TSUE zdecydował ws. zakazu reklam aptek w Polsce. Oto efekty
Są już efekty orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o niezgodności przepisów zakazujących reklamy aptek z prawem UE. Postępowania wszczęte przez nadzór farmaceutyczny są umarzane przez sądy administracyjne, a decyzje o karach uchylane - informuje czwartkowy "Dziennik Gazeta Prawna".
19 czerwca luksemburski trybunał wydał wyrok w sprawie Komisja Europejska przeciwko Polsce, w którym stwierdził, że przepisy Prawa farmaceutycznego zakazujące prowadzenia reklamy aptek ogólnodostępnych są sprzeczne z prawem UE - przypomina "DGP".
Zakaz reklamy aptek. Kluczowa decyzja. Oto skutki
Dotychczas sprawy dotyczące zakazanych przez polskie prawo reklam były często wszczynane przez nadzór farmaceutyczny. Tak było też w przypadku apteki prowadzonej przez małżeńską spółkę państwa M. w Jeleniej Grze, której wojewódzki inspektor farmaceutyczny wymierzył karę 9,5 tys. zł za umieszczony wewnątrz lokalu apteki napis "Teraz Taniej!". Odwołania nie przyniosły skutku – Główny Inspektor Farmaceutyczny utrzymał decyzję o karze, skargę oddalił też Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu - relacjonuje gazeta.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ujawniono wielki majątek Kościoła. Posłowie nie gryźli się w język
Tymczasem Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił skargę kasacyjną właścicieli apteki – nie tylko uchylił wszystkie decyzje nadzorcze i wyrok WSA, ale umorzył sprawę.
"Wyrok TSUE wskazuje, że Polska nie wykazała, iż zakaz reklamy miał skutecznie zapobiegać nadmiernej konsumpcji produktów leczniczych i służył przez to poprawie i ochronie zdrowia publicznego. Cel ten może być zrealizowany innymi środkami niż radykalny zakaz określony w przepisach ustawowych" – wskazała w ustnym uzasadnieniu sędzia Joanna Sieczyło-Chlabicz, przewodnicząca składu orzekającego.
Zakaz reklam aptek w Polsce sprzeczny z prawem UE
Chodzi o ustawę zakazującą pod groźbą kary pieniężnej reklamy aptek, punktów aptecznych i ich działalności. W myśl ustawy, która weszła w życie w 2012 r., apteki mogą udostępniać publicznie jedynie informacje o swojej lokalizacji i godzinach otwarcia.
"Chociaż można pozostawić pewne niezbędne ograniczenia, aby zapobiec praktykom marketingowym, które mogłyby mieć negatywny wpływ na zdrowie publiczne, całkowity zakaz reklamy hamuje konkurencyjność rynku i stanowi przeszkodę w rozwoju i promowaniu nowoczesnych usług, które mogą przynieść bezpośrednie korzyści pacjentom" - argumentowała Komisja Europejska.
TSUE uznał, że prawo to jest niezgodne z unijną dyrektywą o handlu elektronicznym, która umożliwia korzystanie z informacji handlowych on-line do promowania swojej działalności.