Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Drogi w Polsce. GDDKiA ogłosiła przetargi na brakujące odcinki A1

Drogi w Polsce. GDDKiA ogłosiła przetargi na brakujące odcinki A1

Fot. East News/Piotr Kamionka/REPORTER

To chyba najbardziej wyczekiwany odcinek drogi w naszym kraju. W piątek przetargi na brakujące odcinki autostrady A1 między Tuszynem i Częstochową ogłosiły łódzki i katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Terminy zgłaszania ofert w jednoetapowych postępowaniach przypadają na przełom sierpnia i września.

Ogłoszenie przetargów przez regionalne oddziały GDDKiA to następstwo środowej decyzji Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w tej sprawie. Liczący 81 km fragment autostrady A1 ma być - według założeń resortu - gotowy w 2021 r. Na całą inwestycję zabezpieczono, za zgodą ministra finansów, 4 mld zł z Krajowego Funduszu Drogowego.

Po udostępnieniu 1 lipca ub. roku odcinka Tuszyn-Stryków oraz po otwarciu powstającego obecnie fragmentu Częstochowa-Pyrzowice (planowo w 2019 r.) obecne przetargi powinny doprowadzić do ukończenia pięciu brakujących jeszcze odcinków autostrady A1. Powstaną one w śladzie zbudowanej w latach 80. ub. wieku autostrady A1 od Tuszyna do Piotrkowa, a dalej - istniejącej drogi krajowej nr 1.

Odcinki te mają oznaczenia: A, B, C, D w woj. łódzkim oraz E - w woj. śląskim (obecnie w woj. śląskim powstają odcinki F, G, H oraz I - od Częstochowy do Pyrzowic). Wszystkie mają być budowane w technologii betonu cementowego. Wszystkie mają zgody na realizację inwestycji drogowej.

Wiadukt z rozmachem. Zobacz najprawdopodobniej największego ślimaka drogowego na świecie

 

 

Odcinek A obejmuje 15,8 km trasy od węzła Tuszyn (bez węzła) do węzła Piotrków Trybunalski Południe (w dokumentacji przetargowej węzeł ten nosi dawną nazwę: Bełchatów; z węzłem). Odcinki B to 24,21 km autostrady od węzła Piotrków Południe do węzła Kamieńsk (z węzłem), odcinek C liczy 16,52 km od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko (z węzłem), a odcinek D obejmuje 7,02 km A1 od węzła Radomsko do granicy z woj. śląskim.

Łódzki oddział GDDKiA objął odcinki A, B, C i D jednym, podzielonym na części przetargiem nieograniczonym, w którym na oferty będzie czekał do 30 sierpnia br. Wszystkie części przewidują projektowanie i budowę poszczególnych odcinków. Przyszli wykonawcy otrzymają do informacji przygotowane już wcześniej dokumentacje i programy funkcjonalno-użytkowe, na których podstawie będą mogli zrealizować zadanie. Zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych. Wykonawcy mogą też złożyć ofertę w odniesieniu do wszystkich części.

Kryteriami oceny ofert w łódzkim przetargu mają być: cena - 60 pkt. oraz kryteria pozacenowe - w 40 pkt. (w tym właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni - 9 pkt., równość podłużna - 8 pkt., personel wykonawcy - łącznie 6 pkt., skrócenie terminu realizacji: 12 pkt. oraz zagospodarowanie na placu budowy tzw. gruntu rodzimego z wykopu wraz z humusem - 5 pkt.).

Odcinek E w woj. śląskim obejmuje 16,8 km od granicy woj. śląskiego do węzła Częstochowa Północ (w dokumentacji przetargowej nosi on dawną nazwę Rząsawa; bez węzła). Dla tego odcinka nie przygotowywano wcześniej dokumentacji w takim zakresie, jak dla odcinków łódzkich, stąd wykonawca będzie musiał ją zapewnić wraz z innymi niezbędnymi opracowaniami i decyzjami dla budowy i użytkowania. Termin składania ofert w katowickim oddziale GDDKiA to 1 września br.


Źródło: rzyjontko (talk)/ Wikipedia/ CC BY 3.0

Kryteriami oceny w tym przetargu mają być cena - 60 pkt. oraz kryteria pozacenowe - w 40 pkt. (w tym równość podłużna nawierzchni - 8 pkt., personel wykonawcy - łącznie 6 pkt., skrócenie terminu realizacji: 12 pkt., zapewnienie przejezdności w trakcie budowy trzema pasami ruchu - 9 pkt. oraz zagospodarowanie na placu budowy destruktu z rozbiórki istniejącej nawierzchni - 5 pkt.).

Zamawiający w obu przetargach wymagają, aby prace projektowe i roboty - wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie - zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 38 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca); wlicza się je do czasu objętego projektowaniem. Minimalny dopuszczalny termin realizacji to 32 miesiące od daty zawarcia umowy, wraz z uzyskaniem decyzji.

Według informacji GDDKiA fragment autostrady A1 między węzłami Tuszyn oraz Piotrków Zachód będzie miał, tak jak teraz, po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Między węzłami Piotrków Zachód i Piotrków Południe zachowany zostanie obecny przekrój dwóch jezdni po cztery pasy ruchu, a między węzłami Piotrków Południe i Częstochowa trasa zostanie rozbudowana z dwóch do trzech pasów ruchu w każdą stronę.

Ogółem na całym przebiegu A1 między węzłami Tuszyn i Częstochowa Północ zaplanowano pięć węzłów drogowych (Piotrków Zachód, Piotrków Południe, Kamieńsk, Radomsko oraz Mykanów).

Przygotowania do budowy fragmentu autostrady A1 Częstochowa-Tuszyn trwały od lat. Ostatecznie Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów postanowił wiosną br., że odcinek ten będzie realizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

Podpisując w środę decyzję o skierowaniu do przetargu tej części autostrady A1 minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk mówił, że resort spodziewa się rozpoczęcia prac w kwietniu lub maju 2018 r., a zakończenia - w 2021 r. Wiceminister Jerzy Szmit sygnalizował, że ruch w czasie budowy będzie przenoszony na równoległą do powstającej autostrady drogę krajową nr 91.

inwestycje, pap, gospodarka, budownictwo, infrastruktura, transport, przetargi, gddkia, a1, autostrady i drogi
PAP
Czytaj także
Polecane galerie
TIRówka
2017-08-26 00:24
wielki bład kolejnych ekip rząndowych, A1 powina omijać łóć z lewej (zachodniej ) strony ,, poprowadzenie jej z prawej str. tylko wydłużyło ją i nic poza tym, ale zato zrobiono to extra dla krawaciarzy coby mieli bliżej do tej drogi , kosztem całego narodu !!
TIRówka
2017-08-25 21:33
wielkim błendem jest poprowadzenie A1 z e wsch str. łodzi. , powina byz z ZACHODZNIEJ str. łodzi !!! i droga byłaby krótrza , alw wtedy krawaciarze mieli bydalej do A1 ....
TIRówka
2017-08-25 00:24
wielki bład kolejnych ekip rząndowych, A1 powina omijać łóć z lewej (zachodniej ) strony ,, poprowadzenie jej z prawej str. tylko wydłużyło ją i nic poza tym, ale zato zrobiono to extra dla krawaciarzy coby mieli bliżej do tej drogi , kosztem całego narodu !!1
Pokaż wszystkie komentarze (111)