To już oficjalne. Turcy, nie LOT, kupują czeskie linie Smartwings

"Rozpoczyna się nowy rozdział!" - napisały tureckie linie lotnicze Pegasus w mediach społecznościowych, informując oficjalnie o przejęciu czeskiego przewoźnika Smartwings. Ostatecznie to one, a nie Polskie Linie Lotnicze LOT, zostały ich nabywcą. O fiasku negocjacji money.pl napisał w niedzielę jako pierwszy.

Pegasus i SmartwingsGrafika opublikowana na profilu tureckich linii lotniczych Pegasus w serwisie X
Źródło zdjęć: © materiały prasowe | Pegasus Airline, X.com
Marcin Walków
Dźwięk został wygenerowany automatycznie i może zawierać błędy

"Rozpoczyna się nowy rozdział! Linie lotnicze Pegasus Airlines podpisały umowę przejęcia czeskiej spółki Smartwings oraz jej udziałowca Czech Airlines, co stanowi ekscytujący i doniosły krok naprzód w naszej nieustannej podróży ku globalnemu rozwojowi" - czytamy we wpisie linii lotniczych Pegasus na platformie X.

"Razem zaoferujemy naszym gościom dostęp do większej liczby destynacji w przystępnych cenach, zapewniając jednocześnie płynną, opartą na technologii i bardziej spersonalizowaną obsługę podróży. Łącząc siły, stworzymy większy wybór i otworzymy nowe horyzonty radości z podróży" - dodano.

Jeszcze w niedzielę, 7 grudnia, w siedzibie Polskich Linii Lotniczych LOT odbywały się przygotowania do poniedziałkowej konferencji prasowej, na którą zapraszać miały Ministerstwo Infrastruktury oraz Centrum Informacyjne Rządu, czyli Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Wieczorem money.pl nieoficjalnie ustalił, że negocjacje zakończyły się fiaskiem, bo właściciel Smartwings poleciał do Turcji, gdzie podpisał umowę sprzedaży.

Od pomidorów na targu do 750 milionów zł w IT - Tomasza Karwatka w Biznes Klasie

Fiasko negocjacji LOT-u ws. Smartwings

Smartwings powstały w 1997 r. jako Travel Service. Wśród udziałowców byli m.in. inwestorzy z Chin i Islandii. Dziś prym wiodą spółki należące do miliardera Jiří Šimáněgo i Romana Vika. Šimáně od kilku lat szukał kupca. W listopadzie 2022 r. izraelskie linie Israir ogłosiły, że są bliskie przejęcia czeskiego przewoźnika. Jednak po długich negocjacjach w lipcu 2025 r. Israir wycofał się z dalszych rozmów.

Smartwings zarabiają przede wszystkim na obsłudze rejsów czarterowych (blisko 50 proc. przychodów), połączeń rozkładowych (ponad jedna trzecia przychodów) i umów wet-lease, czyli wypożyczania samolotów innym przewoźnikom. Smartwings przejęły też Czech Airlines. We flocie Smartwings jest ponad 40 samolotów Boeing 737, w tym również najnowsze B737 MAX.

W 2024 r. czeska prasa ekonomiczna donosiła, że Polskie Linie Lotnicze LOT są na tzw. krótkiej liście, aby przejąć Smartwings. Jak ustaliliśmy miesiąc temu, na przełomie października i listopada w tej sprawie do Pragi udał się Michał Fijoł, prezes LOT-u. I nie była to jego jedyna wizyta w stolicy Czech w związku z planowaną transakcją.

Według serwisu investing.com i Reutersa, wartość transakcji to 154 mln euro. Kwota ta pojawia się również w zagranicznych mediach lotniczych. Dzięki niej Pegasus swoją flotę 127 samolotów powiększy o dodatkowe 47 maszyn posiadanych dotychczas przez Smartwings. To Boeingi 737, w tym również MAX. 

"Jesteśmy przekonani, że Pegasus Airlines jest idealnym udziałowcem dla Czech Airlines i Smartwings, który zapewni milionom pasażerów korzystających z jego sieci nowe korzyści, lepsze połączenia i niezmienną radość z podróży" - powiedział Jiří Šimáně, cytowany w oświadczeniu. 

"Niepoważne zachowanie właściciela Smartwings"

To druga próba konsolidacji sektora lotniczego w regionie przez Polskie Linie Lotnicze LOT. I druga nieudana.

- Poprzedni podobny deal z Condorem zatrzymała pandemia COVID-19. Obecna sytuacja wygląda bardziej na niepoważne zachowanie obecnego właściciela Smartwings, bo, biorąc pod uwagę poziom przygotowania do komunikacji przejęcia, LOT był pewny swojej oferty - mówił money.pl Michał Leman, były dyrektor marketingu i produktu w PLL LOT, obecnie dyrektor zarządzający FlixBus w Europie Wschodniej.

- Dobrze, że LOT szuka okazji, by wzmocnić swoją pozycję w naszej części Europy. Szkoda zatem, że do Pragi wejdzie konkurencja i że kto inny będzie się rozwijał na południu od nas - stwierdził w rozmowie z nami Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

- Rynki, na których obecny jest Smartwings, przydałyby się nam z punktu widzenia budowy lotowskiego hubu w CPK. Jednak biznes to biznes i nie zawsze trzeba robić wszystko za każdą ceną. Sądzę zatem, że kiedy warunki przestały być racjonalne, LOT powiedział "pass". Gdybyśmy nie tracili czasu w ubiegłym roku na bezsensowne przepychanki personalne w LOT i wówczas przeprowadzili transakcję nie wyrósłby nam nowy rywal zainteresowany czeskim przewoźnikiem - oceniał.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem