Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|
aktualizacja

UOKiK nakłada 139 tys. zł kar na influencerów. Za brak współpracy

10
Podziel się:

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał sześcioro znanych influencerów, którzy nie chcieli współpracować z Urzędem. Kary zapłacą m.in. Maffashion, Kruszwil i Dubiel.

UOKiK nakłada 139 tys. zł kar na influencerów. Za brak współpracy
Maffashion to jedna z osób ukaranych przez UOKiK (ONS, ONS)

UOKiK podkreśla, że chodzi o prowadzone postępowania dotyczące oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu (oszustwa). Dlatego prezes urzędu "skierował wystąpienia do kilkudziesięciu wiodących influencerów, zbierając informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz weryfikując prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych". Kilku twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał UOKiK.

W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami - markami i agencjami marketingowymi - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Kontrolerzy NIK sprawdzili m.in., z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych - kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca.

Niezbędne było pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów – zauważył Chróstny.

UOKiK chce walczyć ze złymi praktykami

Urząd podkreśla, że w ten sposób chce zmienić rynek reklamy w mediach społecznościowych. Celem jest wyeliminowanie negatywnych praktyk szkodzących konsumentom.

Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji - dodał Chróstny.

Dlatego na sześcioro influencerów nałożono kary. Łącznie w wysokości 139 tys. zł. Ukarani zostali: "Kruszwil" Marek Kruszel (50 tys. zł); "MD" Marcin Dubiel (25 tys. zł); "Maffashion" Julia Kuczyńska (30 tys. zł); Paweł Malinowski (20 tys. zł); Marcin Malczyński (10 tys. zł) oraz "Marley" Marlena Sojka (4 tys. zł).

Chróstny zaznaczył, że influencer jest twórcą treści, które wpływają na jego społeczność. Dlatego tak ważne są dobre praktyki.

Gdy idziemy do sklepu – to nasz cel jest jasny – zakup różnego rodzaju produktów. Gdy surfujemy po sieci i podglądamy życie naszych ulubionych gwiazd, nie chcemy, aby podprogowo sprzedawały nam np. wkładki do butów zwiększające kreatywność, których nawet nie przetestowały - stwierdził.

Decyzje nie są prawomocne.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(10)
Yolo
2 lata temu
W tym kraju to już się dostaje karę za karę i karą pogania. Jak żyć panie premierze.
Yyy
2 lata temu
Jeszcze niech skarbówka się weźmie za tych darmozjadów
Winicjusz(5)
2 lata temu
Na pewno znany influencer Tadeusz R. z Torunia powinien być pod lupą UOKiK. Rozsiewa on w swoich mediach, że wpłaty na jego konta mogą ułatwić wjazd do nieba. Czy tak naprawdę będzie, rzeczony influencer nie daje żadnej gwarancji, ale kasę chętnie przytula...
Anty pislam
2 lata temu
Przeprowadzimy operację specjalną Kaczyńskiego i zamkniemy internet
Rozum
2 lata temu
To prawda, nie ma w Internecie żadnej kontroli, dlatego takie patologia stała się "wpływowymi ludźmi".