Budują wielką estakadę. Będzie miała 1589 m długości
Budowa estakady na drodze ekspresowej S7 w Krakowie jest już na półmetku. Cała trasa łączy stolicę Małopolski z Warszawą - informuje GDDKiA. Estakada, którą trasa S7 pobiegnie od ul. Morcinka do ul. Petőfiego, będzie miała 1589 m długości.
GDDKiA informuje, że prawie 2/3 estakady powstaje w technologii nasuwania podłużnego (to metoda, w której konstrukcja mostu czy estakady wykonywana jest segmentami).
Budują wielką estakadę
Nasuwanie poszczególnych segmentów estakady rozpoczęto we wrześniu 2024 r. Najpierw przygotowywane są na specjalnym stanowisku prefabrykacji, gdzie w szalunku układa się zbrojenie, a następnie je betonuje. Potem segmenty za pomocą siłowników są wysuwane na podpory estakady. Stalowa konstrukcja na pierwszym segmencie to tzw. awanbek (dziób montażowy). Opiera się na przęśle przed segmentem, dzięki czemu zapobiega jego zgięciu i złamaniu. Awanbeki mają długość 32 m i ważą ok. 90 ton.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak filozof stworzył giganta branży motoryzacyjnej? Krzysztof Oleksowicz w Biznes Klasie
Każdego miesiąca przygotowywane są trzy lub cztery segmenty dla każdej z jezdni. Wysuwanie jednego elementu trwa do sześciu godzin, a odbywa się to z prędkością od 7 do 10 cm na minutę. To maksymalnie sześć metrów na godzinę.
GDDKiA w sierpniu planuje zakończyć nasuwanie segmentów i połączyć obie części jezdni.
Budowa obwodnicy Krakowa
W grudniu GDDKiA oddała kierowcom do użytkowania 13,3 km trasy od węzła Widoma do budowanego węzła Mistrzejowice. Na trasie toczą się jeszcze ostatnie prace, stąd ograniczenie prędkości do 80 km/h. Trwają roboty wykończeniowe, związane m.in. z budową ogrodzenia wzdłuż drogi.
W budowie jest 5-kilometrowy odcinek od węzła Mistrzejowice do węzła Nowa Huta. Na tym odcinku powstanie 29 obiektów - mostów, wiaduktów i estakad.
Prace były tutaj skomplikowane, bo trzeba było przełożyć instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze, a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je właśnie estakadą) i tramwajowymi (nad przyszłą S7 powstały dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej).
"Z końcem tego roku chcemy udostępnić kierowcom 2-kilometrowy odcinek między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W połowie 2026 roku planujemy otwarcie węzła Mistrzejowice i tym samym zamknięcie pełnego ringu IV obwodnicy" - informują drogowcy.
Droga ekspresowa S7 otrzymała 629,1 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych.