Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|

UOKiK ukarał Kaufland. Sieć: nasze działania odpowiadały obowiązującym przepisom

19
Podziel się:

Prezes UOKiK nałożył na Kaufland 140 mln zł kary. Na tę decyzję reaguje centrala firmy. W stanowisku przesłanym PAP sieć zapewnia, że w trakcie postępowania była gotowa współpracować i znaleźć porozumienie z Urzędem. Do samych zarzutów się odniesie, jak tylko trzyma decyzję Urzędu.

UOKiK ukarał Kaufland. Sieć: nasze działania odpowiadały obowiązującym przepisom
UOKiK ukarał Kaufland. Sieć reaguje (money.pl, Rafał Parczewski)
"Do dnia 3 stycznia 2022 r. do naszej sieci nie wpłynęły oficjalne decyzje wydane przez Prezesa UOKIK. Do zarzutów przedstawionych przez Urząd będziemy mogli odnieść się po otrzymaniu i analizie wydanych decyzji" - poinformował we wtorek PAP Kaufland Polska.

W poniedziałkowym komunikacie UOKiK ogłosił, że prezes Tomasz Chróstny nałożył na spółkę Kaufland Polska Markety 140 mln zł kary. Urząd zarzucił sieci nieuczciwe wykorzystanie przewagi kontraktowej, a także błędne oznakowanie warzyw pod kątem kraju pochodzenia.

Decyzje nie są prawomocne, Kaufland może się od nich odwołać do sądu.

Zobacz także: Maffashion zapłaci karę za kryptoreklamy? UOKiK sprawdza influencerów

Kaufland: wykazywaliśmy wolę współpracy

W swoim stanowisku Kaufland zapewnił, że od samego początku postępowania spółka wykazywała "pełną wolę współpracy i chęć wypracowania porozumienia".

"Jesteśmy przekonani, że nasze działania odpowiadały obowiązującym przepisom, jednak ze względów ostrożnościowych dopasowaliśmy je do uwag podnoszonych przez Urząd" - zaznaczyła spółka.

Firma zapewniła, że w czasie postępowania zaproponowała również implementację "określonych rozwiązań, których beneficjentami byliby klienci lub placówki edukacyjne". Urząd jednak nie przystał na żadną z propozycji Kauflandu.

Kilka zarzutów UOKiK-u

UOKiK w postępowaniu wytknął firmie, że ta wymagała od dostawców obniżenie cen produktów rolnych i spożywczych już po ich sprzedaży. W ten sposób - zdaniem Urzędu - spółka wykorzystywała swoją przewagę kontraktową w sposób nieuczciwy.

Oprócz tego Kaufland miał też pobierać od niektórych dostawców produktów rolnych i spożywczych dodatkowe rabaty, nieprzewidziane w umowie - podał Urząd. UOKiK relacjonował, że kontrahenci spółki nie mogli być pewni, kiedy firma zażąda od nich udzielenia tego rabatu, ani jakiej on będzie wysokości.

Za to UOKiK nałożył karę w wysokości 124 mln zł. Jednak została ona obniżona ze względu na "postawę spółki, która zaprzestała swoich praktyk" jeszcze w trakcie czynności wyjaśniających i przed postawieniem zarzutów przez UOKiK.

13,2 mln zł kary UOKiK nałożył za a błędne oznakowanie warzyw krajem pochodzenia. Urząd podał przykład marchwi w sklepie w Kaliszu, która miała pochodzić z Polski, a w rzeczywistości była z Holandii.

Kaufland: zarzuty dotyczą marginalnych przypadków

Według Kaufland, kontrola, na podstawie której został sformułowany zarzut, wskazała marginalny odsetek niedopatrzeń w kontekście całego szerokiego asortymentu warzyw i owoców dostępnych w sklepach sieci. Spółka podkreśliła, że aby ograniczyć ryzyko błędu w oznaczeniach kraju pochodzenia warzyw i owoców, wdrożyła elektroniczne etykiety cenowe, w efekcie informacje o cenie i pochodzeniu produktów są regularnie i automatycznie aktualizowane w sklepach.

Ponadto wdrożyliśmy szereg wytycznych i procedur, które mają zagwarantować prawidłowość udzielanych informacji. Zgodnie z polityką firmy wszystkie oznaczenia podlegają regularnej kontroli zarówno pracowników sklepów, Działu Rewizji sieci Kaufland, jak i niezależnych firm zewnętrznych, którym zlecamy audyt naszych placówek - zaznaczyła spółka.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(19)
OBYW
9 miesięcy temu
Proponuje zeby kaufland nie bral towarow od Polskich producentow. UOKiKnich zacznie kontrolowac POLO MARKET DINO BIEDRE STOKROTKI I INNE
Lipa
9 miesięcy temu
Potrzeba jeszcze innej okupacji? Wykoncza nasz handel to dopiero pokaźą co i ile będzie kosztowało.
Ania z Kaufla...
9 miesięcy temu
W Kauflandzie zawsze był wyzk i pracownika i klienta i dostawcy.
Bem
9 miesięcy temu
Ciekawe czemu nie piszą że mięso z Hiszpanii? Jednak wolę wspierać naszych.
trotyl
9 miesięcy temu
Pewnie odrzucili propozycję zatrudnienia jakiegoś wybitnego specjalisty za 40 baniek rocznie.