- Będziemy bronić naszych pracowników, będziemy bronić naszych firm, będziemy bronić naszego kraju - podkreślił Carney, który skomentował decyzję Trumpa o cłach po wyjściu ze spotkania z przewodniczącą związku zawodowego Unifor Laną Payne.
Kanada szykuje odpowiedź Trumpowi
Cła uznał za bezpośredni atak na kanadyjskich pracowników i zapowiedział, że Kanada wkrótce odpowie na amerykańskie cła na samochody importowane do USA.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Już ogłosiliśmy cła odwetowe, mamy inne opcje, dalsze cła odwetowe - powiedział Carney. Nie podał szczegółów.
Kanada ogłosiła na początku marca, że będzie nakładać cła w wysokości 25 proc. na import z USA o łącznej wartości 155 mld dolarów kanadyjskich.
Carney dodał, że Kanadyjczycy obserwują od wielu miesięcy działania USA, które określił jako zdradę w relacjach i podkreślił, że Kanada musi "zadbać o samą siebie". Przypomniał, że rząd Kanady zobowiązał się przeznaczyć wszystkie środki pozyskane z ceł odwetowych nakładanych na import z USA na wsparcie dla pracowników kanadyjskich firm.
Trump mówi o misji Vance'a. "Dania musi pozwolić"
Nowe cła USA
Donald Trump ogłosił w środę, że 2 kwietnia nałoży 25-proc. cła na wszystkie samochody i lekkie ciężarówki importowane z zagranicy.
Dotychczasowa stawka wynosiła 2,5 proc. Samochody importowane do USA w ramach CUSMA, kanadyjsko-amerykańsko-meksykańskiego porozumienia o wolnym handlu będą podlegać cłom tylko w części "nieamerykańskim komponentów" - podał publiczny nadawca CBC.
Premier Ontario Doug Ford zaapelował o cła odwetowe, które "zmaksymalizują ból odczuwany przez Amerykanów". To właśnie w Ontario znajduje się kanadyjski przemysł motoryzacyjny.
Według danych portalu Tradeimex, największym eksporterem samochodów do USA jest Meksyk, który odpowiada za niemal 25 proc. sprowadzanych tam samochodów i który, podobnie jak Kanada (13 proc.), ma na swoim terytorium fabryki amerykańskich producentów aut. Na kolejnych miejscach są Japonia (18,6 proc.), Korea Płd. (17,3 proc.). Z krajów europejskich największymi eksporterami są Niemcy, Wielka Brytania, Słowacja, Włochy i Szwecja.
Polska nie jest znaczącym źródłem importowanych gotowych samochodów, lecz eksportuje dużą ilość części i akcesoriów, których wartość w 2024 r. wyniosła 311 mln dolarów.
Szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen zapowiedziała w środę, że UE oceni środową zapowiedź Donalda Trumpa o nałożeniu 25-proc. ceł na wszystkie samochody importowane z zagranicy. - Cła to podatki - złe dla przedsiębiorstw, gorsze dla konsumentów - oceniła.