Tak zmieniają się nawyki Polaków. Gazetki promocyjne wracają do łask
Inflacja wpływa na zachowania konsumentów. Polacy podczas robienia zakupów zwracają uwagę już niemal wyłącznie na cenę. Znaczenie innych kryteriów znacząco spada. Do tego już ponad 80 proc. regularnie czyta gazetki reklamowe sieci, by wyszukiwać oferty i planować zakupy - donosi dziennik "Rzeczpospolita".
Dziennik wskazuje, że ceny rosnące ponad 20 proc., a nawet 50 proc. w przypadku niektórych kategorii, spowodowały już ogromne zmiany w zachowaniach Polaków. Zarobki - jak pisze "Rzeczpospolita" - nie rosną w takim tempie, więc większość jest zmuszona do oszczędzania, co przekłada się na znacznie uważniejsze i ostrożniejsze zakupy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polaków czeka cios inflacyjny rzędu aż 42 proc. "Kardynalny błąd NBP"
Inflacja zmienia nawyki Polaków. Patrzymy już tylko na ceny
Z badania SW Research dla Grupy Blix, które przytoczyła "Rzeczpospolita", wynika, że już 84,1 proc. przegląda gazetki promocyjne sieci handlowych minimum raz w tygodniu, niemal co drugi robi to dwa, trzy razy w tygodniu, a 14 proc. - nawet codziennie.
- W tym roku z powodu wysokiej inflacji będzie rosło znaczenie gazetek jako narzędzia służącego do optymalizacji wydatków. Taki trend był też mocno widoczny pod koniec 2022 r. - podkreśla cytowany przez "Rz" dr Krzysztof Łuczak, współautor badania z Grupy Blix. - Natomiast w tym roku zmniejszy się rola publikacji jako źródła inspiracji do zakupów - dodaje.
Gazeta podkreśla, że konsumenci muszą oszczędzać, a starają się to robić tak, aby minimalizować potencjalny wpływ na styl i jakość życia.
Już grudniowe badanie GfK pokazało, że cena to główne kryterium wyboru, została wskazana przez 43 proc. ankietowanych. Inne parametry - jak kraj pochodzenia, skład czy marka - systematycznie tracą na znaczeniu. I nie ma się co spodziewać, aby trendy wróciły na poprzednie tory zbyt szybko - pisze "Rzeczpospolita".
Z najnowszego badania Krajowego Rejestru Długów wynika, że w ciągu ostatniego półrocza aż 40 proc. Polaków oszczędzało już na żywności.