Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Gratkiewicz
Jacek Gratkiewicz
|

Piechociński: Bez pieniędzy na PKP nic się nie zmieni

0
Podziel się:

Ciężko odbudować kolej, jeśli ostatnie, poważniejsze prace prowadzono za Gierka.

Piechociński: Bez pieniędzy na PKP nic się nie zmieni

Money.pl: PKP znowu zmieniły rozkład jazdy. Tym razem poszło sprawnie? Nie trzeba będzie przepraszać podróżnych?

*Janusz Piechociński, poseł PSL, zastępca przewodniczącego sejmowej komisji infrastruktury: *To się okaże, na PKP wiele rzeczy jest nieprzewidywalnych. Sądzę jednak, że po tej kompromitacji z początku grudnia, kiedy wdrażano zupełnie nowy rozkład, nie powinno być już takich dramatycznych scen. Tym razem jest też inna przyczyna. Ta korekta spowodowana jest remontami torowisk.

To żeby przykładu daleko nie szukać. Spory chaos zapanował na warszawskich dworcach.

W Warszawie do remontu idzie kluczowa część linii kolejowej, czyli trasa średnicowa. Tysiące ludzi jest na stacjach czołowych, wschodniej i zachodniej. Muszą znaleźć nowy środek transportu.

Jest komunikacja zastępcza, są informatorzy ZTM-u, punkty informacyjne Kolei Mazowieckich. Mimo tego jest też chaos. Nie da się wprowadzać wszystkich zmian na kolei w taki sposób, żeby pasażer tego nie odczuł?

To jest niestety brak profesjonalizmu ludzi za to odpowiedzialnych. Wielką słabością jest komunikacja z pasażerem. Nie potrafimy zbudować systemów komunikacji publicznej, w których wszystko będzie działało z korzyścią i dla przewoźnika i dla pasażera.

Nie można tego zrobić, czy to nieudolność kolei?

Nie daje się tego zrobić, bo to wymaga wyobraźni, mądrości, racjonalności ludzi za to odpowiedzialnych. Ale to też wymaga zastosowania zupełnie nowych technik, a wcześniej wydania na to dużych pieniędzy.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/222/t133854.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/nowy;rozklad;jazdy;znikaja;pociagi,131,0,785795.html) Nowy rozkład jazdy. Znikają pociągi

Prawie zawsze słyszymy ten sam argument – _ nic więcej nie zrobimy, bo nie mamy pieniędzy _.

Jeżeli dworce są jakie są, to nie można na nich zamontować odpowiednich tablic z informacjami, takie rzeczy o dziwo nie wymagają dużych nakładów, ale i na to nie ma.

Przed nami sezon wakacyjny, a przez remonty o których mówimy pociąg z Warszawy do Gdańska będzie jechał 10 godzin.

Jeżeli trasa jest remontowana pod ruchem i zamiast dwutorowej trasy mamy jednotorową, do tego z przerwami – szybciej się nie da.

Można jednak inaczej zarządzać tymi remontami. Bo pasażer jak będzie miał do wyboru 10 godzin pociągiem, pojedzie 5 godzin samochodem, a PKP w takiej sytuacji traci pieniądze, których przecież i tak ma mało.

Pytałem kilka razy kolejarzy odpowiedzialnych za inwestycje, dlaczego nie zdecydowano się na przykład na zamknięcie remontowanej linii w całości i przyspieszone prace.

A tak na przykład na linii Kraków - Rzeszów prace remontowe będą trwać od 4 do 7 lat. Mogłyby trwać 2 lata. Okazało się, że nasi kolejarze nie są gotowi na takie innowacje.

Czyli cały czas kolej popełnia błędy. A są sposoby na to, żeby te prace były prowadzone szybciej? Dzięki temu może mniej pasażerów odwracałoby się od PKP.

Te błędy są też pochodną biedy w sektorze państwowym, a szczególnie na kolei. Można i trzeba wymagać więcej od ludzi nią rządzących, ale jeśli na przygotowanie inwestycji nie ma pieniędzy, a ostatnie poważniejsze prace były za Gierka, to ciężko odbudować kolejowy potencjał.

