Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Alba Tour w tarapatach. Będzie kolejny bankrut?

0
Podziel się:

Planujesz wczasy z biurem podróży? Zobacz, jak sprawdzić ich wiarygodność i uniknąć kłopotów.

Alba Tour w tarapatach. Będzie kolejny bankrut?
(Leaf/Dreamstime.com)

Firma zawiesiła swoją działalność, właściciele zniknęli, a ludzie zostali za granicą bez pieniędzy.

Wielkopolska policja bada sprawę ewentualnego oszustwa popełnionego przez właścicieli poznańskiego biura turystycznego Alba Tour._ - W tej chwili policjanci wykonują czynności sprawdzające. Ustalają, czy doszło do popełnienia przestępstwa przez tę firmę na szkodę jej klientów _ - poinformowała Iwona Liszczyńska z biura prasowego wielkopolskiej policji.

Koszty powrotów turystów do Polski pokrywa urząd marszałkowski. Biuro podróży Alba Tour nie jest w stanie za to zapłacić. Przedwczoraj firma poinformowała, że zawiesiła swoją działalność i w najbliższym czasie nie będą realizowane kolejne wyjazdy.

_ _

Od wczoraj realizowane są wyloty z Hurgady do Warszawy i do Katowic; wrócą nimi klienci, którzy właśnie skończyli wypoczynek, a także ci, których powrót był planowany na 20 lipca. Dzisiaj przed południem z Szarm el-Szejk do Warszawy polecą turyści, którzy zgodnie z planem kończyli wypoczynek tego dnia a także osoby, które kończyły wakacje 21 lipca. Ostatnia grupa pasażerów powinna wylądować na lotnisku w Warszawie dziś po południu.

W sumie do Warszawy i Katowic ma przylecieć ponad 430 osób. Ponad 410 osób to klienci Alba Tour; pozostałe to turyści, którzy mieli wrócić tymi samymi samolotami, co klienci tego biura podróży. Koszt transferu tych osób do Polski to ok. 600 tys. zł.

To nie pierwsi, którzy zostawili turystów

Przypominamy, że w tym roku w Polsce upadło już kilka biur podróży. W kwietniu zbankrutowały Triada i Excalibur. Upadek Triady nie był jednak brzemienny w skutkach dla jej klientów. Działalność pod tą markę kontynuował Sky Club, który jednak też w końcu upadł.

Do Polski wróciło w ostatnich dniach około 4,5 tys. klientów biura podróży Sky Club - poinformował wczoraj mazowiecki urząd marszałkowski. Za granicą są jeszcze 344 osoby, które mają opłacony pobyt i wrócą po zakończeniu urlopów. Powroty zakończą się do 17 lipca.

Wszyscy turyści wrócili już z Egiptu (1022 osoby), Maroka (230 osób), Tunezji (268 osób) oraz Portugali (234 osoby). W Polsce jest już także znaczna część osób, które wypoczywały w Hiszpanii, Turcji, Bułgarii oraz Grecji. Turyści przebywają jeszcze w Hiszpanii (209 osób), Turcji (27 osób), Bułgarii (98 osób) oraz na Cyprze (10 osób).

Powroty turystów były opłacane z gwarancji ubezpieczeniowej Sky Club, która opiewała na 25 mln zł. Zgodnie z danymi przedstawionymi przez mazowiecki urząd marszałkowski, koszty ich ewakuacji sięgnęły już około 3 mln zł. Z gwarancji touroperatora będą też wypłacane odszkodowania dla poszkodowanych klientów biura. Do tej pory do urzędu marszałkowskiego wpłynęło już blisko 3 tys. wniosków o odszkodowanie. Według przedstawionego przez urząd harmonogramu, turyści z Hiszpanii przylecą do Polski 14 i 15 lipca, 16 lipca wrócą turyści z Turcji i Bułgarii, a 17 lipca - z Cypru.

Sky Club, który organizował wycieczki pod marką własną oraz Triady, złożył wniosek o upadłość na początku lipca. Kilka dni później marszałek woj. mazowieckiego Adam Struzik skierował do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Sky Club. Głównym zarzutem pod adresem biura było doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem klientów - przedstawiciele firmy mieli według marszałka przyjmować od klientów pieniądze, choć znali sytuację finansową spółki i wiedzieli, że nie będą w stanie wywiązać się z zaciągniętych zobowiązań.

Jak sprawdzić biuro podróży

Rząd zaniepokojony. Będą zmiany w prawie?

Resort turystyki i sportu poinformował, że _ w związku z zaistniałymi wydarzeniami, a także z uwagi na możliwe prawdopodobieństwo, iż kwoty gwarancji posiadanych przez biura mogą być niewystarczające do zwrotu wszystkich niezbędnych wypłat _ na 16 lipca zaplanowano spotkanie minister sportu i turystyki Joanny Muchy z szefem resortu finansów Jackiem Rostowskim.

