Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Umowy na 240 km nowych dróg jeszcze w tym roku. Oto gdzie chce budować GDDKiA

52
Podziel się:

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce do końca tego roku podpisać umowy na realizację odcinków w ramach siedmiu dróg ekspresowych i jednej krajowej - poinformowali drogowcy. Dzięki temu ma powstać prawie 240 kilometrów nowych dróg. W planach na najbliższe miesiące są też nowe przetargi.

Umowy na 240 km nowych dróg jeszcze w tym roku. Oto gdzie chce budować GDDKiA
Umowy na 240 km nowych dróg jeszcze w tym roku. Oto gdzie chce budować GDDKiA (Adobe Stock, GDDKiA, Marek Kosmalski)

GDDKiA poinformowała w czwartek, że od początku 2023 roku podpisała osiem umów na odcinki o łącznej długości 94 km i wartości ponad 3,5 mld zł. Drogowcy ogłosili też przetargi na osiem zadań o łącznej długości blisko 142 km, a w toku jest jeszcze siedemnaście postępowań przetargowych na odcinki o łącznej długości ok. 230 km.

GDDKiA podzieliła się też planami na drugą połowę roku. "W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych ogłosimy w tym roku przetargi na realizację odcinków dróg o łącznej długości 351 km, a z Programu Budowy 100 obwodnic łącznie 85 km" - czytamy w czwartkowym komunikacie. Jak tłumaczą drogowcy, w ramach tych inwestycji będą odcinki m.in. drogi S8 w woj. dolnośląskim, S10 od Szczecinka do Piły, S11 w woj. wielkopolskim i opolskim, S12 w woj. mazowieckim, S16 i S19 w woj. podlaskim.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polska potrzebuje inwestycji. "Świat nam odjeżdża"

W planie do końca roku umowy na 240 km dróg

W planach do końca roku jest też podpisanie umów na realizację odcinków w ramach siedmiu dróg ekspresowych i jednej krajowej. Łączna ich długość to prawie 240 km. Chodzi o S7 na północ od Warszawy, S8 na południe od Wrocławia, S11 w woj. zachodniopomorskim, S16 pod Olsztynem, S17 w woj. lubelskim, S19 w woj. podkarpackim, S74 w woj. świętokrzyskim i o obwodnicę Zabierzowa w ramach DK79.

Umowy planowane do podpisania jeszcze w 2023 roku:

Jak wylicza Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, roczne wydatki inwestycyjne GDDKiA w ciągu ostatnich trzech lat utrzymywały się na poziomie około 15 mld zł. W tym roku ma to być 17,9 mld zł, w 2024 niemal 23,7 mld, a w 2025 - prawie 31,3 mld zł.

- Niepokoi mnie jednak poziom składanych ofert i swego rodzaju hazardowe podejście do ich przygotowania. Z walką o kontrakty wiążą się odwołania, przeciąganie w czasie rozstrzygnięć przetargów, a w przyszłości możemy mieć powtórkę z rozwiązywania umów. Po raz kolejny proszę o dobrze przemyślane i skalkulowane oferty - mówił Żuchowski podczas spotkania z przedstawicielami firm wykonawczych, cytowany w komunikacie.

Od lipca państwowe autostrady bezpłatne

Przypomnijmy, że od 1 lipca na płatnych do tej pory odcinkach autostrad, zarządzanych przez GDDKiA, opłaty zostaną zniesione. Chodzi o odcinki autostrad A2 (Konin – Stryków) oraz A4 (Wrocław – Sośnica). Przejazd będzie darmowy dla pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, czyli samochodów osobowych oraz motocykli. Na razie jednak pozostają opłaty na autostradach zarządzanych przez prywatne firmy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(52)
Fakt
10 miesięcy temu
Korytarz tranzytowy s16 to ważna droga dla interesów Niemiec i rosji.
Traker
10 miesięcy temu
A dla ciężarówek opłaty 3 albo 4 razy wyższe co odbije się na biletach autobusowych czy wyższej cenie produktów s sklepach.
obywatel bizn...
10 miesięcy temu
Po dojściu do władzy wstrzymamy na wschodzie wszystkie inwestycje . Takie słowa słyszałem na początku czerwca - prawda czy fałsz?
Osa
10 miesięcy temu
PO wróci to znowu będziemy płacić za autostrady
Frank
10 miesięcy temu
To że s8 ma być dobudowane, słyszymy od 20 lat, teraz dworczyk się lansuje, że to niby on buduje tą drogę (chciałbym go zobaczyć w ubraniu roboczym z łopatą), nawet sumę podaje ile to będzie kosztować. Jedyny problem jest taki, że tej budowy nigdzie nie widać. Taki baranów z cpk+
...
Następna strona