Stellantis odpowiada von der Leyen. Co z tanimi samochodami?
Koncern motoryzacyjny Stellantis z aprobatą przyjął zapowiedź przewodniczącej Komisji Europejskiej dotyczącą programu tanich aut dla Europejczyków. Firma przedstawiła własne rekomendacje dla nowej strategii.
Podczas środowego orędzia o stanie Unii Europejskiej Ursula von der Leyen zapowiedziała wprowadzenie inicjatywy małych przystępnych cenowo samochodów w Europie. Stellantis ocenił to ogłoszenie jako wizjonerskie i pilnie potrzebne, wskazując jednocześnie na dramatyczny spadek produkcji tanich aut w ostatnich latach.
Według danych przedstawionych przez Stellantis, liczba dostępnych modeli samochodów w cenie poniżej 15 tysięcy euro spadła z 49 w 2019 roku do zaledwie jednego modelu planowanego na 2025 rok. Produkcja zmniejszyła się z miliona sztuk do poniżej 100 tysięcy jednostek w tym samym okresie. Firma wskazuje nadmierną regulację jako główną przyczynę wzrostu kosztów, która sprawia, że wytwarzanie takich pojazdów stało się niemal nieopłacalne.
Stellantis z zadowoleniem przyjmuje ogłoszenie przewodniczącą von der Leyena inicjatywy małych niedrogich samochodów w Europie. Niedrogie Małe samochody oznaczają czystsze powietrze, bezpieczniejsze drogi, zwiększoną produkcję przemysłową i szybszą dekarbonizację - pisze Stellantis w stanowisku.
Firma przedstawiła jednak swoje zastrzeżenia co do planu przedstawionego podczas orędzia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rosyjskie drony nad Polską. Szef Biura Polityki Międzynarodowej mówi o ryzyku
Propozycje zmian w europejskiej motoryzacji
Stellantis przedstawił konkretne rekomendacje dla realizacji zapowiedzianej przez von der Leyen inicjatywy. Koncern postuluje wprowadzenie systemu superkredytów dla małych elektrycznych pojazdów, co miałoby zrównoważyć obecne preferencje regulacyjne faworyzujące duże samochody elektryczne. Firma proponuje również stworzenie nowej europejskiej kategorii małych aut, wzorowanej na japońskiej koncepcji kei-car, ale dostosowanej do europejskiego designu i oczekiwań konsumentów.
Kolejnym postulatem jest uproszczenie regulacji poprzez eliminację zbędnych ograniczeń, które podnoszą koszty produkcji bez istotnego wpływu na bezpieczeństwo czy łączność pojazdów. Stellantis podkreśla, że proponowane zmiany mają na celu zapewnienie, aby żaden Europejczyk nie został wykluczony z transformacji w kierunku zielonej mobilności.
Kontekst europejskiej polityki klimatycznej
Zapowiedź von der Leyen wpisuje się w szerszy kontekst europejskiej polityki klimatycznej i transformacji przemysłu motoryzacyjnego. Przewodnicząca KE podczas swojego wystąpienia odnosiła się do wyzwań związanych z dekarbonizacją transportu oraz konieczności zapewnienia dostępności czystszych środków transportu dla wszystkich obywateli Unii Europejskiej.
Stellantis argumentuje, że przystępne cenowo małe samochody oznaczają czystsze powietrze, bezpieczniejsze drogi, zwiększoną produkcję przemysłową oraz szybszą dekarbonizację. Firma wyraża gotowość do współpracy przy kształtowaniu przyszłości europejskiej mobilności, podkreślając znaczenie przekształcenia ambitnych planów w konkretne działania. Koncern wskazuje, że starzejąca się flota pojazdów poruszająca się po europejskich drogach stanowi rosnący problem zarówno ekologiczny, jak i związany z bezpieczeństwem.