Walącą się estakadę można naprawić? Miasto zamawia ekspertyzę
Władze Chorzowa zlecają wykonanie nowej ekspertyzy technicznej estakady drogowej na ul. Katowickiej (DK79), która od czerwca jest zamknięta - poinformowała rzeczniczka magistratu Katarzyna Hohuł. Ma ona ujawnić stan techniczny konstrukcji i sprawdzić, czy jest możliwe tymczasowe podparcie przęseł.
Ekspertyza ma określić stan techniczny obiektu, wskazać zakres robót budowlanych, niezbędnych do doprowadzenia go do właściwego stanu technicznego, a także określić wymagany kształt i skuteczność ewentualnego tymczasowego podparcia wszystkich przęseł.
W zamieszczonym przez rzeczniczkę w informacji nagraniu urbanista miasta Chorzów Michał Lorbiecki wyjaśnił, że chodzi o ekspertyzę techniczną, uzupełniającą ekspertyzę posiadaną już przez miasto, a mającą sprawdzić, czy istnieje możliwość doprowadzenia estakady do stanu technicznego zgodnego z prawem, oraz czy jest możliwość jej tymczasowego podparcia.
Realizujemy w ten sposób postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Harmonogram jest bardzo napięty. Na oferty w przetargu czekamy do 1 grudnia, natomiast wybrany wykonawca będzie miał 12 tygodni na realizację badań i dostarczenie dokumentu. Planujemy, że na wiosnę 2026 r. będziemy mogli ogłosić ostateczny harmonogram prac budowlanych, czy to wzmacniających czy rozbiórkowych - zasygnalizował Lorbiecki.
Wielka płyta znowu jest hitem. Teraz budują z niej domy jednorodzinne
Zaznaczył, że estakada pozostaje zamknięta ze względów bezpieczeństwa, a miasto terminowo realizuje wszystkie formalności.
- Natomiast musimy przygotować się do zaprojektowania i przebudowy całego układu komunikacyjnego nieuwzględniającego estakady. Mamy do czynienia z unikatową w skali kraju sytuacją, dlatego potrzebujemy najlepszych specjalistów. Zapraszamy do składania ofert renomowane instytuty badawcze, politechniki i biura inżynierskie z doświadczeniem w obiektach mostowych - dodał urbanista miasta.
W opisie przedmiotu zamówienia przypomniano, że prezydent Chorzowa zamknął w czerwcu obiekt ze względu na zalecenia wcześniejszej, pochodzącej z maja ekspertyzy, w której stwierdzono m.in., że zastosowana do sprężenia estakady stal "podlega korozji naprężeniowej, czyli może nastąpić jej nagłe pęknięcie bez widocznych produktów korozji lub odkształceń".
Miasto musi wykonać dwie ekspertyzy
Zgodnie z zaleceniem z majowej ekspertyzy, w związku z tym "przy założeniu braku kabli sprężających wynika, że obiekt nie wykazuje żadnej nośności i ulegnie awarii lub katastrofie, należy go niezwłocznie wyłączyć z użytkowania a cały teren pod nim wygrodzić przed osobami postronnymi".
W OPZ zaznaczono, że organy nadzoru budowlanego (tj. Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego oraz Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego) nałożyły na Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie obowiązek dostarczenia dwóch ekspertyz, które są teraz przedmiotem zamówienia.
Pierwsza z nich ma na celu stwierdzenie przyczyn złego stanu technicznego obiektu oraz ustalenie przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia budowlane, czy istnieje możliwość doprowadzenia obiektu do stanu technicznego zgodnego z prawem, ewentualnie czy istnieje konieczność jego rozbiórki.
Celem drugiej jest ustalenie kształtu i skuteczności rozwiązania tymczasowego podparcia wszystkich przęseł w odległości ok. 6 metrów od osi podpór, przyjętego w majowej ekspertyzie technicznej. Zgodnie z nią możliwe jest wykonanie takiego podparcia, jednak wymaga to przeprowadzenia szczegółowych obliczeń i przygotowania projektu.
Lokalne władze chcą rozebrać konstrukcję
Zamknięta estakada znajduje się w centrum Chorzowa - przebiega nad miejskim rynkiem i linią kolejową nr 131. Biegnąca estakadą ul. Katowicka (droga krajowa nr 79) była dotąd kluczowym połączeniem drogowym między Bytomiem a Katowicami. Według danych magistratu codziennie przejeżdżało nią ok. 45 tys. pojazdów.
Wzdłuż estakady, w większości poniżej niej, przebiega główna linia tramwajowa Katowice - Bytom. W związku z zagrożeniem katastrofą połączenie to wyłączono z użytkowania (obecnie tramwaje dojeżdżają do skraju chorzowskiego rynku od strony Katowic), a linie autobusowe przeorganizowano tak, aby jak największa ich część mogła obsługiwać okolice rynku.
Lokalny samorząd zmierza do rozbiórki estakady bez planów budowy alternatywnego połączenia. Dotąd nie zaproponował też nowego przebiegu DK79 w tym mieście.
Estakada w Chorzowie powstała w latach 70. XX w. Nad miejskim rynkiem zbudowano dwa dwupasmowe, kilkusetmetrowe wiadukty. Poprawiło to poruszanie się na trasie Bytom - Katowice, ale zmieniło oblicze centrum Chorzowa. Pomysły dotyczące wyburzenia estakady pojawiały się wielokrotnie, ale dotąd nie wprowadzono ich w życie.