Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Załamanie sprzedaży w CCC. Rekordowa strata przez pogodę

Załamanie sprzedaży w CCC. Rekordowa strata przez pogodę

Tak złego wyniku CCC nie miało w historii Fot. CCC / materiały prasowe
Tak złego wyniku CCC nie miało w historii

Tak źle w CCC jeszcze nie było. Zazwyczaj słaby pierwszy kwartał okazał się w tym roku katastrofalny. Przez pogodę opóźniona została sprzedaż wiosennej kolekcji. Tylko na Czechów spółka mogła liczyć.

64 nowe sklepy otwarte w 20 krajach świata, a tu porażka. Przychody CCC, zamiast rosnąć w pierwszym kwartale, to spadły do 694 mln zł z 720 mln zł rok wcześniej.

"Na spadek sprzedaży zasadniczy wpływ miały niekorzystne warunki pogodowe" - pisze spółka w raporcie kwartalnym. Z tego właśnie powodu opóźniony był start sprzedaży kolekcji wiosennej.

Zobacz też: Polskie firmy podbijają świat usługami i sklepami internetowymi


 

Ogłoszona przez spółkę na początku maja poprawa sprzedaży w kwietniu wskazuje na to, że sytuacja wraca do normy, ale złe wrażenie zostaje. Strata jest rekordowa w historii CCC.

Grupa odnotowała 145,7 mln zł skonsolidowanej straty netto w pierwszym kwartale wobec 40,8 mln zł straty rok wcześniej.

Wybrane dane finansowe grupy CCC (skons. mln zł)
mln zł1 kw. 20181 kw. 2017Zmiana %20172016Zmiana %
Przychody ze sprzedaży 694,1 720,4 -3,7 4194,0 3185,3 31,7
Zysk operacyjny -119,6 -16,1 -642,1 404,5 373,4 8,3
Zysk EBITDA 16,6 3,5 376,8 497,2 446,1 11,5
Zysk netto -144,1 -37,5 -284,0 286,9 50,7 465,9
Przepływy operacyjne -130,7 7,4 -1856,6 78,2 174,7 -55,2
Przepływy inwestycyjne -86,4 -27,5 -214,3 -222,3 -362,0 38,6
Przepływy finansowe -47,6 1,7 -2879,3 514,8 -9,9 5300,0
Marża EBITDA 2,40 0,48 1,91 11,86 14,00 -2,15
Marża netto -20,76 -5,21 -15,55 6,84 1,59 5,25
Źródło: raport CCC

 

Najgorzej złą pogodę odczuły sklepy na Słowacji, bo choć liczba salonów wzrosła do 51 z 44 rok temu, to przychody spadły o 16 proc. W przeliczeniu na sklep przychody spadły tam o 27 proc. do 171 tys. zł miesięcznie, a przeliczając na metr kwadratowy powierzchni o aż 31 proc., do 900 zł z 1,3 tys. zł.

Dane finansowe grupy CCC są tym bardziej bolesne, że powiększono sieć sprzedaży do 934 salonów z 870 rok wcześniej. Co więcej, zwiększała rozmiar samych salonów - najbardziej w Rosji, na Węgrzech i w Polsce.

Teraz przeciętny sklep ma 591 mkw. czyli o 49 m.kw. więcej niż rok temu. Największe są w Niemczech (przeciętnie 795 mkw.), Rosji (758 mkw.) na Węgrzech (632 mkw.). Polskie sklepy są poniżej średniej (561 mkw.).

Z tej grupy tylko na Węgrzech efektywność sklepów, czyli sprzedaż na sklep, spadała mniej niż o 20 proc.

Małym pocieszeniem jest, że marża na sprzedaży w kanale offline w okresie 01-03.2018 r. wyniosła 268,9 mln zł (51,2 proc.) i była wyższa o 0,9 pkt proc. w stosunku do okresu porównywalnego.

Klienci w Polsce omijali salony

Największym rynkiem dla CCC wciąż pozostaje Polska, której udział w łącznej sprzedaży w pierwszym kwartale 2018 r. wyniósł 55 proc., jeśli wyłączyć sprzedaż e-commerce. Rok wcześniej było to 56,3 proc.

Na kolejnych miejscach są Czechy z 9-procentowym udziałem w sprzedaży i Niemcy (7 proc.). Tam sprzedaż spadała odpowiednio o 5 i 18 proc.

Nawet bezsprzeczny sukces CCC, jeśli chodzi o przychody, czyli działalność sklepu internetowego e-obuwie, nie daje chwilowo zwiększonych zysków. W pierwszym kwartale, mimo przyrostu, sprzedaży e-commerce do 169 mln zł z 111 mln zł, wynik sklepu spadł do 17,6 mln zł z 17,9 mln zł.

Powyższe dane nie odbiły się negatywnie na notowaniach spółki. Akcje CCC wzrosły o 0,2 proc. we wtorek. Giełda znała już wcześniej wstępne wyniki, a przy tym dane za kwiecień zmniejszyły negatywny odbiór.

Notowania CCC w ostatnim tygodniu

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl


Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
Markiza
2018-05-23 10:04
Przestałam kupować, gdy nie uznali mi reklamacji obuwia sportowego. Sprawa była oczywista, a tu bach - odmowa. Nie miała czasu na odwołania, machnęłam ręką, ale już tam nie kupuję.
MrShoeMan
2018-05-22 11:09
Spadek sprzedaży nie ma nic wspólnego z pogodą bo ta była i jest nad wyraz dobra. Spadek sprzedaży w Polsce ma podstawy w pogarszającej się jakości produktów w ogromnej mierze importowanych z Chin, nabyta marka Lasocki mająca być premium, produkuje buty z eko skór a to nie zostało dobrze odebrane... Nietrafiony asortyment tak do warunków pogodowych jak i potrzeb klientów przekłada się na sprzedaż. Pomijając powyższe CCC ma dużą konkurencję wśród sieci sprzedających Chińskie, nisko jakościowo obuwie.
Zofia
2018-05-18 13:47
Buty okropne niewygodne , dla osób z szerszą stopą i wysokim podbiciem masakra, sandałki wąźiutkie podeszwy i w dodatku paseczki przeszyte od środka buta co jeszcze bardziej je zwęźa, baleriny czółenka źle wyprofilowane nie trzymają się stopy nawet jak się miezy rozmiarowo za male. Najlepsze jest to źe kiedyś skusiłam się na buty Clara jakaś tam wyjątkowo nieskórzane i wyobraźcie sobie Państwo źe ubralam je ze 2 razy nasrępnie poczekały sobie do następnego roku. Idąc za rok na imieniny ubrałam. przychodzac do rodzinki ściągam buty a moje stopy czarne. wstyd jak cholera. A teraz najlepsze wróciwszy do domy ściągam buty i się dziwię co to za śmieci nasypane w przedpokoju.Patrzę a to te buty dosłownie rozsypały się jak wydzieranka z papieru na malutkie cząsteczki . To była masakra nigdy czegoś takiego nie widziałam. Nigdy więcej takich butow
Pokaż wszystkie komentarze (260)