Brazylia otwierając stocznię nad zatoką Sepetiba, leżącą na południe od Rio de Janiero, zrobiła pierwszy krok, aby wejść do ekskluzywnego klubu państw dysponujących atomowymi okrętami podwodnymi. Budowę pierwszego zakończy w 2023 roku.
Stocznia, powstała w brazylijskiej bazie marynarki wojennej, której otwarcia dokonała prezydent Dilma Rousseff, zbuduje według francuskich projektów metalowe kadłuby czterech konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Skorpion, o mieszanym napędzie dieslowskim i elektrycznym.
Piąty ma być okręt podwodny napędzany energią z reaktora atomowego całkowicie skonstruowanego w Brazylii.
Brazylijskie jednostki podwodne będą budowane na zasadzie joint venture przez francuskie przedsiębiorstwo budownictwa okrętowego DCNS i brazylijską filię firmy Odebrecht.
Pierwszy konwencjonalny okręt podwodny, zbudowany kosztem 7,8 miliarda reali (3,95 miliarda dolarów), zostanie zwodowany w 2015 roku. Pierwszy brazylijski okręt podwodny o napędzie atomowym - zapowiada dowództwo Marynarki Wojennej - osiągnie stan gotowości operacyjnej w 2025 roku, w dwa lata po zakończeniu budowy.
Budowa okrętów podwodnych ma stanowić najważniejszą część wysiłków Brazylii zmierzających do stworzenia nowoczesnej marynarki wojennej zdolnej do obrony jej interesów handlowych na Południowym Atlantyku, w regionie zdominowanym przez floty amerykańską i brytyjską.
Przedsięwzięcie to stanowi wskrzeszenie przez brazylijski resort obrony programu atomowego porzuconego w 1990 r., z chwilą zakończenia brazylijskiego programu budowy bomby atomowej.
Jeśli zamierzenia te powiodą się, Brazylia przyłączy się do klubu pięciu państw mających własne atomowe okręty podwodne, w którego skład wchodzą: USA, Rosja, W. Brytania, Francja i Chiny.
Marynarka Indii ma bojowy okręt podwodny o napędzie atomowym INS Chakra wyleasingowany od Rosji. Indyjski atomowy okręt podwodny, zbudowany według rodzimej technologii, ma rozpocząć służbę w 2015 roku.
_ Przez lata Brazylia nie inwestowała w modernizację swych sił obronnych i musi je teraz unowocześnić _ - oświadczył brazylijski deputowany Leonardo Gadelha z Partii Społeczno-Chrześcijańskiej, członek komisji spraw zagranicznych i obrony.
_ - Kraj ma jedną z najdłuższych na świecie linii brzegowych i potrzebujemy okrętów podwodnych do obrony naszego wybrzeża _ - dodał.
Brazylijsko-francuski program budowy okrętów podwodnych został uzgodniony w 2008 roku przez prezydentów Luiza Inacio Lulę da Silvę i Nicolasa Sarkozy'ego. Jest najdroższym brazylijskim programem obronnym.
Lotnictwo wojskowe największego kraju Ameryki Łacińskiej również wymaga modernizacji. Brazylia zamierza kupić 36 odrzutowych samolotów myśliwskich za kwotę 4 miliardów dolarów. Jako partnerzy tego wielkiego kontraktu są brane pod uwagę: Boeing Co., francuski Dassault Aviation SA i szwedzki SAAB.
Brazylia stara się pozyskać dzięki takim kontraktom jak największe transfery wojskowej technologii, którą będzie wykorzystywać w swym rozwijającym się prywatnym przemyśle zbrojeniowym, który staje się poważnym eksporterem broni.
W środę brazylijskie zakłady lotnicze Embraer SA wygrały swój pierwszy wojskowy przetarg w USA na budowę 20 lekkich myśliwców Super Tucano, których Amerykanie zamierzają użyć w Afganistanie.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Brazylia w tarapatach. Prezydent skraca urlop Prezydent Brazylii Dilma Rousseff skróciła urlop, by zająć się kryzysem energetycznym, który może obrócić wniwecz jej wysiłki na rzecz przywrócenia w tym roku dynamiki gospodarce kraju. | |
Tak ma wyglądać wielki skok gospodarczy Całość nakładów na urzeczywistnienie rządowego planu wyniesie 66,5 miliarda dolarów. Ile czasu zajmie jego realizacja? | |
Kryzys? Coraz mniej ubogich, więcej bogatych Najuboższa warstwa ludności zmniejszyła się w Brazylii od 2003 roku dzięki rządowym programom socjalnym o 36,5 procent. |