Szara strefa na rynku hulajnóg. Ministerstwo mówi, co chce z tym zrobić
Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad projektem nowelizacji ustawy, która ma na celu m.in. wyeliminowanie z rynku tych hulajnóg elektrycznych, które nie spełniają wymagań technicznych. Chodzi np. o pojazdy, których konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 20 km/h - poinformował money.pl resort infrastruktury.
Jak pisaliśmy w czwartek, Polskie Stowarzyszenie Lekkiej Elektromobilności alarmuje, że Polskę zalewają dziesiątki tysięcy hulajnóg elektrycznych niespełniających norm bezpieczeństwa. Według PSLE, za część z pojazdów nie są płacone cło i VAT, bo sprzęt trafia do sprzedaży online.
"To nie tylko uderza w firmy działające legalnie, ale także stwarza realne zagrożenie dla użytkowników szczególnie dzieci i młodzieży, ponieważ na rynek trafia sprzęt niezweryfikowany, o niepewnych parametrach i nieznanym pochodzeniu" - pisze PSLE na swojej stronie internetowej.
Ceny aut spadną? "Transakcyjne już są niższe"
W Polsce hulajnoga elektryczna do transportu osobistego nie może ważyć więcej niż 30 kilogramów ani osiągać prędkości wyższej niż 20 kilometrów na godzinę. Wymogi te miały zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. W praktyce jednak stały się wodą na młyn szarej strefy.
Ministerstwo zapowiada zmiany
Z związku z tym zapytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury, czy dostrzega problem i czy widzi potrzebę doprecyzowania przepisów lub lepszego ich egzekwowania. W odpowiedzi na nasze pytania rzeczniczka prasowa ministerstwa Anna Szumańska poinformowała, że resort prowadzi obecnie prace legislacyjne dotyczące projektu nowelizacji ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia oraz niektórych innych ustaw (UC 95). "Jedną z kluczowych zmian jest wzmocnienie nadzoru rynku motoryzacyjnego realizowanego przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego" - czytamy w nadesłanej nam odpowiedzi.
"Celem przyznania Dyrektorowi TDT szeregu narzędzi niezbędnych do kontroli pojazdów i części wprowadzonych do obrotu w Polsce oraz skuteczniejszego wycofywania niebezpiecznych produktów jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska. Istotny jest również aspekt ochrony konsumentów przed nieuczciwymi praktykami ze strony podmiotów sprzedających pojazdy i części niezgodne z przepisami, takie jak np. motorowery sprzedawane jako rowery elektryczne" - wyjaśnia rzeczniczka.
I dodaje, że "Dyrektor TDT został również wyznaczony jako organ nadzoru rynku nad hulajnogami elektrycznymi w zakresie spełniania przez te pojazdy warunków technicznych określonych w przepisach rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia".
"Kwestia objęcia nadzorem hulajnóg elektrycznych w zakresie spełniania przez nie warunków technicznych ma na celu wyeliminowanie z rynku tych hulajnóg, które nie spełniają wymagań (np. których konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 20 km/h) i tym samym stwarzają zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego" - tłumaczy Szumańska. I dodaje, że projekt jest w tej chwili na etapie konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych.
Rzeczniczka wyjaśnia też, że "kwestie związane z dopuszczaniem do ruchu pojazdów takich jak hulajnogi elektryczne nie są zharmonizowane w ramach Unii Europejskiej". "Hulajnogi elektryczne, o których mowa w art. 2 pkt 47b ustawy – Prawo o ruchu drogowym, nie podlegają ani unijnej, ani krajowej procedurze homologacji typu pojazdu. Hulajnogi elektryczne są obecnie kontrolowane przez Inspekcję Handlową pod kątem zgodności z wymogami określonymi dla maszyn. Za kontrole hulajnóg elektrycznych na granicy UE odpowiadają służby celne" - czytamy w nadesłanej nam odpowiedzi.
"Wymagania techniczne dla hulajnóg elektrycznych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 6 października 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami dopuszczalna prędkość hulajnogi elektrycznej wynosi 20 km/h. Kontrole hulajnóg na drogach może przeprowadzać Policja i Straż Gminna/Miejska" - dodaje Szumańska.
źródło: money.pl