Nie ma pieniędzy ale już te, które PKP ma, wydaje w kontrowersyjny sposób. Zakup przez polskie koleje 20 pociągów _ Pendolino _ za astronomiczną sumę ponad 2,5 mld zł był bez sensu - twierdzi wielu ekspertów.Włoskie składy mogą jechać nawet 250 km/h. Niestety będą jeszcze przez wiele lat kompletnie nieprzydatne w Polsce, bo ani nasze tory, ani trakcja nie pozwalają na rozwinięcie tak wielkich prędkości.

To jest oczywiście kontrowersyjny kontrakt, ale polskiej kolei potrzebny jest nowy tabor. Nie da się ciągle robić tylko remontów generalnych 30-letnich wagonów.

_ Pendolino _ będzie pędzić przez wiele lat tylko 160 km/h, czyli tyle samo ile pociągi wielokrotnie tańsze. A skoro są tańsze, można by kupić ich więcej.

Ten przetarg i kontrowersje narastające wokół niego pokazują jedno, środków jest za mało, w związku z tym próbuje się łatać problem, a nie go rozwiązywać. Stąd ta perspektywa kupienia nowoczesnego jednak sprzętu.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/138/t137354.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/ponad;1;mln;zl;kar;za;chaos;na;kolei,39,0,814887.html) Ponad 1 mln zł kar za chaos na kolei

Jest szansa, że PKP dorówna kiedyś kolejom europejskim?

Jak będziemy mieli porównywalne nakłady na kolei, to tak. Jeśli jednak mamy 30-letnie wagony i trakcje, to nie dziwmy się, że wszystko tak wygląda. Jeżeli środki na kolej są zmniejszane, to nie możemy oczekiwać cudów.

Czyli błędy popełniają i rządzący koleją i ministerstwo infrastruktury z Cezarym Grabarczykiem na czele?

To proste, jeżeli w 2001 roku uruchomiona została reforma i wpisano do ustawy nie mniej niż 8 milionów na przewozy regionalne, a w następnej kadencji parlamentu ze względy na dziurę budżetową, nie wypłacano nawet za ustawowe ulgi, to mamy to co mamy. Oszczędzanie na kolei spowodowało, że odbieramy to teraz w postaci rozlatujących się dróg i linii kolejowych, na których ruch towarowy nie przekracza 20 km/h.

My na co dzień, użytkownicy kolei pokazujemy błędy i zaniechania.Ten chaos z grudnia z rozkładem to ewidentnie błąd ludzi.Nie oszukujmy się jednak, że na tym poziomie finansowania wymaganie od kolei, żeby były lepsze, sprowadza się do tego, że można co najwyżej pomalować front Dworca Centralnego. To jednak nie rozwiązuje problemów jakości linii kolejowej i jakości taboru.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/139/t137355.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/nowy;rozklad;jazdy;sprawdz;utrudnienia,235,0,832747.html) Nowy rozkład jazdy. Sprawdź utrudnienia Korekta rozkładu jazdy pociągów wejdzie w życie 1 czerwca i będzie obowiązywać do końca sierpnia.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/138/t137354.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/ponad;1;mln;zl;kar;za;chaos;na;kolei,39,0,814887.html) Ponad 1 mln zł kar za chaos na kolei Urząd Transportu Kolejowego ukarał PKP Intercity i Przewozy Regionalne za bałagan przy wprowadzaniu rocznego rozkładu jazdy pociągów w grudniu 2010 roku.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/114/t124018.jpg ) ] (http://www.money.pl/archiwum/felieton/artykul/szygulski;tusk;obiecywal;cuda;kolej;rzeczywiscie;ich;potrzebuje,252,0,785916.html) Szygulski: Tusk obiecywał cuda. Kolej rzeczywiście ich potrzebuje Zmienił się wiceminister i prezes PKP a pociągów ciągle ubywa.
wiadomości
wywiad
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)