Jak pisze gazeta, stacje paliw, oczywiście, nigdy nie będą sektorem mogącym podjąć rywalizację z dyskontami – niemniej ich pozycja w ostatnich latach zdecydowanie się umacnia.
- Obroty rosną w przeciwieństwie do przychodów tradycyjnych sklepów, które z roku na rok spadają. W tym roku stacje, przy znacznie mniejszej liczebności, wygenerują już ok. połowę sprzedaży wypracowanej przez ok. 50 tys. tradycyjnych sklepików – wynika z danych Euromonitor International - czytamy w "Rz".
Liczą się lokalizacja, obsługa, na końcu - marka
Dodaje, że z badania BioStat dla BusinessWell. com wynika, że 89,4 proc. badanych podczas zakupów na stacji kupiło też coś z oferty pozapaliwowej. Kryteriami decydującymi o wyborze stacji wcale nie są ceny, ale decyduje lokalizacja, obsługa, a dopiero potem marka operatora - podano.
Dalsza część Artykułu pod materiałem wideo
Gazeta informuje, że na rynku stacji paliw testowane są koncepty współpracy operatorów sieci stacji ze znanymi markami tradycyjnego handlu. Przykładowo, odnajdziemy stacje paliw ze sklepem sieci Carrefour, w te formaty idą też inni, jak Auchan współpracujące z BP czy sklepy Spar na stacjach AVIA, która to sieć jest z projektu bardzo zadowolona.
Stacje poszerzają ofertę pozapaliwową, by skorzystać na zakazie handlu, który z od 1 lutego został zaostrzony. Weszła wówczas w życie nowelizacja ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta ograniczająca omijanie zakazu przez sieci, które podpisywały umowy z firmami kurierskimi i pocztowymi umożliwiając w swoich placówce odbiór przesyłek.
Sklepy zatrudniające pracowników nie mogą działać w niehandlowe niedziele pod pretekstem świadczenia usług pocztowych, jeśli przychody z tej działalności będą stanowić mniej niż 40 proc. przychodów danej placówki.
Kary za złamanie handlu
Za złamanie zakazu handlu w niedziele grozi od 1000 zł do 100 tys. zł kary, a przy uporczywym łamaniu ustawy – kara ograniczenia wolności.
Od 2020 roku zakaz handlu nie obowiązuje jedynie w siedem niedziel: ostatnią niedzielę stycznia, kwietnia, czerwca i sierpnia, a także w dwie kolejne niedziele poprzedzające Boże Narodzenie oraz w niedzielę przed Wielkanocą.
Z sondażu UCE Research z października 2021 r. wynika, że prawie 55 proc. Polaków jest za zniesieniem zakazu handlu w niedziele, a przeciwko jest nieco ponad jedna trzecia badanych (35,8 proc.). Widoczny jest też trend, że konsumenci zaczynają się przyzwyczajać do niedziel niehandlowych.