_ - Ministerstwo sportu i turystyki zaproponuje ministerstwu finansów konkretne zmiany w rozporządzeniu dotyczącym m.in. gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych tak, aby interes konsumentów i klientów był bardziej zabezpieczony. Dotyczy to również sum gwarancyjnych dla nowo powstałych biur podróży _ - wyjaśniła wiceminister Sobierajska.

Dodała, że ustawa o usługach turystycznych - jej artykuł 5 - w pełni implementuje zapis dyrektywy unijnej dotyczącej zwrotu kosztów poniesionych przez klientów, która określa obowiązki organizatora. Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy prowadzący działalność organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego na wypadek swojej niewypłacalności wobec klientów, którzy wykupią u nich imprezy turystyczne, powinni zapewnić dostateczne zabezpieczenie umożliwiające zwrot nadpłaconych pieniędzy oraz powrót klienta z podróży. Wdrożenie zapisów art. 5 zawarte jest w rozporządzeniach ministra finansów z grudnia 2010 roku.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/176/m222384.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/upadlosc;sky;club;niech;tusk;zaplaci;ich;klientom,223,0,1124063.html) *Sky Club padło, _ niech klientom płaci Tusk _ * - _ Polski rząd i premier pięknie mówią, ale zagwarantowali zwykłą fuszerę dla tych, którzy wyjechali za granicę _ - grzmi Zbigniew Ziobro_ . __ - Organizator powinien zwrócić wszystkie koszty, jakie poniósł klient na wypadek upadku biura podróży. Temu służą gwarancje ubezpieczeniowe, których wysokość jest określona w rozporządzeniu do ustawy o usługach turystycznych, w rozporządzeniu ministra finansów _ - powiedziała. Dodała, że zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów wysokość gwarancji zależy m.in. od zakresu prowadzenia działalności przez biuro podróży, wysokości i terminowości pobierania przedpłat, od przychodu za poprzedni rok.

W komunikacie resort sportu podkreślił, że proponowane zmiany mają na celu ograniczenie nieuczciwych praktyk przedsiębiorców oraz poprawę zabezpieczenia interesu klientów biur podróży tak, by pomimo ogłoszenia upadłości czy zawieszenia działalności biura podróży, jego klienci mieli gwarancję zwrotu kosztów.

Prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski również wskazał na potrzebę zmian w ustawie o usługach turystycznych._ - Polskie przepisy powinny być dopasowane do unijnej dyrektywy. Nie jest to jednak proste. Problem polega na tym, że w przypadku niektórych biur podróży te gwarancje ubezpieczeniowe są niewystarczające. W przypadku upadłego Orbis Travel klienci dostali pełny zwrot przedpłat. Na obecnie zarejestrowanych 3 tys. 800 biur podróży, uważam, że 95 proc. z nich ma wystarczające gwarancje _ - powiedział Niewiadomski.

Wyjaśnił, że to minister finansów ustala minimalne sumy gwarancyjne. Następnie organizator, żeby mógł prowadzić działalność gospodarczą, jako organizator turystyki, musi wypełnić i złożyć do urzędu marszałkowskiego odpowiednią gwarancję. W tym celu wypełnia wniosek deklarując w nim: obrót z roku ubiegłego, wysokość i termin pobieranych przedpłat, typ działalności gospodarczej. Wysokość przedpłaty pobieranej od klienta może wynosić od 10 proc. do pełnej kwoty ceny.

W ocenie prezesa PIT rozwiązaniem w polskim prawie może być stworzenie funduszy zabezpieczeń turystycznych. Tego rodzaju fundusze funkcjonują w innych krajach. Pytany, o powody upadków biur podróży, powiedział, że mogą na mieć wpływ m.in. kursy walut, ceny paliw lotniczych. _ W wyborze oferty dla siebie na pewno trzeba się kierować zdrowym rozsądkiem oraz oceną, czy cena, która jest proponowana, nie jest dramatycznie niska _ - powiedział Niewiadomski.

Czytaj więcej w Money.pl
Przerwali im wakacje. Do kraju natychmiast wraca 300 osób Bankructwo biura turystycznego z Poznania popsuło urlopy 300 turystom.
Sky Club przed sądem. Zapadła ważna decyzja Ponad 19 tysięcy osób nie wyjechało na wycieczki, a suma wpłat, jakie zostały dokonane, przekracza 30 mln złotych.
Będzie wniosek do prokuratury ws. Sky Club Chcą wyjaśnień, dlaczego jeszcze wczoraj firma przyjmowała pieniądze od turystów.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)