Szara strefa na rynku hulajnóg. Ministerstwo mówi, co chce z tym zrobić

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad projektem nowelizacji ustawy, która ma na celu m.in. wyeliminowanie z rynku tych hulajnóg elektrycznych, które nie spełniają wymagań technicznych. Chodzi np. o pojazdy, których konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 20 km/h - poinformował money.pl resort infrastruktury.

Szara strefa na rynku hulajnóg. Ministerstwo mówi, co chce z tym zrobić - zdjęcie ilustracyjneSzara strefa na rynku hulajnóg. Ministerstwo mówi, co chce z tym zrobić - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | BlackMediaHouse
Tomasz Sąsiada
Dźwięk został wygenerowany automatycznie i może zawierać błędy

Jak pisaliśmy w czwartek, Polskie Stowarzyszenie Lekkiej Elektromobilności alarmuje, że Polskę zalewają dziesiątki tysięcy hulajnóg elektrycznych niespełniających norm bezpieczeństwa. Według PSLE, za część z pojazdów nie są płacone cło i VAT, bo sprzęt trafia do sprzedaży online.

"To nie tylko uderza w firmy działające legalnie, ale także stwarza realne zagrożenie dla użytkowników szczególnie dzieci i młodzieży, ponieważ na rynek trafia sprzęt niezweryfikowany, o niepewnych parametrach i nieznanym pochodzeniu" - pisze PSLE na swojej stronie internetowej.

Ceny aut spadną? "Transakcyjne już są niższe"

W Polsce hulajnoga elektryczna do transportu osobistego nie może ważyć więcej niż 30 kilogramów ani osiągać prędkości wyższej niż 20 kilometrów na godzinę. Wymogi te miały zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. W praktyce jednak stały się wodą na młyn szarej strefy.

Ministerstwo zapowiada zmiany

Z związku z tym zapytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury, czy dostrzega problem i czy widzi potrzebę doprecyzowania przepisów lub lepszego ich egzekwowania. W odpowiedzi na nasze pytania rzeczniczka prasowa ministerstwa Anna Szumańska poinformowała, że resort prowadzi obecnie prace legislacyjne dotyczące projektu nowelizacji ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia oraz niektórych innych ustaw (UC 95). "Jedną z kluczowych zmian jest wzmocnienie nadzoru rynku motoryzacyjnego realizowanego przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego" - czytamy w nadesłanej nam odpowiedzi.

"Celem przyznania Dyrektorowi TDT szeregu narzędzi niezbędnych do kontroli pojazdów i części wprowadzonych do obrotu w Polsce oraz skuteczniejszego wycofywania niebezpiecznych produktów jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska. Istotny jest również aspekt ochrony konsumentów przed nieuczciwymi praktykami ze strony podmiotów sprzedających pojazdy i części niezgodne z przepisami, takie jak np. motorowery sprzedawane jako rowery elektryczne" - wyjaśnia rzeczniczka.

I dodaje, że "Dyrektor TDT został również wyznaczony jako organ nadzoru rynku nad hulajnogami elektrycznymi w zakresie spełniania przez te pojazdy warunków technicznych określonych w przepisach rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia".

"Kwestia objęcia nadzorem hulajnóg elektrycznych w zakresie spełniania przez nie warunków technicznych ma na celu wyeliminowanie z rynku tych hulajnóg, które nie spełniają wymagań (np. których konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 20 km/h) i tym samym stwarzają zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego" - tłumaczy Szumańska. I dodaje, że projekt jest w tej chwili na etapie konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych.

Rzeczniczka wyjaśnia też, że "kwestie związane z dopuszczaniem do ruchu pojazdów takich jak hulajnogi elektryczne nie są zharmonizowane w ramach Unii Europejskiej". "Hulajnogi elektryczne, o których mowa w art. 2 pkt 47b ustawy – Prawo o ruchu drogowym, nie podlegają ani unijnej, ani krajowej procedurze homologacji typu pojazdu. Hulajnogi elektryczne są obecnie kontrolowane przez Inspekcję Handlową pod kątem zgodności z wymogami określonymi dla maszyn. Za kontrole hulajnóg elektrycznych na granicy UE odpowiadają służby celne" - czytamy w nadesłanej nam odpowiedzi.

"Wymagania techniczne dla hulajnóg elektrycznych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 6 października 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami dopuszczalna prędkość hulajnogi elektrycznej wynosi 20 km/h. Kontrole hulajnóg na drogach może przeprowadzać Policja i Straż Gminna/Miejska" - dodaje Szumańska.

źródło: money.pl

Wybrane dla Ciebie
Coraz więcej Polaków opuszcza Wielką Brytanię
Coraz więcej Polaków opuszcza Wielką Brytanię
Jak chronić oszczędności w obliczu wojny? Oto porady eksperta
Jak chronić oszczędności w obliczu wojny? Oto porady eksperta
Trump chwali się sukcesem swoich "złotych kart". USA sprzedały je już za 1,5 mld dol.
Trump chwali się sukcesem swoich "złotych kart". USA sprzedały je już za 1,5 mld dol.
Drogą ekspresową nad morze. Kierowcy otrzymali kolejne kilometry
Drogą ekspresową nad morze. Kierowcy otrzymali kolejne kilometry
Fuzja PZU i Pekao. Spółki uzgodniły aneks. Dają sobie więcej czasu
Fuzja PZU i Pekao. Spółki uzgodniły aneks. Dają sobie więcej czasu
Jak będzie wyglądać europejska pożyczka dla Ukrainy? Znamy szczegóły
Jak będzie wyglądać europejska pożyczka dla Ukrainy? Znamy szczegóły
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 19.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 19.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 19.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 19.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 19.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 19.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 19.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 19.12.2025
GDDKiA ogłosiła przetargi na nowe odcinki drogi ekspresowej w Wielkopolsce
GDDKiA ogłosiła przetargi na nowe odcinki drogi ekspresowej w Wielkopolsce
CPK złożył 19 wniosków o pozwolenia na budowę. "Niespotykany dotąd rozpęd"
CPK złożył 19 wniosków o pozwolenia na budowę. "Niespotykany dotąd rozpęd"