces w Amazon. W ubiegłym roku zaledwie ułamek procenta wszystkich informacji o konieczności poprawy pracy skutkowało zakończeniem umowy z pracownikiem. W miarę jak firma się rozwija, w naszym interesie jest tworzenie jak najlepszych warunków pracy i zatrzymywanie najlepszych pracowników w firmie.

W czasie epidemii nic nie zmieniło się pod względem rodzaju i terminów realizacji naszych umów z pracownikami. Jak zawsze, stale dostosowujemy je do stopnia zapotrzebowania na nasze usługi. Te same procedury dotyczą zarówno pracowników Amazon, jak i pracowników zatrudnionych przez agencje pracy tymczasowej.

w czterech centrach logistycznych Amazon w Polsce odbyły się kontrole Państwowej Inspekcji Sanitarnej, które miały na celu weryfikację poziomu ochrony pracowników przed ewentualnym zakażeniem koronawirusem w miejscu pracy. Państwowa Inspekcja Sanitarna zaaprobowała środki bezpieczeństwa wdrożone przez Amazon i nie znalazła żadnych uchybień w naszych procesach. Co więcej, kontrole wykazały, że w celu ochrony pracowników firma zastosowała szereg zabezpieczeń wykraczających ponad wytyczne rządowe oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

Jesteśmy odpowiedzialną firmą i ściśle przestrzegamy wytycznych rządowych i władz sanitarnych, aby zapewnić wdrożenie odpowiednich procedur we wszystkich naszych lokalizacjach na terenie całego kraju. Pracujemy nad tym, aby zapewnić ciągłość zatrudnienia naszym pracownikom w tym trudnym czasie i realizować dostawy do klientów.

Faktem jest, że Amazon już oferuje to, czego domagają się związki zawodowe: konkurencyjne wynagrodzenie w wysokości od 20 zł za godzinę, bogaty pakiet benefitów i wiele możliwości rozwoju kariery - wszystko to przy jednoczesnym zapewnieniu bezpiecznego, nowoczesnego środowiska pracy."

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Tagi: jeff bezos, amazon, wypadek, gospodarka, wiadomości, związek zawodowy, praca
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
26-05-2020

znam gona pewno wstrząśnięty bezos przeczyta list trzy razy a potem będzie łkał przez pół nocy...

26-05-2020

Prawda w oczy koleJeff jeszcze zbyt biedny wiec wyciskaja pracownikòw. Pan i niewolnik, Szlachcic i kmieć, Pracodawca i pracownik = to samo tylko inne czasy i … Czytaj całość

26-05-2020

ObservateurAmazon to Amerykanska firma najczystszej rasy. Klient jest bogiem a pracownik zerem.

Rozwiń komentarze (119)