W ramach tarczy antykryzysowej PFR, czyli operator programu korzysta z systemów bankowości elektronicznej. To dzięki temu proces udzielania finansowania jest zautomatyzowany, a środki wypłacane są w ciągu 24-48 godzin. Jedynie finansowanie dużych firm z uwagi na zdecydowanie wyższe kwoty jest oparte o indywidualną analizę sytuacji każdego potencjalnego beneficjenta programu oraz bardziej zaawansowany proces decyzyjny.
Działania antykryzysowe wdrożone przez rząd spowodowały, że polska gospodarka zanotowała najniższe spowolnienie gospodarcze w całej UE. Nie doszło do masowych upadłości firm oraz zwolnień pracowników, a większość pracodawców wysoko oceniła skalę i szybkość udzielonej im pomocy.
Europa na nas patrzy
Marlena Maląg, minister rodziny, pracy i polityki społecznej podczas forum ekonomicznego w Karpaczu:
- Decyzje wówczas podejmowane przełożyły się na rynek pracy i sytuację polskich rodzin. Instrumenty, które zostały stworzone na tamten czas okazały się skuteczne. Cała Europa patrzy na nas z podziwem, chociaż ja zachowuje umiarkowany optymizm. Sytuacja nadal jest trudna i powrót do czasów sprzed pandemii nie jest łatwy. Dlatego musimy wdrażać kolejne rozwiązania. Takim działaniem są inwestycje rządowe i samorządowe.
Jedną z instytucji, która w ramach tarczy wspiera polskich przedsiębiorców jest Agencja Rozwoju Przemysłu.
- Zostaliśmy włączeni, kiedy wicepremier Jadwiga Emilewicz, poprosiła nas o zainteresowanie się problemami branży transportowej - mówił Paweł Kolczyński, wiceprezes ARP, podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. – To jedna z najbardziej wartościowych branż w Polsce i lider w Europie. Naszym zadaniem było przeciwdziałanie negatywnym skutkom zamknięcia rynków lokalnych, przerwaniu łańcucha dostaw.
Agencja Rozwoju Przemysłu zaproponowała więc przedsiębiorstwom transportowym leasing operacyjny oraz pożyczki na wypłatę wynagrodzeń bądź odzyskanie płynności finansowej z kilkunastomiesięczną karencją w spłacie.
- Istotą tych instrumentów jest to, aby w tym najbardziej negatywnym dla przedsiębiorców okresie zapewnić im płynność, odbudować ich zdolności kapitałowe do funkcjonowania w tych trudnych warunkach – mówił wiceprezes Kolczyński.
Na działania w ramach tarczy 2.0 Agencja Rozwoju Przemysłu otrzymała 1,7 mld zł. Realizacja programu jest na półmetku, bo firmy wykorzystały pomoc o wartości 700 mln złotych.
Wnioski o skorzystanie z tych instrumentów można składać za pośrednictwem strony internetowej, załączając dokumenty statutowe i sprawozdania finansowe. Wnioski są rozpatrywane maksymalnie w ciągu 14 dni.
- Działania w ramach tarczy antykryzysowej to była praca zespołowa. Najważniejszy cel jakim było utrzymanie miejsc pracy został osiągnięty – mówił Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. – Stworzyliśmy również system, który okazał się szczelny. W Niemczech przy podobnej pomocy, doszło do wielu nadużyć. W USA skończyły się pieniądze na pomoc.
To, że mamy dobre dane z rynku pracy, to nie oznacza, że musiało tak być. Estonia ma dziś jeden z większych wzrostów bezrobocia, podobnie jest na Węgrzech.
Prezes Kolczyński dodaje, że pomoc dla branży transportowej to tylko jeden z elementów działań pomocowych ARP. Kilkadziesiąt tysięcy miejsc pracy udało się utrzymać dzięki projektowi #polskieszwalnie. W jego ramach polskie firmy szyły na zlecenie ARP maseczki.
50 milionów maseczek, zostało we wrześniu przekazanych bezpłatnie do polskich szkół.
Polityka Nowej Szansy
To nowy projekt, który Agencja Rozwoju Przemysłu dopiero wdraża, ale jego wartość jest równie imponująca. To 1 mld 200 mln złotych, które Agencja przez 10 lat przekaże dla polskich przedsiębiorców – 120 mln rocznie.
Dzięki nowym przepisom przedsiębiorcy będą mogli uzyskać ulgę na restrukturyzację niektórych należności publiczno-prawnych o szacunkowej wartości 50 mln zł rocznie.
Zasady udzielania wsparcia opierają się o Wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych, które znajdują się w trudnej sytuacji.
- Adresatem rozwiązań przewidzianych w ustawie będą przedsiębiorcy, którzy są w trakcie postępowania upadłościowego lub stanęli wobec groźby likwidacji. Pomoc przeznaczona może być wyłącznie na działania restrukturyzacyjne lub wsparcie płynności finansowej, w związku z realizowaną restrukturyzacją. Wsparcie obejmie zarówno MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa – wyjaśnia wiceprezes Kolczyński.
Obowiązki przedsiębiorców, ubiegających się o pomoc, jak również wniosek o wsparcie, są maksymalnie uproszczone.
- Polityka Nowej Szansy i przyjęta w jej ramach ustawa o pomocy publicznej stanowi odpowiedź na występujące na rynku ograniczenia związane z finansowaniem przedsiębiorstw będących w kryzysie, w tym również spowodowanych przez epidemię Covid-19, mających jednak potencjał do dalszego rozwoju. Środki pochodzące z tej ustawy można jednocześnie łączyć ze wsparciem przewidzianym w ramach Tarczy Antykryzysowej – dodaje Paweł Kolczyński.
Uczestnicy panelu „Tarcza Antykryzysowa jako skuteczne narzędzie wspierania polskich przedsiębiorstw” podczas spotkania w Karpaczu nie mieli wątpliwości, że zarówno realizacja jak i samo powstanie tarczy antykryzysowej nie byłoby możliwe, bez współpracy najważniejszych ministerstw i instytucji wspierających biznes jak m.in. ARP, BGK czy PFR.
Artykuł powstał we współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu