Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Izdebska-Białka
|
aktualizacja

15,16 zł - tyle wyniosła średnia transakcja w tzw. sklepie małoformatowym. To mniej niż w grudniu

2
Podziel się:

W styczniu 2019 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w porównaniu do stycznia 2018 r. wzrosła o 6,3 proc. - wynika z danych Polskiej Izby Handlu i agencji badawczej CMR. W porównaniu jednak z grudniem 2018 obroty obniżyły się o niemal 11 proc.

Dane PIG i CMR pokazują czarno na białym: spadki w styczniu w porównaniu z grudniem. Inaczej wygląda to jednak rok do roku.
Dane PIG i CMR pokazują czarno na białym: spadki w styczniu w porównaniu z grudniem. Inaczej wygląda to jednak rok do roku. (East News)

W sklepach małoformatowych styczeń to zwykle jeden z najsłabszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. Duże spadki widoczne są szczególnie w porównaniu z grudniem, kiedy to klienci więcej wydają na zakupy świąteczne i sylwestrowe.

A konkretnie? W styczniu 2019 r. w sklepach małoformatowych wartość sprzedaży wódek czystych wyniosła o 22 proc. mniej niż w grudniu, wydatki na przyprawy, mąkę czy czekolady spadły w tym czasie o około 30 proc., a wartość sprzedaży majonezu czy whisky była niższa o prawie 50 proc. Jeszcze większe spadki odnotowały kategorie win musujących, dodatków do ciast oraz figurek czekoladowych, wyliczają PIH i CMR.

Zobacz także: Zobacz także: Premier zapowiada "przegląd" zakazu handlu. Ekspert: trzeba zrobić to, co na Węgrzech

Z kolei w porównaniu ze styczniem 2018 r. zwiększyła się wartość sprzedaży najważniejszych dla sklepów małoformatowych grup produktów, czyli alkoholi i papierosów. Klienci odwiedzający sklepy tego formatu więcej niż przed rokiem wydawali również m.in. na napoje, produkty mleczne i słodycze. Fala mrozów mrozy przyczyniła się do wyższej niż przed rokiem sprzedaży herbat, wódek czystych i smakowych, czekoladowych przekąsek, a także środków na przeziębienie i grypę.

Jak pokazują dane PIH i CMR, w styczniu średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych wyniosła 15,16 zł. To o 8 proc. więcej niż w styczniu 2018 r., a jednocześnie o ponad 9 proc. mniej niż w grudniu 2018 r.

Coroczne styczniowe spadki zarówno liczby transakcji, jak i obrotów są jeszcze bardziej widoczne w większych placówkach. Jak pokazują dane CMR, w styczniu 2019 r. wartość sprzedaży w supermarketach 301-2500 mkw. (z wyłączeniem dyskontów) spadła w porównaniu z grudniem aż o 22 proc.

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. to małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie o wielkości 41-100 m kw. oraz duże - 101-300 mkw. Kategoria obejmuje również specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(2)
jacku
5 lata temu
To przez ten zły PIs sprzedaje się mniej szampana w styczniu niż przed Sylwestrem w grudniu
szoping fiwe...
5 lata temu
Ida do sklepu aby wydac 4 juro ! I chca pojsc do sklepu w niedziele !!!