Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
KBB
|
aktualizacja

Stan wyjątkowy, stan klęski żywiołowej? Takie możliwości ma rząd

4
Podziel się:

Stan wyjątkowy i stan klęski żywiołowej to jedne z opcji - jak wynika z nieoficjalnych informacji - rozważanych przez rządzących. Ich wprowadzenie mogłoby pomóc w walce z pandemią. Ale mogłoby też oznaczać wprowadzenie cenzury mediów, zawieszenie działalności partii i pełną inwigilację obywateli.

Stan wyjątkowy, stan klęski żywiołowej? Takie możliwości ma rząd
Stan wyjątkowy? A może klęski żywiołowej? Rząd ma kilka opcji (PAP, Leszek Szymański)

Oba stany zakładają skierowanie dodatkowych sił w celu uniknięcie kryzysu, ale oba zakładają też ograniczenie działalności firm oraz zawieszenie niektórych swobód obywatelskich. Stan klęski i stan wyjątkowy mogą być wprowadzone na terenie całego kraju lub na konkretnych obszarach.

W przypadku wprowadzenia któregokolwiek stanu, rządzący muszą dokładnie rozpisać katalog restrykcji i obowiązków, jakie nakładają na obywateli i firmy. A wybór mają szeroki.

Zobacz także: Stan wyjątkowy w Polsce? Mateusz Morawiecki: nie wykluczamy takiej możliwości

Wielu komentatorów tłumaczy brak wprowadzenia stanu klęski żywiołowej bądź wyjątkowego koniecznością wypłaty odszkodowań. To możliwe – bo przepisy nakładają na władze konieczność wyrównania strat poniesionych przez obywateli i firmy w związku z ograniczeniami.

Stan klęski żywiołowej

Decyzję o jego wprowadzeniu podejmuje rząd. Stan może trwać do 30 dni, jego przedłużenie wymaga zgody Sejmu. W obecnej sytuacji wprowadzenie stanu klęski uzasadniałoby "masowe występowanie chorób zakaźnych u ludzi". Ta definicja jest uszyta wprost pod epidemię.

Stan klęski żywiołowej

Stan wyjątkowy

Przyczyna

M.in. "masowe występowanie chorób zakaźnych u ludzi"

Szczególne zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego, […] które nie może być usunięte poprzez użycie zwykłych środków konstytucyjnych

Kto wprowadza

Premier

Prezydent na wniosek premiera

Czas trwania

Do 30 dni, na przedłużenie musi zgodzić się Sejm

Do 90 dni, na przedłużenie musi zgodzić się Sejm. Stan wyjątkowy można przedłużyć tylko raz, na maksymalnie 60 dni

Ograniczenia swobód obywatelskich

Zakazy i nakazy przyjęcia "określonego sposobu przemieszczania się", obowiązek kwarantanny, zakaz imprez masowych i strajków. Nie ma zakazu zgromadzeń.

Godzina policyjna, użycie wojska do tłumienia niepokojów, zakaz zgromadzeń, imprez masowych, strajków, cenzura prewencyjna, kontrola rozmów telefonicznych i korespondencji (w tym elektronicznej), możliwość zawieszenia działalności partii i wszelkich stowarzyszeń

Ograniczenia gospodarcze

Zakaz działalności firm i branż, regulacja cen, reglamentacja dóbr, nakaz oddelegowania pracowników do walki z kryzysem

Zamykanie szkół (również wyższych), ograniczenia w obrocie pieniężnym, ograniczenia w transporcie

Zgodnie z prawem walką z epidemią podczas stanu klęski miałyby się zająć samorządy.

Obecnie w rządowych rozporządzeniach dotyczących obostrzeń znajduje się wiele elementów wprost wyjętych ze stanu klęski żywiołowej. Są to m.in. zawieszanie działalności niektórych firm lub całych branż, obowiązek kwarantanny, zakazy i nakazy "określonego sposobu przemieszczania się" (choć obecnie są one bardzo nieprecyzyjne i niejasne – dotyczą seniorów i młodzieży), zakaz imprez masowych a także nakaz używania środków ochrony osobistej.

Prawo o stanie klęski żywiołowej dodatkowo dawałoby rządowi możliwość wprowadzenia reglamentowania żywności, zakazu podnoszenia cen. Ale z drugiej strony rząd musiałby też znieść ograniczenia dotyczące zgromadzeń religijnych – bo tego stan klęski nie zabrania.

Stan wyjątkowy

Wniosek o jego wprowadzanie składa rząd, sama decyzja należy do prezydenta. Stan może trwać do 90 dni, można go przedłużyć raz, na maksymalnie 60 dni – ale tylko za zgodą Sejmu. Stan wyjątkowy wprowadza się w "sytuacji szczególnego zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego, […] które nie może być usunięte poprzez użycie zwykłych środków konstytucyjnych”.

Władza mogłaby tłumaczyć się albo bezpieczeństwem obywateli, albo koniecznością zaprowadzenia porządku – na przykład podczas coraz bardziej masowych protestów.

Prawo daje rządowi możliwość zastąpienia władz samorządowych, które nie radzą sobie z zagrożeniem, komisarzami.

W katalogu możliwych restrykcji jest godzina policyjna, użycie wojska do tłumienia niepokojów, zakaz zgromadzeń, imprez masowych, strajków, cenzura prewencyjna, kontrola rozmów telefonicznych i korespondencji (w tym elektronicznej).

Wprowadzenie stanu wyjątkowego daje też możliwość zawieszenia praw obywatelskich – na przykład organizowania wszelkich zgromadzeń, imprez masowych, strajków i akcji protestacyjnych. Na dodatek można zawiesić działalność wszelkich partii i stowarzyszeń, fundacji a nawet związków zawodowych oraz zakazać rejestracji nowych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(4)
Ups
3 lata temu
A 'stan' dymisji rządu?!?
Tak tak
3 lata temu
Witajcie lata 80
dsdgsdg
3 lata temu
A poza odszkodowaniem jest jakaś różnica w walce z COVID???? Właśnie dlatego rząd nie wprowadza stanu wyjątkowego i wcale mu sie nie dziwię... Protestujecie dalej....( nie wdając się w maritum problemu ). Zapiszcie się do kolejki na SOR bo długo poczekacie na przyjęcie.
Domi
3 lata temu
Tyle tylko że rząd PiS na czele z Morawieckim to bankrut bez poparcia Polaków. Myślę że ich koniec jest bliski. Pozdrawiam